بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس


بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بیوگرافی سردار قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی (زادهٔ 20 اسفند 1335، کرمان) فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. قاسم سلیمانی در سیزده سالگی، بی درنگ پس از پایان دوره‏ پنج ساله ‏ دبستان، روستای رابُرد را ترک کرد. در ١٨سالگی پیمانکار سازمان آب […] نوشته بیوگرافی و عکس های سردار...

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

بیوگرافی سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی (زادهٔ ۲۰ اسفند ۱۳۳۵، کرمان) فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. قاسم سلیمانی در سیزده سالگی، بی درنگ پس از پایان دوره‏ پنج ساله ‏ دبستان، روستای رابُرد را ترک کرد. در ١٨سالگی پیمانکار سازمان آب کرمان شد.

او در نوجوانی به کار بنایی مشغول بود اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به سپاه پاسداران پیوست.

ورزشکار هم بود و کاراته کار می‌کرد و جزء مربیان پرورش‌اندام نیز بود. او در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. وی در ۴ بهمن ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشکری دریافت کرد. سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در تقدیر از عملکرد سلیمانی، از او به‌عنوان «شهید زنده» نام برده‌ است.

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

شروع و نحوه آشنایی با رهبر انقلاب

دو سال به انقلاب مانده بود که با حجت‌الاسلام رضا کامیاب از اهالی شهر مشهد که در ماه‌های رمضان برای تبلیغ به کرمان می‌آمد، آشنا شد و به انقلابیون پیوست. رفاقتشان اما در هفتم مرداد ٦٠ که سازمان مجاهدین خلق کامیاب را ترور کرد، ناتمام ماند. اگرچه این دوستی کوتاه‌مدت باعث می‌شود که قاسم را با روحانی‌ای از مشهد به نام آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای آشنا کند که تا امروز ادامه دارد.

حضور در لبنان و عراق و افغانستان

سردا قاسم سلیمانی نقش مهمی در دادن قدرت نظامی به حزب‌الله لبنان، عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی صدام حسین، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق داشته‌است. وی تا پیش از حضور علنی در جنگ علیه داعش در عراق، از حضور در انظار عمومی پرهیز می‌کرد؛ ولی حکومت ایران از زمان حضورش در عراق در نبرد علیه داعش و انتشار تصاویر متعددش با نیروهای عراقی، شروع به معرفی و شناساندن چهرهٔ وی کرد. سلیمانی در رسانه‌ها، به عنوان فرماندهٔ سایه توصیف شده‌است.

عضویت در سپاه و جنگ ایران و عراق

وی پس از پیروزی انقلاب، در عین ادامه کار در سازمان آب کرمان، به عضویتِ مجموعهٔ «سپاه افتخاری»، که به وسیلهٔ پدرِ قاضی تأسیس شده بود، درآمد. سلیمانی بیان می‌کند که به محض بازگشت از مهاباد به ریاست پادگان قدس سپاه در کرمان منصوب می‌شود. با حمله عراق به ایران، سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا جلوی پیشروی عراق در جبههٔ مالکیه را بگیرد. قاسم سلیمانی در اکثر عملیات‌های نظامی هشت سال دفاع مقدس مثل «عملیات والفجر ٨» که منتهی به فتح «فاو» شد، کربلای ٤، کربلای ٥ و تک‌شلمچه، حضور مؤثر داشته باشد.

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشرار و قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. قاسم سلیمانی تا هنگام انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، این سمت را عهده‌دار بود.

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

مقدمه کتاب روزی روزگاری سردار قاسم سلیمانی

به گزارش تالاب «اواخر سال ١٣٦٠، وقتی محسن رضایی، فرمانده کل سپاه، حکم فرماندهی تیپ ثارالله رابه قاسم سلیمانی داد و محمود اشجع، فرمانده وقت سپاه منطقه ٦ کشوری، با این انتصاب مخالفت کرد، شاید هیچ‌کدام نمی‌دانستند.

این جوان ٢٣ساله با نبوغ نظامی تحسین‌برانگیزش، سالها بعد شخصیتی فراملی خواهد شد و افسران CIA از وی بعنوان قوی‌ترین مأمور مخفی خاورمیانه یاد خواهند کرد…»؛ این ابتدای مقدمه کتاب «روزی روزگاری قاسم سلیمانی» هست که درمورد روزگار او در زمان دفاع مقدس هست. اما قاسم سلیمانی که این روزها با خبر پایان گروه تروریستی داعش نامش بر سرزبان‌هاست، کیست؟

حضور در اکثر عملیات جنگ

شهریور ٥٩ که جنگ ایران و عراق شروع شد، چند گردان را در سپاه کرمان یادگیری می‌دهد و به جبهه‌های جنوب می‌فرستد. خودش هم به همراه یک گروهان به سوسنگرد می‌رود تا جلوی پیشروی دشمن را در جبهه «مالکیه» بگیرد. همین شروع راهی هست که باعث می‌شود قاسم سلیمانی در اکثر عملیات‌های نظامی هشت سال دفاع مقدس مثل «عملیات والفجر ٨» که منتهی به فتح «فاو» شد، کربلای ٤، کربلای ٥ و تک‌شلمچه، حضور مؤثر داشته باشد.

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

فعالیت بعد از جنگ

حضور در مرز افغانستان

جنگ که به پایان رسید، او که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود، به کرمان برمی‌گردد و با اشراری که از مرزهای شرقی، به‌خصوص افغانستان وارد می‌شدند، به مبارزه ادامه می‌دهد.

به گزارش تالاب حدود ١٠ سال بعد، درسال ٧٩، فرماندهی کل قوا، قاسم سلیمانی را به‌ عنوان دومین فرمانده «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» می‌گمارد. از این به بعد هست که حضور قاسم سلیمانی در مجامع عمومی و اخبار کم‌رنگ می‌شود. طالبان در افغانستان قدرت گرفته و حالا حضور سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده که آن مناطق رابه خوبی می‌شناسد، غنیمتی هست.

درجه سرلشکری

سرداز قاسم سلیمانی در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکری خود را از مقام معظم رهبری دریافت می‌کند و آیت‌الله خامنه‌ای در تقدیری از او، قاسم سلیمانی را «شهید زنده» نامیده هست.

حضور در عراق

گروه تروریستی داعش که فعال شد، در خرداد ٩٣ به شمال عراق حمله می‌کند.

تصرفات شهرهای عراق که وسعت می‌گیرد، باعث می‌شود نام سردار سلیمانی هم کم‌کم به صدر اخبار بیاید. او که سالها پیش در رسانه‌های عراق به «ژنرال بی‌سایه» مشهور بود، حالا چهره او با موهای سفیدشده در جلد مجلات خارجی و داخلی عیان می‌شود. همان روزها، روزنامه «ساندی‌تایمز انگلیس»، «وال‌استریت ژورنال» و «نیویورک‌تایمز» مدعی شدند ایران فرماندهی ارتش ازهم‌فروپاشیده عراق را بر عهده گرفته تا با گروه تروریستی داعش بجنگد. قاسم سلیمانی هم رویارویی با گروه تروریستی داعش را در دفاع از بغداد بر عهده دارد.

حضور در سوریه

چند روزی هست که با حضور سردار سلیمانی، شهر «البوکمال» در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق در حومه جنوب شرقی دیرالزور، از دست گروه تروریستی داعش آزاد شده هست. اهمیت آزادسازی شهر البوکمال که ازآن بعنوان آخرین دژ مستحکم گروه تروریستی داعش در سوریه یاد می‌شد، برای جریان پایداری آن‌چنان مهم و تعیین‌کننده بود که سردار نامی ایران تصمیم گرفت در راستای تحقق وعده‌اش برای پایان‌دادن به سیطره این شجره خبیثه ملعونه، ٧٢ ساعت فرماندهی میدان مستقیم نبرد را بر عهده بگیرد تا خاطره شیرین نقش این فرمانده در آزادسازی مناطقی مثل شهر موصل، تکریت، جرف‌الصخر، حفظ «سامرا» و «کربلا» از چنگ گروه تروریستی داعش، جلوگیری از سقوط اربیل و… در عملیات «ام‌المعارک» بار دیگر در اذهان ملت‌های منطقه تداعی شود.

سردار را فاتح جنگ حلب در سوریه می‌دانند و حضور او در سوریه باعث شده تا وزارت خزانه‌داری آمریکا نام وی را در لیست تحریم قرار دهد.

جان مگوایر افسر سابق سیا گفته هست که در نبرد القصیر که چهار سال پیش در سوریه صورت گرفت و منتهی به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر از طریق ارتش سوریه شد و نقطه عطفی در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهی سردار سلیمانی بوده هست و این نبرد را «یک پیروزی بزرگ» برای او خواند.

اینجا بود که پس از وقوع یک انفجار مهیب در دمشق، شایعه شهادت قاسم سلیمانی در رسانه‌های دنیا پیچید اما چند روزبعد او در دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری حضور پیدا کرد.

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

سردار قاسم سلیمانی از زبان دیگران

روحیه و شخصیت سردار سلیمانی همیشه جذاب بوده هست تا آنجا که ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «بادیگارد» شخصیت و حتی گریم نقش اول فیلم را که پرویز پرستویی آنرا بازی می‌کند، شبیه «حاج قاسم سلیمانی» طراحی کرده است.

رسانه‌های غربی هم در مورد شخصیت او مطالب جالبی گفته‌اند. روزنامه انگلیسی گاردین در مورد قاسم سلیمانی نوشته: «حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، وی را فردی باهوش می‌دانند.

بسیاری از مقامات آمریکا که این چندساله را صرف متوقف‌کردن کار افراد وفادار به سلیمانی کرده‌اند، می‌گویند مایل میباشند وی را ببینند و معتقدند مبهوت کارهای او شده‌اند. شاید از سر همین بهت هست که یکی از مقامات بلندپایه ارتش آمریکا عاجزانه می‏گوید: «من اگر وی را ببینم، خیلی ساده از او خواهم پرسید که از ما چه می‏خواهد؟!».

روزنامه آمریکایی «مک‌کلتی» هم در گزارشی نوشت: «سلیمانی برای توقف درگیری‏ها میان نیروهای امنیتی عراق که بیشترشان شیعه میباشند و نیروهای رادیکال مقتدی صدر در شهر بصره، پادرمیانی کرده هست.

یکی از نخستین و مهم‌ترین پیروزی‏های سلیمانی بر آمریکا در عراق، ایجاد برتری سیاسی بود، نه نظامی. او در ژانویه سال ۲۰۰۵، زمانی به عراق آمد که عراقی‏ها برای نخستین‌بار پس از سقوط صدام حسین، به پای صندوق‌های رأی می‏رفتند. در حالی که آمریکا حمایت شدیدی از اولیه‌وزیرشدن ایاد علاوی می‌کرد، سلیمانی فعالیت خودرا در حمایت از شیعیان طرفدار ایران شروع کرد و به‌شدت به راهنمایی آنان برای پیروزی در انتخابات پرداخت. پس از انتخابات، بوش انگشت‌های رنگی مردم عراق را پیروزی بزرگی برای دموکراسی دانست، اما علاوی و متحدانش شکست خوردند».

نشریه آمریکایی «نیویورکر» درسال ۹۲، به فرمانده سپاه قدس از زبان مأموران سیا و مقامات عراقی پرداخت و با بیان اینکه سردار سلیمانی به‌ندرت صحبت می‌کند، وی را دارای یک کاریزمای نهفته دانست.

دراین گزارش «جان ماگویر» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» سردار سلیمانی را قدرتمندترین عامل در خاورمیانه که کمتر کسی چیزی درمورد او شنیده، معرفی کرده هست.

یک مقام سابق ارشد عراقی نیز قاسم سلیمانی را فردی زیرک و استراتژیستی به‌شدت باهوش توصیف کرده و گفته بود: «زمانی که وارد اتاقی می‌شود که مثلاً ۱۰ نفر در آن حضور دارند، او جلو نمی‌آید، همان جا در طرف دیگر اتاق بسیار آرام می‌نشیند. صحبتی نمی‌کند، نظری نمی‌دهد و تنها می‏نشیند و گوش می‌دهد؛ و اگرچه قطعا همه در آن اتاق تنها به او فکر می‌کنند».

زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز در مورد سردار سلیمانی گفته هست: «همان‌قدر که مقامات آمریکایی سلیمانی رابه جنگ‌افروزی متهم می‏کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده هست. او در پایان‌دادن به درگیری‌های نیروهای مقتدی صدر و نیروهای عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت، تهدیدی که می‏رفت ناآرامی‌های آن گسترش یافته و پیامدهای وخیمی به‌ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد».

یکی از نمایندگان مجلس عراق و از دستیاران ارشد نوری المالکی، درمورد سردار سلیمانی گفته: «او فردی هست که آرام سخن می‌گوید و منطقی و بسیار مؤدب هست. وقتی با او حرف می‏زنید، بسیار ساده برخورد می‏کند. تا زمانی که پشتوانه وی را نشناسید، نمی‏دانید چه قدرتی دارد، هیچ‌کس نمی‏تواند با او بجنگد».

روابط شخصی سردار قاسم سلیمانی

همچنین نقل شده هست که قاسم سلیمانی علاقه خاصی به سربازان شهید دارد و با خانواده‌های آن ها دیدار می‌کند. خودش در جایی گفته: «زمانی که فرزندان شهیدان را می‌بینم، می‌خواهم انها را ببویم و از خود بی‌خود می‌شوم».

سردار سلیمانی از رفقا نزدیک و صمیمی شهید «عماد مغنیه» بود. قاسم سلیمانی برادر کوچکی به نام سهراب دارد. او درخصوص روحیات قاسم به خبرگزاری فارس گفته: «حاج قاسم خیلی وقت نمی‌کند به خانواده برسد اما آدمی بسیار عاطفی هست و حتی تا زمانی که نسبت به قضایا زندگی من اطمینان پیدا نکرد، مرا رها نکرد، مدام من را بازرسی می‌کرد چون من در سازمان زندان‌ها کار می‌کردم و با زندانیان در تماس بودم؛ حتی اگر یک موتور می‌خریدم تا اطمینان پیدا نمی‌کرد که چگونه آنرا تهیه کرده‌ام راحت نمی‌شد، شاید به نوعی تمام زندگی اطرافیان ما را زیر نظر داشت تا خدای ناکرده به راه کج و آلوده کشیده نشویم».

عکس های سردار قاسم سلیمانی

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

بیوگرافی و عکس های سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟