دعوت رئیس جمهور کریمه از تجار ایرانی برای فعالیت دراین منطقه


دعوت رئیس جمهور کریمه از تجار ایرانی برای فعالیت دراین منطقه

مسکو - ایرنا - رئیس جمهور منطقه کریمه از تاجران ایرانی دعوت به سفر به این منطقه و مشارکت در طرح های اقتصادی در آن کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سرگئی آکسیونف در گفت و گو با خبرنگاران خارجی در حاشیه همایش اقتصادی یالتا در کریمه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد عدم حضور سرمایه داران ایرانی این مطلب را بیان کرد.
وی خاطر نشان کرد: در منطقه کریمه پتانسیل برای توسعه روابط تجاری با کارفرمایان ایرانی وجود دارد.
آکسیونف با بیان اینکه در پنج سال اخیر با نمایندگان بخش تجاری ایران و سیستم بانکی این کشور تماس هایی داشتیم، اظهار کرد: اما این اقدامات به مرحله اجرای پروژه های مشخص نرسید.
آکسیونف خطاب به خبرنگاران افزود: به همین دلیل از طریق رسانه ها به تاجران ایرانی اعلام می کنم که در کریمه ظرفیت های فراوانی برای همکاری وجود دارد.

**مذاکره منطقه کریمه با ایران برای برقراری ارتباط هوایی
آکسیونف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که قصد دارد با طرف های ایرانی برای برقراری ارتباط هوایی مذاکره کند.
وی افزود: اما سخن گفتن از نتایج این مذاکرات هنوز زود است.
به گفته رئیس جمهور کریمه، دولت محلی این منطقه برای برقراری هرگونه ارتباط هوایی بین المللی آماده است.
آکسیونف گفت: از همه دعوت به مشارکت در این عرصه کرده ایم و هر کشوری ازجمله کشورهای غربی اگر آمادگی داشته باشند برای برقراری ارتباط هوایی کمک خواهیم کرد، ما هیچ مشکلی نداریم.
وی در همین حال گفت که به نظر نمی رسد به این زودی ها ارتباط هوایی بین کریمه و سوریه به صورت مستقیم برقرار شود.
خبرگزاری تاس هم گزارش داد که گئورگی مرادف معاون نخست وزیر دولت محلی کریمه و نماینده این منطقه در جوار رئیس جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که تاجران ایرانی برای همکاری با منطقه کریمه اعلام آمادگی کرده اند.
در سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، اختلافات دو طرف بر سر کریمه بالا گرفت.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از وقوع درگیری های سیاسی در کی یف، دست به مخالفت با دولت جدید غربگرا در این کشور زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که 90 درصد آنان را روس تبارها تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کردند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.
اوکراین هم از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.
ترکیه یکی از همسایگان ایران و روسیه با وجود گسترش روزافزون همکاری های خود با روسیه همچنان معتقد است که کریمه جزئی از خاک اوکراین است و روسیه باید آن را به این کشور بازگرداند.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون در خصوص مالکیت کریمه موضع جدیدی نگرفته است و به نوعی در اختلاف بوجود آمده میان روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند ورود نکرده است.
اروپام*391*1346**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه