روسای پارلمان همسایگان عراق چه گفتند؟


روسای پارلمان همسایگان عراق چه گفتند؟

بغداد – ایرنا – اجلاس یکروزه بین المجالس کشورهای همسایه عراق روز شنبه با ایراد سخنان هریک از حاضران که به نوعی دغدغه های این کشورها را نسبت به اوضاع منطقه منعکس می کرد، به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، اغلب حاضران از روابط دو جانبه با بغداد سخن گفتند و از پرداختن به قضایا، تهدیدها و چالش های منطقه – به عمد یا سهو – امتناع و عده ای نیز مانند جمهوری اسلامی ایران علاوه بر روابط دو جانبه بغداد و تهران به مسائل منطقه اشاره کردند.
سوریه نیز مسائل مختلفی را از جمله قضیه جولان و فلسطین مطرح کرد که رییس پارلمان عراق را به واکنش مثبت واداشت.

***رییس پارلمان عراق و فراخوان رویکرد واحد در منطقه
رییس پارلمان عراق به عنوان رییس و میزبان اجلاس در این نشست در ابتدا به پیروزی عراق بر داعش و بازیافت جایگاه این کشور در منطقه اشاره کرد و گفت که عراق امروز بعد از پیروزی بر داعش سربلند بر روی پایش ایستاده و دوباره جایگاهش را در بین کشورهای منطقه باز یافته است.
«محمد الحلبوسی» بدون نام بردن، از تمامی کشورهایی که عراق را در پیروزی بر داعش یاری کردند تشکر کرد و افزود که به نام ملت عراق به تمامی همسایگان، دوستان و شرکای بین المللی که در کنار عراق ایستادند تقدیر و تشکر می کند.
وی ادامه داد که عراق دیگر نسبت به ایده محوربندها و جانبداری ها نگرانی ندارد بلکه در صدد ایجاد شراکت راهبردی با همه کشورهای همجوار است.
به گفته وی، عراق همان طور که با جمهوری اسلامی ایران مجموعه ای از توافقات و یادداشت های تفاهم را امضا کرده در عین حال همزمان یادداشت های تفاهم با عربستان سعودی امضا می کند و با ترکیه و اردن و کویت روابطش را گسترش داده و در عین حال با سوریه سیاست همکاری کاملا روشنی را در پیش گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک دیدگاه مشترک بین عراق و کشورهای همجوار، ابراز امیدواری کرد که در راستای ایجاد یک طرح فراگیر منطقه ای، این گونه اجلاس ها منجر به ایجاد یک دیدگاه مشترک بین عراق و کشورهای همجوار شود.

***بروجردی: آمریکا از رویکرد ضد تروریستی سپاه انتقام گرفته است
رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت که اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انتقام از نقش این نیرو در شکست داعش در عراق و سوریه است چون این سازمان تروریستی را خود آنها ایجاد کرده بودند.
«علاء الدین بروجردی» که به نمایندگی از «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور یافته است، در ابتدا با تبریک پیروزی عراق بر داعش و ورود این کشور به مرحله سازندگی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از موفقیت های دولت و ملت عراق خرسند است و آن را تبریک می گوید.
وی افزود: ایران در حمایت از مردم و دولت عراق در مقابل تروریست های تکفیری بدون هیچ تردید و تزلزلی از نخستین ساعات اشغال شهر موصل درخواست دولت عراق را اجابت کرد و مسوولیت خود را در این زمینه انجام داد.
وی گفت: نگاه و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات و امنیت عراق است و در مرحله جدید و دوران بازسازی و توسعه نیز نقش حمایتی خود را ادامه خواهد داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران در منطقه و درج نام سپاه پاسداران در لیست تروریسم نتیجه در برنخواهد داشت.
بروجردی افزود: ایران امن ترین کشور در منطقه است و تلاش می کند این امنیت را به کشورهای همسایه گسترش دهد و ما نباید اجازه تشدید بحران در منطقه را بدهیم.
رئیس هیات پارلمانی ایران در نشست بین المجالس همسایگان عراق افزود: تصمیم ترامپ در برسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه، محکوم و بی نتیجه است و چیزی را تغییر نخواهد داد.
بروجردی گفت: نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی نمی توانند و حق ندارند درباره یک سرزمین عربی و اسلامی تصمیم گیری کنند. جولان یک سرزمین سوری و اشغال شده است و قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت نیز بر همین تاکید دارد و این موضوع راه حل دیگری جز پایان اشغال ندارد.
وی در سخنان خود همچنین از ابراز همدردی کشورهای همسایه در خصوص سیلاب های اخیر و کمک های آنان بویژه طیف های مختلف شیعه و سنی عراق به سیلزدگان ایرانی قدردانی کرد.

***رییس پارلمان سوریه: میزان سوری بودن جولان از اندازه آمریکایی بودن واشنگتن بیشتر است
رییس مجلس ملی سوریه نیز در سخنانش گفت که دشمنان سوریه در طول سنوات گذشته تمامی سلاح های ممنوعه و غیر ممنوعه را بر ضد مردم سوریه به کار بردند اما دمشق اصرار دارد تا با همکاری عراق، تروریسم را نابود کند.
«حموده الصباغ» اضافه کرد که نبود یک کار مشترک، بر ادامه افراط گرایی و تروریسم اثر گذار است و همین امر ضرورت پشتیبانی از آموزش و مبارزه با جهل و نادانی و فراهم کردن فرصت های شغلی برای جوانان را جدی کرده است.
وی ادامه داد که دیدار بین ملت های منطقه این روزها یک ضرورت جدی شده تا امکان رویارویی با سخت ترین شرایطی را که منطقه در آن به سر می برد، فراهم کند.
به گفته وی، دشمنان سوریه تلاش کردند که سوریه را به مرتعی برای بدترین گونه های بشر در تاریخ، قرار دهند و همه سلاح های ممنوعه و غیر ممنوعه را در اختیار آنها قرار دادند که آنها نیز به نوبه خود زنان و کودکان سوری را به قتل رساندند.
وی یکی از دلایل دشمنی با سوریه حمایت این کشور از فلسطین دانست و گفت که سوریه امروز به خاطر مواضع اش در حمایت از ملت فلسطین و حمایت از مقاومت اینگونه مجازات می شود.
وی بر ضرورت رویارویی با استعمار جدید و صهیونیست ها تاکید کرد و خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفت که جولان سوریه حتی بیش از اینکه واشنگتن، آمریکایی باشد، متعلق به سوریه است.
وی تاکید کرد که سوریه هرگز از یک وجب خاک خود چشم پوشی نمی کند و در نهایت همه سرزمین های خود را از جمله جولان بازپس می گیرد.
وی با اشاره به اینکه سوریه با هر اشغالگر به عنوان دشمن برخورد می کند افزود که تمامی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پیرامون سوریه بر اصل احترام سرزمین سوریه تاکید دارد.
الصباغ بر حمایت مطلق دمشق از ملت فلسطین تاکید کرد و گفت که قدس شریف پایتخت ابدی فلسطین است.
رییس پارلمان عراق نیز در واکنش به سخنان رییس پارلمان سوریه گفت که عراق تاکید دارد که جولان اشغالی یک سرزمین عربی است و افزود: «جولان سوری بوده، هست و خواهد بود و همه ما (اعضای جلسه) بر آن تاکید داریم» امری که اعضای جلسه نیز با کف زدن از آن حمایت کردند.

***رییس پارلمان ترکیه: می خواهیم عراق روی پایش بایستد
رییس پارلمان ترکیه نیز گفت که آنکارا خواهان آن است که عراق دوباره روی پایش بایستد و برهمین اساس از رویکرد بغداد برای گسترش مناسبات با همسایگانش حمایت می کند.
«مصطفی شنطوب» ابراز امیدواری کرد که عملیات بازسازی در مناطق آزادشده از دست گروه تروریستی داعش زودتر آغاز شود.
وی ادامه داد که ترکیه برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق و سلامت مردم این کشور تلاش کرده و هیچ انتظاری از عراق ندارد جز اینکه سطح مناسبت به جایگاهی برسد که مطلوب دو ملت باشد.
وی به کمک های ترکیه در حمایت از بازسازی عراق اشاره کرد و گفت که آنکارا در کنفرانس بین المللی بازسازی عراق که سال قبل در کویت برگزار شد، 5 میلیارد دلار اختصاص داد.
وی از وجود طرح های راهبردی ترکیه با عراق خبر داد و گفت که در انتظار اجرای این پروژه ها با عراق هستیم.

***پارلمان کویت: خواهان عراق دوست با اعراب و منطقه هستیم
رییس پارلمان کویت نیز گفت که خواهان عراقی هستیم که با جهان عرب و کشورهای منطقه دوست باشد.
«مرزوق الغانم» اضافه کرد که اجلاس امروز بغداد از حیث محتوا، یک اجلاس بی سابقه است و عراق یکی از دروازه های ثبات در منطقه به شمار می رود.
وی ادامه داد که عراق از یکسو مشرف بر منطقه شامات و از طرفی در حاشیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و از سوی دیگر همجوار منطقه آناتولی است و بدون عراق امن و باثبات، صحبت از خاورمیانه امن، خرافه ای بیش نیست.
وی تاکید کرد که مجلس امت کویت (پارلمان کویت) آماده همکاری با همه پارلمان ها به منظور تحقق ثبات در منطقه ایست که از جنگ و بی ثبات خسته شده است.

***پارلمان اردن: زمان بستن درها، به سرآمده است
رییس پارلمان اردن نیز در سخنانش گفت که وظیفه همه کشورهای همجوار عراق کمک به این کشور در امر بازسازی است.
«عاطف الطروانه» اضافه کرد که امروز در عراق پیروز و چالش پذیر گردهم آمده ایم بنابراین وظیفه داریم که در امر بازسازی پشتیبان عراق باشیم.
وی ادامه داد که ملت عراق به گردن همه کشورهای منطقه دین دارند زیرا توانستند با وحدت خود پیروزی را کسب کرده و یک روند سیاسی ایجاد کننند که همه بافت های عراق را در برگیرد.
وی اضافه کرد که امروز در سر دو راهی قرار داریم و چالش های پیش رو عظیم هستند و این چنین مرحله ای مطلبد که نقش کشورهای منطقه در برنامه سازندگی تکاملی باشد.
به گفته الطروانه، باید در برابر کسانی که درصدد آسیب زدن به فرزندانمان هستند، با ایجاد توسعه پایدار بایستم.
وی خاطرنشان ساخت که این مهم تحقق نمی یابد مگر با روابط ریشه دار که حرمت همجواری را نگه دارد زیرا خیری اگر باشد همه از آن بهره می بریم و اگر شری هم باشد، همه ما را درگیر می کند.
وی اضافه کرد که بستن درها، فایده ای ندارد و از این منظر، باید بر سر اولویت ها به توافق برسیم تا از ظلم بزرگی که بر منطقه رفته آگاه شویم زیرا امروز اعتبار جهان عرب با توهین هایی که ملت فلسطین در معرض آن قرار گرفته، در حال از بین رفتن است.
وی اضافه کرد که باید توافق منطقه ای برای مقابله با ظلم صهیونیست ها علیه ملت فلسطین وجود داشته باشد.

***سعودی: روابط بغداد و ریاض روبه گسترش است
رییس مجلس شورای عربستان سعودی نیز در سخنانی گفت که روابط بغداد و ریاض این روزها شاهد پیشرفت کاملا مشهودی است و جدیت کاملا واضحی در پیشرفت رو به جلو بیشتر روابط بین دو کشور وجود دارد.
«عبدالله بن محمد آل الشیخ» اضافه کرد که در حالی امروز در بغداد گردهم آمده ایم که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چندی قبل در عربستان سعودی بود و این سفر در برگیرنده تعدادی از دیدارها و امضای توافقنامه و یادداشت های تفاهم بود که حاصل آن همکاری بیشتر بین دو کشور است.
وی اضافه کرد که شورای عالی هماهنگی بین دو کشور برای توسعه بیشتر پایدار بین دو کشور تلاش خواهد کرد.
وی به اهمیت همکاری بین المللی در پیروزی بر تروریسم اشاره کرد و گفت که باید قوانین بیشتری برای خشکاندن منابع تروریسم، صدور اندیشه تروریستی و حمایت از سازمان های تروریستی به تصویب برسد.
روسای پارلمان های کشورهای همجوار عراق همچنین در حاشیه این دیدار با نخست وزیر و رییس جمهور عراق دیدار و گفت وگو کردند.
این اجلاس در پایان در برگیرنده یک بیانیه مشترک بود که در آن اعضا، بر حمایت از امنیت و ثبات و سازندگی و عملیات بازسازی درعراق تاکید کردند.
نشست بین المجالس همسایگان عراق روز شنبه با حضور روسای پارلمان های عربستان، کویت، اردن، ترکیه و سوریه و هیات پارلمانی ایران به ریاست علاء الدین بروجردی در بغداد با عنوان 'عراق؛ ثبات و توسعه' برگزار شد.
خاورم *10*353*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !