یک پژوهشگر: بهترین گزینه برای ادغام امور جوانان، وزارت کشور است


یک پژوهشگر: بهترین گزینه برای ادغام امور جوانان، وزارت کشور است

اصفهان - ایرنا- یک پژوهشگر امور جوانان با اشاره به تصویب جداسازی امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نقش ستادی امور جوانان، بهترین گزینه برای ادغام امور جوانان، دستگاهی با ویژگی حاکمیتی و نظارتی مانند وزارت کشور است.

محمدمسعود کریمی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: امور جوانان باید بصورت یک سازمان اقماری با عنوانی مانند مرکز ملی امور جوانان یا مرکز جوانان و امور اجتماعی در بدنه وزارت کشور ایجاد شود.
وی ناهمخوانی مبانی نظری در باره شناخت امور جوانان در نهادها و مشکلات ناشی از نبود ساختار مناسب یا ضعف در قوانین این حوزه را دو چالش امور جوانان بیان کرد.
وی اضافه کرد: بدلیل نوع نگاه و انتظاری که وزارت ورزش و جوانان به ورزش بویژه در بُعد قهرمانی دارد و بدلیل وظایف ناهماهنگ دستگاه های اجرایی در پاسخ به مطالبات امور جوانان، این حوزه هنوز در نظام مدیریت کشور ساماندهی نشده است.
معاون سابق اداره کل امور جوانان و اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازگشت سازمان ملی جوانان به ساختار قبل، اشتباهی راهبردی خواهد بود که آسیب های زیادی را در سه بخش نیروی انسانی، تخصیص اعتبارات و تشکل های جوانان بدنبال دارد.
کریمی در عین حال امور جوانان و ورزش را با توجه به نوع ماموریت آنها، ناسازگار با هم دانست و گفت: بدون شک با ایجاد ساختار و شرح وظایف مبتنی بر منافع جوانان، تفکیک آن از وزارت ورزش و جوانان موثر خواهد بود.
وی همچنین در نظر گرفتن فرابخشی بودن و نقش امور جوانان به عنوان سیاستگذار، برنامه ریز و ناظر اجرای برنامه ها در دستگاه های متولی جوانان را در تفکیک آن از وزارت ورزش و جوانان بی تاثیر ندانست.
رییس مرکز پژوهش های راهبردی جوانان از به رسمیت نشناختن سازمان های مردم نهاد جوانان با مجوز وزارت ورزش و جوانان توسط دستگاه های حاکمیتی ابراز تاسف کرد و مهمترین دلیل پیشنهاد جدایی امور جوانان از ورزش را اجتماعی و هویتی بودن حوزه جوانان برشمرد.
وی اظهار داشت: تشکل های جوانان، ماموریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقای هویت جوانان را دارند و مرجع قانونی در صدور اعتبارنامه های سازمان های مردم نهاد نیز وزارت کشور است.
این کارشناس حوزه جوانان اضافه کرد: در استان ها نیز رییس ستاد ساماندهی امور جوانان شخص استاندار است از این رو نقش نظارتی این ساختار بر دستگاه های متولی امور جوانان استان ها نیز محرز می شود.
وی همچنین در نظر گرفتن ردیف اعتباری مشخص و مصوب در بودجه سنواتی دولت از سوی مجلس شورای اسلامی و نظارت از سوی آن قوه را امتیازی دیگر برای ادغام امور جوانان در وزارت کشور عنوان کرد.
این پژوهشگر امور جوانان تصریح کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب در جمع مسوولان دولت، تشکیل سازمان مستقل در حوزه اجتماعی با بودجه مستقل بود که این مطالبه به یک معاونت در وزارت کشور تقلیل پیدا کرد.
وی بیان کرد: اکنون می توان با جداشدن حوزه جوانان از ورزش، ادغام آن در ساختار وزارت کشور با عنوان مرکز ملی ساماندهی امور جوانان یا امور اجتماعی جوانان را در دستور کار قرار داد.
کریمی گفت: در گام دوم انقلاب نیز رهبری انقلاب بر موضوع هویت بویژه جوانان تاکید داشته اند.
به گزارش ایرنا، به دنبال تصویب طرح الحاق سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی با یکدیگر و تبدیل آنها به یک وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی، سرانجام این مصوبه در سال 1390 اجرایی شد و وزارت ورزش و جوانان در کشور و به تبع آن ادارات کل ورزش و جوانان در استان ها شکل گرفت.
این طرح همواره مخالفان و موافقان خود را داشته است اما چیزی که به مرور زمان به وضوع دیده شد مغفول ماندن امور جوانان و رنگ باختن آن در کنار زرق و برق و هیجان ورزش و دنیای قهرمانی بود که کم کم صدای سازمان های مردم نهاد جوانان که مسوولان و اعضای آن از جوانان فعال در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، هنری، علمی و ... هستند را درآورد.
در سال های اخیر چندین مرتبه طرح تفکیک امور جوانان و ورزش در کشور مطرح شد اما راه به جایی نبرد تا اینکه بیست و پنجم فروردین سال جاری طرح انتزاع امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد.
نمایندگان موافق و مخالف با بحث و گفت و گو، به این جمع ‌بندی رسیدند که این اقدام در جهت ارتقاء جایگاه جوانان، تسریع روند رسیدگی به امور و رفع چالش‌ های مربوط به سیاستگذاری، برنامه ‌ریزی و نظارت در این حوزه موثر خواهد بود.
بر اساس آمار دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، حدود یک چهارم جمعیت ایران را جوانان 15 تا 29 سال تشکیل می دهند.
7135/6027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار