اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر


اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

 عاشق شیرینی‌جات هستید؟ دسرهای شیرین را به سایر دسرها ترجیح می‌دهید؟ خب شما می‌توانید میل خود به غذاهای شیرین را با این دسرهای شیرین که در رستورانها و کافه ها در سراسر جزیره سرو میشوند، راضی کنید.

این دسرها در تعدادی از مغازه‌های شیرینی فروشی بحرین نیز به فروش می‌رسند! البته، بعضی از این دسرها را می‌توانید در محله‌ی دولت‌آباد تهران هم پیدا کنید! جایی که علاوه بر دسرهای عربی، پر از غذاهای سنتی عرب‌ها نیز هست. بحرینی‌ها اغلب دسرهای خود را با قهوه (قهوه عربی) میخورند- به این دلیل که اغلب دسرهای خاورمیانه بسیار شیرین هستند. در اینجا محبوبترین و قدیمی ترین دسرهای مردم بحرین نمایش داده شده است، پس اگر مایلید یکی از آن‌ها را در دولت آباد امتحان کنید، با ما همراه باشید.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

مامول

هیچ لیست دسر عربی نمی تواند بدون داشتن گوهر خاورمیانه یعنی خرما کامل شود .مامول (Mammol) اساسا یک کلوچه‌ی پر شده از خرماست. اگر چه استفاده از انواع خرما محبوب ترین در بحرین است، از انجیر و آجیل مانند پسته و گردو نیز برای پر کردن گلوچه استفاده میکنند. گلوچه از آرد تهیه می‌شود اما از آرد سمولینا نیز استفاده می‌شود. این دسر معمولاً چند روز قبل از عید پخته شده، سپس آن را نگهداری میکنند تا با قهوه و شکلات عربی از مهمانان و خانواده ها پذیرایی شود. در بسیاری از خانه ها، اگر خانه پر از عطر مصطکی و ادویه پختن مامول نباشد، عید نیست. شما می‌توانید دیس‌های پر از مامول را در هر فروشگاه شیرینی فروشی پیدا کنید. فروشگاه‌های خرده فروشی طبقه بندی شده نیز انواع بسته بندی شده دسر را می‌فروشند که بسیار لذیذ هستند. با افزایش تعداد نخلهای خرما، میوه بومی خاور میانه، چند بسته از این دسر بعنوان سوغاتی یا هدیه ارزشمند تهیه خواهد شد.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

لقیمات

لقیمات نوعی دسر به شکل کوفته است که بیرون آن حالت خشخش دارد و داخل آن نرم وآغشته به شربت خرما است. لقیمات دسر سنتی عربستان صعودی است اما در سراسر جهان عرب محبوب است. لقیمات به عربی به معنی " اندازه یک گاز" است و در قنادی‌ها همیشه موجود است. این دسر با استفاده از مواد ضروری مانند آرد، روغن و شکر درست می‌شود، اما پس از خوردن دست کم خواهید گفت چیز لذیذی است. شما به سادگی نمی‌توانید در برابر بلعیدن بیش از یکی از این توپهای سرخ شده طلایی کنجد مقاومت کنید.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

باقلوا

این نوع شیرینی که از فرهنگ آشپزی یونانی، ارمنی، ترکی، عربی، فارسی و تعدادی از فرهنگ های غذایی دیگر تاثیر پذیرفته است، با شیرینی فیلو پوشانده شده، در عسل خوابانده و با انواع آجیل خردشده تزیین شده است. برای مثال، اعراب گلاب و آب نارنج را به شیرینی افزودند و بازرگانان ارمنی ادویه و دارچین را در دستور پخت آن قرار دادند. شیرینی طارق از سال 1983 تا کنون باقلوای بحرین را تامین کرده است. البته کافه‌ها و رستوران‌های دیگری هم وجود دارند که این شیرینی را سرو می‌کنند، اما شیرینی طارق به آسانی و با قطعیت رای پادشاه بحرین را از آن خود کرده است. سینی های رنگی طلایی و نقره ای باقلوا که به طور یکدست چیده شده اند، برای هدیه دادن بسیار مناسبند.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

ام علی

ام علی به معنای مادر علی است. ام علی در اصل یک دسر مصری است که از خمیر شیرینی، شیر و شکر و کشمش درست‌شده و معمولاً گرم مصرف می‌شود. ام علی یک دسر نان عربی بدون تخم مرغ است. این افسانه وجود دارد که ام علی، همسر سلطان مصر، عز الدین آیباک، همراه با مستخدمان خود نقشه کشتن شجر الدور، همسر دوم سلطان را کشیده است. شجر الدور خواستار حکومت فردی مصر بود و برای تحقق این امر با سلطان ازدواج کرد. وقتی سلطان سر تسلیم فرود نیاورد، او را کشت و مجرم شناخته شد، ولی اعدام نشد. ام علی مادر منصور علی این غذا را پخت تا مرگ شجر الدور را جشن بگیرد. برخلاف قصه سیاه این دسر، خوردن آن لذت بخش است. نوع ساده این دسر، کرمی و آرامش بخش است که باید امتحان کرد. مردم بحرین مقادیر زیادی از این دسر را در کافه روزانه السفیر سرو میکنند.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

کنافه

این دسر در اصل در کشورهای شرقی نظیر لبنان، اردن و سوریه و شمال مصر تهیه می‌شود ولی در سراسر خاورمیانه محبوب است. کنافه با لایه‌بندی کردن شیرینی رشته‌ای یا خمیر سمولینای خیس شده در شکر یا شربت عسل با پنیر رشته‌ای نبلوسی، درست می‌شود- شهرستان نبلوس به کنافه اش مشهور است. کنافه معمولاً با پسته‌های خردشده تزیین می‌شود و رنگ نارنجی روشن آن به خاطر رنگ مواد غذایی مورداستفاده در شیرینی است. کانافاوی بهترین مکان برای امتحان کردن این دسر در بحرین است. فروشگاه اصلی آن‌ها درتوبلی نزدیک الصمدی قرار دارد. آن‌ها انواع متعددی از کنافه را درست می‌کنند و شعبه‌های دیگری نیز دارند.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

ماهالابیا

این دسر معمولاً با گل رز طعم دار شده و با پسته‌های خردشده تزیین می‌شود. این‌یک نوع شیرینی است که به‌اندازه دسرهای قبلی شیرین نیست. این افسانه وجود دارد که ماهالابیا (mahalabia) یا مهلبی ( muhallebi ) در اواخر قرن هفتم توسط یک آشپز ایرانی معرفی و وارد لیست غذاهای عربی شد . وی از یک ژنرال عرب با این دسر پذیرایی کرده بود.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

حلوا

گفته می‌شود که حلوا برای نخستین بار در زنزیبار، تانزانیا درست‌شده است، این شیرینی ژلاتینی توسط عمانی‌ها به منطقه خلیج معرفی‌ شده است، که روابط تجاری با این جزیره داشته است. حلوا معمولاً به رنگ نارنجی، زرد و سبز است و با آجیل خردشده تزیین می‌شود. درحالی‌که تعدادی از رستوران‌ها و مغازه‌ها در سراسر کشور این دسر را می‌فروشند، حلوای شوویتر (Showaiter) مشهورترین است. شوویتر یک خانواده اصالتاً بحرینی است که اکنون بیش از ۱۵۰ سال است که این دسر را درست می‌کنند. می‌توانید از یکی از مغازه‌های آن‌ها در المحرق دیدن کنید. فروشندگان رفتار دوستانه با شما خواهند کرد و به شما اجازه می‌دهند قبل از خرید مقداری حلوا بچشید. شما همچنین می‌توانید از کارخانه آن‌ها در محرق دیدن کنید تا ببینید که این دسر شیرین چگونه آماده می‌شود. مالک کارخانه خونگرم و پذیرای شماست، بحرینی‌ها نوعاً این‌گونه هستند.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

خانفروش

اگر برای صبحانه همیشه یک دسر می‌خورید، این‌ دسر سبک و کوچک عربی با هل و زعفران را امتحان کنید. این دسر به‌صورت گرم مصرف می‌شود و بسته به ذائقه خود می‌توانید با شربت عسل و یا ساده از خوردن آن لذت ببرید. خانفروش در کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس از جمله بحرین بسیار محبوب است و برای عید و سایر مراسم مصرف می‌شود. اکثر قنادی‌ها مانند شوویتر در محرق، حلواچیی در سانابیس، منامه و محرق و الخالد در منامه این شیرینی لذیذ را به فروش می‌رسانند.

اینجا بهشت کسانی است که عاشق شیرینی‌جات هستند! +تصاویر

همانطور که در ابتدای خبر هم گفتیم، اگر مایل هستید که انواع این دسرها را امتحان کنید اما قادر به سفر به بحرین نیستید، سری به محله‌ی دولت آباد تهران بزنید.

منبع:لست سکند

2121

کد خبر 1249642

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید