هنر انقلابی باید هجمه‌های فرهنگی دشمنان را خنثی کند


هنر انقلابی باید هجمه‌های فرهنگی دشمنان را خنثی کند

نویسنده کتاب «سالار تکریت» با بیان این‌که هنرمند متعهد و انقلابی باید ارزش‌های انقلاب را بشناسد؛ به آن معتقد باشند و برای ترویج آن تلاش کنند، گفت: آثار هنری انقلابی می‌تواند هجمه‌های دشمن علیه ارزش‌های انقلاب اسلامی را خنثی کند.

به گزارش ایسنا، «مصطفی زمانی‌فرد» هنر انقلاب اسلامی را دمیدن روح ارزش‌ها در کالبد ادبیات و فرهنگ ایرانی اسلامی و ارائه آن به آحاد جامعه دانست و اظهار کرد: ارزش‌هایی که با ظهور و بروز انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به وجود آمدند، توسط هنرمندان انقلابی در قالب‌های معمول و متداول هنری به جامعه شناسانده شد.

او با بیان این‌که هر فردی به فراخور تخصص خود در رشته‌های هنری می‌تواند این ارزش‌ها را هنرمندانه و استادانه به مخاطبان ارائه کند، افزود: مهم این است که ابتدا هنرمندان متعهد و انقلابی این ارزش‌ها را بشناسند؛ خود به آن معتقد و پایبند باشند و برای ترویج آن تلاش کنند.

نویسنده کتاب «سالار تکریت» گفت: در بطن آثار مرتبط با هنر انقلاب اسلامی، ارزش‌هایی همچون اطاعت‌پذیری محض از ولایت، روحیه کار جهادی، اعتماد به توان، تخصص و دانش نیروهای جوان و بومی، خودباوری، تکیه به فرهنگ ایرانی‌اسلامی و امثال این‌ها باید وجود داشته باشد و ترویج شود.

این پژوهشگر فرهنگی استان یزد تصریح کرد: همچنین باید آثار هنری فاخر و تأثیرگذاری ساخته و پرداخته شود که بتواند هجمه‌های دشمن علیه این ارزش‌ها را گوشزد و تهدیدها و توطئه‌ها را خنثی کند.

زمانی‌فرد بیان کرد: درحقیقت هر پدیده‌ای که در قالب هنر عرضه و معرفی شود، ماندگاری طولانی و حتی دائمی در ذهن مخاطبان خواهد داشت. چگونه است که تبلیغاتِ آمیخته با هنر، به‌تدریج ما را به سمت خرید فلان کالا پیش می‌برد یا یک فرهنگ درست یا غلط را نهادینه می‌کند؟ بنابراین هنرمندان متعهد و انقلابی هم بایستی با تلاش و کار مجدّانه و شبانه‌روزی و البته سرلوحه قراردادن منویات رهبر معظم انقلاب، با بکارگیری تکنیک‌های جدید و به‌روزترین ابزارهای هنری، انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای آن را به نسل جوان معرفی و جنبه‌های مختلف آن را تبیین و تشریح کنند.

این نویسنده افزود: آنچه مسلّم است اگر هرکسی در یک یا چند عرصه هنری فعالیت می‌کند و دوست دارد با هنر و تخصص خود خدمتی برای انقلاب و نظام اسلامی انجام دهد، باید از کلیشه‌ها دوری کند و به خلاقیت و نوآوری در اثر رو آورد تا در شناساندن ارزش‌های انقلاب اسلامی اثرگذاری مناسب داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: ضروری است هنرمندان انقلابی و ارزشی با تقویت تخصص خود و تجهیز شدن به علم روز در رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مهارت و تسلط کافی را به دست آورند و بعد از آن از روش‌های خلاقانه و نوآورانه استفاده کنند. به عنوان مثال یک نویسنده ضمن داشتن مهارت، بایستی ذوق و سلیقه مخاطبان و البته نسل امروز را بداند و قالب نوشتن خود را با آن تطبیق دهد و هماهنگ کند. وقتی نظر خوانندگان به آثار او جلب شد، آن وقت است که می‌تواند ارزش‌های انقلاب اسلامی را با هنر انقلابی خود در سطح جامعه گسترش دهد و در حقیقت دَین خود را به انقلاب و نظام اسلامی ادا کند.

این پژوهشگر در پایان اظهار کرد: به نظرم اگر همه هنرمندان که دستی در هنر انقلاب دارند و دلسوزانه و بی‌ادعا در این حوزه فعالیت می‌کنند، از بعضی کم‌لطفی‌ها و کم‌کاری‌ها خسته و دلسرد نشوند و با توکل به خدا و توسل به ائمۀ اطهار (ع) و شهدای عزیز، در راهی که هستند ثابت‌قدم گام بردارند و با شتاب بیشتری به‌پیش روند و دست به خلق اثر بزنند، همه طیف‌های مردم مخاطب آثارشان خواهند بود. درحقیقت مردم در تمام صحنه‌ها دَین خود را به انقلاب ادا کرده‌اند و این، کار ما را در راهی که در آن گام نهاده‌ایم دشوارتر می‌کند.

کتاب «سالار تکریت» مجموعه خاطرات اسارت سیدحسین سالاری به قلم مصطفی زمانی‌فر، به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری یزد در ۲۸۸ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و خاطرات ۳۰ ماه اسارت این جانباز و آزاده یزدی در اردوگاه ۱۱ تکریت در زمان صدام را روایت می‌کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج