آزادی برای دختر همسایه!


بعضی‌ها معنای آزادی را اصلا نفهمیده‌اند و یک عبارت کلیشه‌ای را که خودشان هم معنایش را درک نکرده‌اند، مرتب تکرار می‌کنند که چرا آزادی را فقط برای دختر همسایه خود می‌خواهید؟ آزادی این نیست که همه مثل هم شوند، بلکه آزادی این است که...

بعضی‌ها معنای آزادی را اصلا نفهمیده‌اند و یک عبارت کلیشه‌ای را که خودشان هم معنایش را درک نکرده‌اند، مرتب تکرار می‌کنند که چرا آزادی را فقط برای دختر همسایه خود می‌خواهید؟

آزادی این نیست که همه مثل هم شوند، بلکه آزادی این است که همه را همانگونه که هست بپذیریم و به انتخاب شان احترام بگذاریم، یکی دوست دارد چادری باشد و دیگری دوست دارد بی‌چادر باشد، آزادی این است که به انتخاب هر دو طیف احترام بگذاریم.

آزادی این است که یک زن چادری به انتخاب یک زن بی‌چادر احترام بگذارد و او را به فاحشگی متهم نکند، آزادی این است که یک زن بی‌چادر به انتخاب یک زن چادری احترام بگذارد و او را به عقب‌ماندگی متهم نکند.

معنای آزادی دقیقاً همین است که به انتخاب همسایه خود احترام بگذاریم و این احترام گذاشتن به این معنا نیست که من و تو هم مثل او باشیم، همانطوری که همسایه‌ات نیز باید به انتخاب شما احترام بگذارد، بدون اینکه مثل شما شود.

آزادی این است که شیعه و سنی و یا هندو و مسلمان با همان عقاید شان، زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و به انتخاب همدیگر احترام بگذارند، حالا اگر یک مسلمان از حق انتخاب و آزادی یک هندو دفاع کرد که او نیز دارای حق و حقوق است، فورا این ملت همیشه در صحنه می‌گویند: اگر هندو خوب است، چرا خودت و خانواده‌ات هم هندو نمی‌شوی؟. در حالیکه این منطق، یک منطقِ بسیار غلط است.

#نوت: به جان مسافرین قطر قسم، اگر خوب دقت کنید، پاسخ بسیاری خوبی گفته‌ام.

محمد نسیم جعفری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!