واگذاری خانه قجری پیشه‎وران مشهد به سرمایه‎گذار بخش خصوصی


واگذاری خانه قجری پیشه‎وران مشهد به سرمایه‎گذار بخش خصوصی

به منظور بهسازی آثار و ابنیه قدیمی شهر و حفظ و نگهداری میراث برجای مانده از پیشینیان، خانه تاریخی پیشه‎وران در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا‬، ‬ نرگس شالچیان، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری‬ مشهد گفت: یکی از سرمایه‌های شهری که می‌تواند ظرفیت جدیدی را برای کارآفرینی، اشتغال و کسب درآمد پایدار ایجاد کند و هزینه‏‌های مدیریت شهری را هم کاهش دهد، اماکن و بناهای تاریخی در شهر مشهد هستند که اگر بهره‌‎برداری درستی از آن‌ها صورت گیرد به پهنه‌های خلاق گردشگری تبدیل می‌شوند و پاسخگوی آینده و جوابگوی نیاز امروز هستند.

وی افزود: اگر برای این اماکن تاریخی، کاربری بخشی تعریف شود ارزش اقتصادی حاصل از آن بنا فراهم می‌آید مشاغل و درآمدهای خوبی می‌تواند تعریف شود و درآمد مستقیم ایجاد کند.

شالچیان به مصوبه بیست و ششم فروردین ۹۶ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه، بهره‎برداری بخشی از خانه‌های تاریخی به تصویب شورای شهر رسید. سپس جلساتی با حضور کارشناسان پیرامون کمیته کاربری بخشی خانه‌های تاریخی برگزار شد. امروز هم اولین قدم در این زمینه برای خانه پیشه‎وران برداشته شد و امید است کاربری آن برای تمامی خانه‌های تاریخی شهر اجرایی شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: این کاربری‌ها می‌تواند اقامتی، پذیرایی، موزه و گالری بر مبنای موضوعات فرهنگی، هنری، پزشکی، اقامتی، دفاتر کار، فروشگاه‌های سوغات و کالاهای ایرانی اسلامی باشند.

شالچیان ضمن اشاره به انتشار فراخوان مربوطه، ادامه داد: سرمایه‎گذاران علاقه‎مند به مشارکت در کاربری بخشی خانه‌های تاریخی حضور یافتند و برنده مناقصه مشخص شد، در نتیجه این خانه به عنوان یکی از پهنه‌های گردشگری شهر معرفی شد. این خانه که با شماره ۱۳۳۶۵ جزو آثار ملی است، ۲۱۵ متر عرصه و ۲۱۴ متر اعیان دارد و به‎عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: خانه پیشه‏‌وران در دو بنای کاملاً مجزا مربوط به دو عصر متفاوت طراحی شده که شامل قسمت غربی در دوران قاجار و قسمت جنوبی در عصر پهلوی است. این بنا تیرها و سقف چوبی دارد و به دلیل عدم بهره‎برداری صحیح، بخشی از این خانه دچار فرسودگی شده و از بین رفته است.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: با طیب خاطر کامل خانه پیشه‎وران به سرمایه‎گذار واگذار می‌شود و تصمیم گرفته شده در حافظه تاریخی شهر ماندگار شود. همچنین با تلاش مستمر شورا و معاونت اقتصادی برای خانه‌های تاریخی دیگر، کاربری‌‎های بیشتری نیز تعریف کنیم و افزونه‌های مضاعف‏‌‎تری برای شهر و موقعیت‌های گردشگری آن به وجود آوریم.

در ادامه این نشست، نماینده معاونت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: خانه تاریخی پیشه‎وران جزو عناصر تاریخی شهر مشهد است. اما اگر قرار بود کار به روال سابق ادامه یابد، نمی‌‎دانیم در سال‌های آینده چه میراثی از فرهنگ شهر باقی می‌ماند.

نعمتی در خصوص اینکه علاقه‎‌مند بودیم از مشارکت بخش خصوصی در این زمینه کمک بگیریم، گفت: خواستار این بودیم که پروژه‌های مختلف را به پیش ببریم. پس این خانه به همین سبک در رقابتی عادلانه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

ساسان نوروزی، سرمایه گذار بخش خصوصی برنده مناقصه، در این نشست گفت: ا بیان اینکه مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی را دارد، خاطرنشان کرد: حرم مطهر نگینی درخشان در شهر و استان محسوب می‌شود و هرچه با پیوند آن به وجود آمده در یک فرهنگ، آداب و رسوم و بستر خاص خود شکل گرفته تا اینکه امروز به ما رسیده است.

وی ادامه داد: امروز این آثار تاریخی را نتیجه تجلی این فرهنگ می‌دانیم و به‌‎عنوان سرمایه‎گذار این خانه را امانت می‌دانم که باید حفظ شود. گرچه قراردادی که امروز منعقد می‌شود کار را در قالب فعالیت اقتصادی تعریف می‌کند، اما در واقع اصلی‎‌ترین هدف برای فعالیت در این زمینه، حفاظت از این امانت‌ها است و مهم‌ترین اصل است که کمک می‌کند بستر این حفاظت فراهم شود.

وی گفت: تنها چیزی که می‌توانیم عرضه کنیم ارزش‌های فرهنگی است. اگر این موارد را در قالب کالبد تاریخی عرضه نکنیم، باید گفت بخشی از آن چیزی که داریم را ندیده گرفته‎‏ایم.

خانه تاریخی پیشه‎‏وران در خیابان آخوند خراسان ۵ پلاک ۴۲ قرار دارد و اولین مورد از کاربری بخشی خانه‌های تاریخی است که با توافق بین کمیته بهره‎برداری از بناهای تاریخی به عضویت شورای شهر، معاونت گردشگری و زیارت، معاونت اقتصادی، معاونت شهرسازی و معماری و نمایندگان دستگاه‌های دست اندرکار برگزار شد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403