بیرجندی‌ها بیش از 5 میلیارد تومان برای روز برات هزینه می‌کنند


بیرجندی‌ها بیش از 5 میلیارد تومان برای روز برات هزینه می‌کنند

مراسم آئینی بسیاری برگزار می‌شود که یکی از این آئین‌ها، سنت حسنه برات است، روزی که به حواله کردن صدقه و خوبی برای مردگان شهرت دارد؛ مردم خراسان جنوبی، در این روز بر سر مزار رفتگان خود جمع می‌شوند و با خواندن فاتحه، دادن صدقه و توزیع مواد غذایی برای آمرزش روح عزیزانشان دعا می‌کنند.

زهرا عباسی، یک شهروند بیرجندی که بر سر مزار پدرش مشغول دعاخواندن بود، به ایسنا گفت: برات، ارثیه‌ای از گذشتگان ما برای عدم فراموش کردن معاد و آن دنیا است.

وی ادامه داد: در این روز بر سر مزار عزیزان خود جمع می‌شویم تا ضمن دعا برای آرامش آنان، به یاد مرگ نیز بیفتیم و متوجه شویم این دنیای فانی جای ماندن نیست. حال اگر این سنت حسنه مانند بیشتر مراسمی که رنگ و بوی تجمل به خود گرفته، با تجمل‌گرایی همراه شود، دیگر هدف اصلی آن تحت‌الشعاع قرار گرفته و دیده نمی‌شود.

علی‌اصغر ناصری، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز به ایسنا گفت: برات برای یادآوری این نکته است که زمان به سرعت می‌گذرد و باید با همدلی فرصت‌ها را به بهترین صورت استفاده کرد. روز برات در سال‌های اخیر اسیر چشم‌و هم چشمی‌های بیهوده شده تا جایی که گاه یادمان می‌رود در قبرستان هستیم و برای چه آمده‌ایم.

ناصری اظهار کرد: یکی از کارهایی که انسان را به یاد مرگ می‌اندازد، رفتن به قبرستان و زیارت اهل قبور است، البته به شرطی که شخص در آنجا تأمّل کند و اسیر دنیا نباشد.

وی افزود: رسول خدا (ص) می‌فرماید که به زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود و در حدیث دیگری فرمود: «به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید؛ زیرا این کار درس عبرتی برای شما می‌شود».

برپایی ۱۳۰ پایگاه برای جمع‌آوری هزینه‌های اضافی برات

رضا سلم آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: ۱۳۰ پایگاه در استان برای جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در آئین چراغ برات به مدت سه روز برپا شد.

وی با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری صدقه برای سلامتی امام زمان (عج) در روز برات، افزود: امسال پیشنهاد شده که بخشی از هزینه‌های روز برات برای کمک سیل زدگان کشور اختصاص یابد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سالانه به طور میانگین مردم استان بیش از پنج میلیارد تومان در روز برات هزینه می‌کنند، تصریح کرد: این رقم می‌تواند زندگی بسیاری از نیازمندان را تأمین و آنان را از مشکلات نجات دهد.

سلم آبادی خاطرنشان کرد: مردم استان می‌توانند بخشی از هزینه‌های روز برات را با شماره گیری #۰۵۶*۸۸۷۷* به نیازمندان استان و با شماره گیری #۹۹*۷۷۸۸* به مناطق سیل زده کشور ارسال کنند که این کمک‌ها بنا به نیت افراد به مناطق سیل زده ارسال خواهد شد.

محمدرحیم شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در روز برات ۵۱ صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی در ۳۵ پایگاه در سراسر استان آماده جمع‌آوری نذورات نقدی مردم برای کمک به سیل‌زدگان هستند.


وی افزود: تاکنون ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال وجه نقد و یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال کمک‌های غیرنقدی از مردم خراسان جنوبی جمع‌آوری شده است.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی یادآور شد: مردم می‌توانند از طریق شماره‌گیری #۷۸۰*۱۱۲* و شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد تمامی بانک‌ها برای کمک به مردم سیل‌زده از طریق هلال احمر وجوهات خود را واریز کنند.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل