سلب آزادی زنان در کشورهای غربی؛ حتما باید آرایش کنید


سلب آزادی زنان در کشورهای غربی؛ حتما باید آرایش کنید

هواپیمایی نروژ از کارمندان زن می‌خواهد آرایش کرده و نسخه پزشک بیاورند تا مجاز باشند کفش‌های پاشنه‌بلند نپوشند.

به گزارش جام نیوز، ایندیپندنت گزارش داد؛ هواپیمایی نروژ از کارمندان زن می‌خواهد آرایش کرده و نسخه پزشک بیاورند تا مجاز باشند کفش‌های پاشنه‌بلند نپوشند.


به گزارش ایندیپندنت، هواپیمایی نروژ (Norwegian Airlines) به کارمندان زن اطلاع داده است اگر می‌خواهند کفش‌های پاشنه‌بلند نپوشند باید گواهی پزشک بیاورند و همیشه آن را همراه داشته باشند. این قانون در آیین‌نامه ۲۲ صفحه‌ای پوشش کارکنان این سازمان توضیح داده شده و گفته شده است پاشنه کفش باید «دست‌کم دو سانتیمتر» باشد.


مطابق با آیین‌نامه پوشش کارکنان، زنان نه‌ تنها مجبورند کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشند، بلکه باید آرایش هم بکنند. از سوی دیگر، هرگونه آرایش برای مردها ممنوع‌ است، مگر برای پوشاندن جوش صورت یا کبودی.
در عین حال، زنان مجاز نیستند در هر دست بیشتر از دو انگشتر داشته باشند و انداختن انگشتر در انگشت شست ممنوع است. جواهرات فقط می‌تواند از جنس طلا یا نقره باشد و نمادهای مذهبی به‌هیچ‌وجه مجاز نیست.


در بیانیه این سازمان آمده است «هواپیمایی نروژ، مانند همه خطوط هوایی جهان، مجموعه کاملی از دستورالعمل‌های یکسان برای کارکنانش دارد تا اطمینان حاصل کند خدمه پرواز شرکت ما ظاهری آراسته و متحد‌الشکل دارند.»


به گزارش ایندیپندنت، هواپیمایی نروژ با این کار عملا سلامتی کارکنانش را به خطر انداخته است. به گفته دکتر سِرو، متخصص بیماری‌های استخوان‌ و استاد دانشگاه نورث تگزاس، «از دیدگاه طبِ استخوان‌، بدن ما از سر تا نوک انگشتان پا باید در یک محور قرار گیرد. پاشنه‌های بلند کف پا را در زاویه‌ای قرار می‌دهد که باعث کشیدگی ماهیچه‌ها و مفصل‌ها و خروج آن‌ها از محور بدن می‌شود، بنابراین آثار آن فقط به پاها محدود نمی‌شود. کسانی مدتی طولانی کفش‌های پاشنه‌بلند به پا دارند معمولا دچار درد در ناحیه کمر، گردن و شانه می‌شوند زیرا این کفش‌ها حالت طبیعی بدن را مختل می‌کند.»


به گزارش جام نیوز، کشورهای غربی در شعارهای خود ادعای آزادی دارند ولی در عمل جلوی بسیاری از آزادی‌ها را می‌گیرند و خواسته‌های خود را تحمیل می‌کنند که این نمونه‌ای از سلب آزادی توسط این کشورهاست.



نمونه دیگر از سلب آزادی در سبک زندگی توسط کشورهای غربی آنچیزی است که در مورد حجاب در فرانسه در حال وقوع است. بنا به استناد یک گزارش از باشگاه خبرنگاران جوان در سال 2016 زنان مسلمانی که در سواحل فرانسه از پوشش شنای اسلامی استفاده کنند به جریمه نقدی تا سی و هشت یورو محکوم می‎شوند. به گفته مقامات دولت فرانسه، پوشش شنای اسلامی موسوم به "بورکینی" در تضاد با اصل لائیسیته یا همان سکولاریسم است و نماد ارتجاع محسوب می شود؟!

بر اساس قانونی در فرانسه، استفاده از حجاب برای زنان در اماکن عمومی ممنوع است. پیش از این نیز "دیوید لیسنارد" شهردار شهر ساحلی کن و "آنژپیرویونی" شهردار شهر سیسکو واقع در شمال جزیره کرس فرانسه، حضور زنان با پوشش «بورکینی» که مورد استفاده زنان مسلمان برای حفظ پوشش است را ممنوع اعلام کرده بودند.

این ممنوعیت پوشش لباس شنای اسلامی در شهر "لینولوبه فرانسه" نیز اعمال می شود. این اقدام اعتراض زنان مسلمان، گروه‎های ضدنژادپرستی و انجمن‎های حقوق بشر را در پی‎داشته است. در حقیقت مخالفان این ممنوعیت معتقدند، محدود کردن نوع پوشش، مغایر با آزادی حقوق بشر و نیز نوعی ترویج اسلام هراسی است.



در فرانسه محدودیت پوشش برای زنان مسلمان [که محدودیت برای کل زنان است] در حالی اعمال می‎شود که پوشش‎های نمادین مسیحیان و یهودیان در این کشور آزاد است. فرانسه اولین کشور اروپایی است که با دارا بودن بیش از پنج میلیون مسلمان، استفاده از حجاب را در اماکن عمومی ممنوع کرده است.



بیشترین جمعیت مسلمان اروپا در این کشور زندگی می‎کنند. مجمع حقوق بشر فرانسه نیز گفته است، سیاستمداران فرانسوی باید تبعیض را کنار بگذارند و از نظام جمهوری دفاع کنند و این مجمع به نوبه خود، قانون ممنوعیت استفاده از بورکینی را در دادگاه به چالش خواهد کشید. بورکینی نوعی لباس شنا مخصوص بانوان است که در پوشاندن تمام بدن به جز صورت، کف دست و کف پاها به کار می رود، تا حجاب اسلامی برای زنان مسلمانی که به شنا علاقه دارند، فراهم شود.



در سال 2004، مجلس فرانسه با تصویب قانون ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدارس، استفاده از حجاب اسلامی را در مراکز آموزشی و تربیتی رسماً غیرقانونی اعلام کرد. پیش از آن نیز اغلب مدارس فرانسه بسختی به دانش آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های خود حاضر شوند.


گفتنی است، این تنها گوشه‌ای از محدودیت زنان در کشورهای غربی و سلب آزادی از آنها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»