چرا اهالی سرایان امشب شمع روشن می‌کنند؟


چرا اهالی سرایان امشب شمع روشن می‌کنند؟

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی گفت: مردم سرایان در روز 14 شعبان، شمع روشن می‌کنند و از گذشته‌های دور بر این عقیده بودند که این شمع روشن کردن در شب نیمه شعبان، باعث برآوردن حاجات آنان می‌شود و نام این مراسم نیز میلک دگیرکرده است.

فریبا کاهنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: شمع روشن کردن از جمله آئین‌ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعدازظهر روز ۱۴ شعبان (روز برات) است که برای برآوردن حاجات انجام می‌دهند.

وی افزود: در زمان‌های بسیار دور که شمع‌های امروزی نبوده بانوان خود شمع درست می‌کردند که به آن "میلک" می‌گفتند و به این مراسم نیز "میلک دگیرکرده" می‌گفتند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می‌کنند و مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.

کاهنی با بیان اینکه این مراسم در بعدازظهر شروع می‌شود و تا نزدیکی غروب آفتاب ادامه دارد، تصریح کرد: براساس مصاحبه‌ها و پژوهش میدانی مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آن‌ها است رفته و در آنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و تعدادی از آنها که حاجاتشان برآورده شده شیرینی، نقل و شکلات تقسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: این چهار محل عبارت از تکیه حضرت رقیه، تکیه علی اصغر، آرامگاه توران شاه و مسجد میرهاشم بوده و با روشن کردن شمع در این چهار محل از خداوند متعال خواهان برآوردن حاجات خود هستند.

وی اضافه کرد: در موقع روشن کردن شمع‌ها، دست خود را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می‌شد کشیده و به صورتشان می‌زدند و هم زمان این ذکر را می‌گفتند: «آتنا براتنا رحمتنا؛ یا رب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا» چون معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می‌شود.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: این آئین و مراسم به شماره ۱۴۵۶ در ۲۱ آبان ۹۶، در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان