ناسا موش به فضا فرستاد + اولین ویدیوی ارسالی


ناسا موش به فضا فرستاد + اولین ویدیوی ارسالی

محققان ناسا به تازگی موش‌هایی را به ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی ارسال کرده‌اند تا از این طریق عملکرد موش‌ها را در شرایط جاذبه پایین مورد مطالعه قرار دهند.

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، در آینده‌ای نه چندان دور ناسا و دیگر گروه‌های فضایی دنیا مأموریت‌های فضایی را به دوردست‌های منظومه شمسی در دستور کار خود قرار خواهند داد. این بدان معناست که سفرهای طولانی‌ مدت در شرایطی با کمترین جاذبه برای فضانوردان امکان‌پذیر می‌شود که حتی ممکن است جان آنها را در معرض خطر قرار دهد.

به لطف اطلاعاتی که فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی در اختیار دانشمندان گذاشته‌اند، آنها تا حدی توانسته‌اند اثرات جاذبه پایین را روی بدن انسان مورد مطالعه قرار دهند اما ناسا به دنبال چیزی فراتر از اینهاست و به همین بهانه، موش‌ها را وسیله آزمایش‌های خود کرده و به تازگی موش‌هایی را به فضا ارسال کرده است.

ناسا در توضیح این اقدام خود اشاره کرده است که دانشمندان این مرکز فضایی موش‌های طراحی‌ شده با هدف خاص را به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال کرده‌اند که به دانشمندان امکان می‌دهد رفتار موش‌ را از راه دور در فضا و از طریق ویدئوهای ارسالی از ایستگاه مشاهده و بررسی کنند.

در ویدئویی که از اولین حضور موش‌ها در ایستگاه بین‌المللی فضایی منتشر شده، می‌توان مشاهده کرد که موش‌ها در آزمایش‌های اولیه احساس راحتی نمی‌کند. در ابتدا، موش‌ها خیلی تقلا می‌کنند و به این طرف و آن طرف می‌دوند و از میله‌های قفس بالا و پایین می‌روند و سعی می‌کنند راهی به بیرون پیدا کند اما راه فراری نمی‌یابد. اما خیلی طول نمی‌کشد که با این شرایط خو می‌گیرند و آرام می‌شوند و سعی می‌کنند از حداقل جاذبه موجود در محیط برای حرکت در اطراف قفس استفاده کنند.

اما در این ویدئو که در روز یازدهم حضور موش‌ها در ایستگاه بین‌المللی فضایی گرفته شده، مشخص است که موش‌ها کاری با تغییر جاذبه ندارند و حتی به نظر می‌رسد از آن لذت هم می‌برند. هدف محققان از اعزام موش به فضا این بود که فعالیت‌های این حیوان را در فضا با حضورش در زمین مقایسه کنند و در نهایت هم به این نتیجه رسیدند که موش‌ها بعد از خو گرفتن به شرایط، همان کارهای معمول خود را از سر گرفتند و در شرایط معمولی وقتی گرسنه می‌شوند غذا می‌خورند.

آزمایش‌ها و تحقیقاتی از این دست، محققان را برای مأموریت‌های بعدی انسان به مریخ آماده می‌کند به طوری که از این طریق می‌توانند انواع تغییرات رفتاری و بیولوژیکی پستانداران را در شرایط حضور در جاذبه پایین بررسی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟