افزایش 65 درصدی سرقت در خراسان جنوبی


افزایش 65 درصدی سرقت در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: وقوع سرقت در استان فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا سرهنگ سید غلامرضا حسینی روز شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت 16 باند سارق منهدم و در قالب آن 75 سارق دستگیر شدند و 300 فقره سرقت کشف شد.
وی با بیان اینکه 85 درصد سارقان دستگیر شده بومی استان بوده اند اظهار داشت: بخش زیادی از این سارقان نیز افراد سابقه داری هستند که مشمول عفو شده بودند اما قدر این فرصت را ندانستند و مجدد به دزدی روی آورده و دستگیر شدند.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از افزایش 34 درصد وقوع سرقت از منزل و 350 درصدی سرقت از مغازه در استان خبر داد و گفت: این بدان معناست که قبلا شاید دو یا سه فقره سرقت از مغازه بود که اکنون به 10 مورد افزایش یافته است لذا درصد بالا نشان از تعداد بالای سرقت ها نیست.
وی تصریح کرد: میزان سرقت از اماکن خصوصی به دلیل سهل انگاری، غفلت و جدی نگرفتن هشدارهای پلیس امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
سرهنگ حسینی به افزایش 25 درصدی سرقت از اماکن دولتی اشاره کرد و گفت: همچنین سرقت خودرو 63 درصد، موتورسیکلت 23 درصد، محتویات داخل خودرو 70 درصد، لوازم خودرو 123 درصد و احشام 45 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه 75 درصد سرقت ها تاکنون کشف شده است افزود: از مجموع سرقت های انجام شده از منازل 51 درصد و مغازه 111 درصد کشف شده است.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته تقاضا می کردیم سارقان محکوم آزاد نشوند اما امسال به واسطه عفو رهبری سارقان نیز آزاد شده بودند و این موضوع سبب افزایش بیش از حد سرقت در استان شده بود.
وی اظهار داشت: دهه فجر سال گذشته نمایشگاه اموال مسروقی در مرکز استان برپا شد که در این زمینه 180 فقره اموال مسروقی به مالباختگان برگشت داده شد.
سرهنگ حسینی یادآور شد: استان مرزی خراسان جنوبی از نظر وقوع و کشف سرقت بین 34 استان و منطقه ویژه اقتصادی دومین استان امن کشور محسوب می شود.

** مثلث سرقت
وی گفت: وقوع سرقت مشکل و معضل نه تنها ایران و خراسان جنوبی که دنیا است در این زمینه مثلث سرقت را سه عامل نیاز، بیکاری و سهل انگاری صاحب اموال تشکیل می دهد.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی افزود: استان مرزی خراسان جنوبی نیز با توجه به موقعیت مکانی، گستردگی، وسعت و نبود امکانات زیرساختی در اقتصاد و اشتغالزایی با مشکلات عدیده ای مواجه است.
وی با بیان اینکه سارقان در حرکت، خراسان جنوبی را استانی امن برای خود می دانند اظهار داشت: در این موقعیت استان برای این دسته از سارقان نیز ناامن شده و حدود یکسال است که با کشف و انهدام چندین باند سارق غیربومی موضوع سارقان در حرکت در استان کنترل شده است.

** خراسان جنوبی جزو استان های امن است
سرهنگ حسینی عنوان کرد: وضعیت خراسان جنوبی به گونه ای است که جرایم جنایی از جمله قتل، سرقت های خشن، سرقت های بانک و مسلحانه نسبت به سایر استان ها وجود ندارد و در این زمینه جزو استان های امن محسوب می شویم.
وی تصریح کرد: با همت و تلاش مردم هوشمند، ولایتمدار و پای کار خراسان جنوبی با همکاری مسئولان پازل امنیت در استان چیده می شود.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه سرقت از منزل در ایام عید از منازلی انجام شده بود که نسبت به ساخت بنا و تجهیزات حساسیت بیشتری داشته اما نسبت به ایمنی منزل کوتاهی کرده بودند.
وی از هم استانی ها و مردم خواست برای ایمنی بیشتر از منازل و سایر اماکن خصوصی از سیستم های حفاظتی و امنیتی مانند دوربین های مداربسته و دزدگیر استفاده کرده یا حداقل حفاظ های پنجره ای یا شبکه ای نصب کنند.
سرهنگ حسینی همچنین توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا از باز گذاشتن در و پنجره ها خودداری شود و کودکان خردسال به ویژه دختران را در فضای باز، کوچه و خیابان یا درب منازل تنها نگذارند.

** تماس های تلفنی مشکوک را بی جواب بگذارید
وی در ادامه گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه 98 درصد تماس های تلفنی مشکوک کلاهبرداری است گفت: موضوع کلاهبرداری دغدغه همیشگی پلیس است این در حالیست که مردم کماکان گول تماس های تلفنی را می خورند و باور ندارند کلاهبرداری است.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی افزود: کلاهبرداران از برندهای خاصی استفاده می‌ کنند همچنین در مناسبت ‌های خاص از عنوان ‌های مختلف استفاده کرده تا بتوانند به اهداف شوم خود برسند.
وی بیان کرد: بسیاری از افراد با وجود هشدارهای پلیس و آگاهی داشتن از کلاهبرداری های تلفنی، به سمت عابر بانک رفته و تمام فرآیندها را انجام می‌ دهند.
سرهنگ حسینی با بیان اینکه در کلاهبرداری ها به‌ گونه ‌ای عمل می ‌شود که اختیار از افراد سلب می‌شود اظهار داشت: در بسیاری از کلاهبرداری ها از قربانیان خواسته می‌ شود رمز دوم کارت خود را وارد کنند تا پلی برای کلاهبرداری باشد.
وی گفت: مردم و شهروندان نباید تنها صرف کنجکاوی پاسخگوی این افراد باشند و تنها راه نجات اموال مردم قطع ارتباط با کلاهبردار است.
وی با بیان اینکه مردم باید مواظب دام های مختلف کلاهبرداران باشند یادآور شد: تقاضا داریم مردم به سایت های فروش کالا و خدمات از قبیل شیپور و سایر اعتماد نکنند یا اگر در خرید کالای خاص مهارت ندارند حتما از یک کارشناس استفاده کنند تا با خرید اجناس جعلی مواجه نشوند.
سرهنگ حسینی ادامه داد: همچنین به صاحبان فروشگاه هایی که در مناطق خلوت یا ناامن تر بوده یا دستگاه اسکن ندارند توصیه می شود که با توجه به افزایش چک پول های جعلی، از پذیرش این چک پول ها خودداری کنند.
وی گفت: فروشگاه ها دستگاه پز و کارتخوان را در اختیار مردم قرار دهند چون در غیر اینصورت اگر برای خریدار مشکلی پیش آمد با صاحب فروشگاه برخورد قانونی خواهد شد.
رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی افزود: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت کلاهبرداری در استان قابل کنترل بوده به جز هفت مورد تا سقف 20 میلیون تومان که تقاضا داریم مردم با دست خود اموال و نقدینگی خود را تقدیم کلاهبرداران نکنند.
7557*3028

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟