در هوای ابری مراقب اکسیژن آبزیان باشید


در هوای ابری مراقب اکسیژن آبزیان باشید

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بارش‌های فصلی و ابری بودن هوا در بیشتر ساعات روز، نسبت به احتمال کاهش اکسیژن آب استخرها و آلودگی آن با روان آب‌ها هشدار داد.

به گزارش ایسنا، قاسم عجم اظهار کرد: استان خراسان جنوبی تعداد زیادی استخر کشاورزی دو منظوره دارد که مالکان آن‌ها اقدام به پرورش ماهیان گرمابی از قبیل کپور و فیتوفاگ و آمور در این استخرها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این استخرها در فصول باران خیز در معرض آلودگی با روان آب‌ها هستند، افزود: روان آب‌ها در صورتی که قابلیت ورود به استخر را داشته باشند، علاوه بر انتقال آلودگی‌های سطحی زمین‌های اطراف مانند کودهای حیوانی و مواد شیمیایی مضر، باعث گل آلود شدن استخر و کاهش شدید اکسیژن آب می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه ابری بودن هوا نیز باعث کاهش تولید اکسیژن توسط گیاهان آبزی می‌شود، تصریح کرد: تلفات ناگهانی بین 20 تا 90 درصد از علائم اصلی کاهش اکسیژن است.

عجم ادامه داد: در این حالت ماهیان تلف شده هیچ علائمی از بیماری ندارند و فقط تعدادی از آنها با دهان باز تلف شده‌اند و در فصول پر بارش، آبزی پروران استان مراقب کاهش اکسیژن در استخرها باشند.

وی اقدامات لازم برای مواجهه با این موارد را ضرورت نفوذناپذیربودن استخر نسبت به روان آب‌ها، ایجاد خاکریزهای کوچک در اطراف استخرهای نفوذپذیر و استفاده از پمپ‌های هواده در ساعات شب برای جبران کاهش اکسیژن برشمرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...