وضعیت شعر طنز در سال 97 در گفت و گو با ناصر فیض


«ناصر فیض» در مورد وضعیت شعر طنز در سال 97 گفت: طنز زاییده تضادها و تناقض‌هاست، یعنی پایه و اساس خلق طنز همین است. شاعر طنزپرداز معتقد است توجه به این گونه ادبی افزایش یافته و در سال 97 کتاب‌های بیشتری در قالب های شعر و نثر به طنز، سروده شده‌اند. توجه به طنز افزایش … نوشته وضعیت شعر طنز در سال 97 در گفت و گو با ناصر فیض اولین بار در پایگاه خبری...

«ناصر فیض» در مورد وضعیت شعر طنز در سال ۹۷ گفت: طنز زاییده تضادها و تناقض‌هاست، یعنی پایه و اساس خلق طنز همین است.

شاعر طنزپرداز معتقد است توجه به این گونه ادبی افزایش یافته و در سال ۹۷ کتاب‌های بیشتری در قالب های شعر و نثر به طنز، سروده شده‌اند.

توجه به طنز افزایش یافته است

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار ایرنا، شعر و نثر طنز که در مجموعه ادبیات فارسی سابقه ای دیرینه دارد، از حدود یکصد سال قبل و از زمان تلاش برای استقرار مشروطه در ایران با گرم شدن بازار بیان معضلات اجتماعی و انتقادهای سیاسی جدی‌تر گرفته شد.

گونه طنز؛ در قالب شعر و نثر در ادبیات امروزه بیشتر جا افتاده و با اقبال علاقه‌مندان روبرو شده است.

«ناصر فیض» در مورد وضعیت شعر طنز در سال ۹۷ گفت: طنز زاییده تضادها و تناقض‌هاست، یعنی پایه و اساس خلق طنز همین است.

همانطور که استاد شفیعی کدکنی طنز را اجتماع هنری نقیضین می داند.

وی افزود: وقتی شرایط جامعه نامساعد می شود، ممکن است بخواهیم مشکلات را پنهان کنیم یا نپذیریم اما مطرح کردن آن خوب است و نشان می‌دهد با اینهمه مشکلات سرپا ایستاده ایم و تلاش می کنیم سرپا بایستیم، پنهان کردن آن راه به جایی نمی برد.

نویسنده کتاب «املت دسته دار»، ادامه داد:

اتفاقا اگر این مشکلات را بدانیم ممکن است موفق شویم و بسیاری ناملایمات را پشت سر گذاریم، در مجموع از طنز در این فضاها بیشتر انتظار می‌رود و توانایی و قدرت عمل بیشتر هم دارد.

«یعنی مثلا وقتی یک اتفاق که باید بیافتد نمی افتد یا برعکس آن رخ می دهد، سوژه ای برای طنزپرداز فراهم شده، نمود آن هم در زندگی ماست؛ خیر و شر، حق و ناحق و نیز درست و نادرست که طنزپرداز در طرف خیر می ایستد».

وی تصریح کرد: بنابراین امروز سوژه های خوبی در اختیار طنزپردازان شاعر هست که سراغ آنها بروند و خیلی کمتر روی سوژه های تکراری و قبلی کار کنند و بیشتر با دغدغه های سیاسی و اجتماعی امروز شعر بگویند.

فیض با تاکید بر دغدغه های اصیل در طنز و ماندگاری آنها گفت: دغدغه های لحظه ای در طنز نباید مدنظر باشد و باید به دغدغه‌های جدی‌تر پرداخت.

افزایش تولید آثار طنز

شاعر مجموعه «کلید» اضافه کرد: تولید آثار طنز در سال ۹۷ نسبت به سال های قبل بیشتر شد، همچنین بعضی ناشران اختصاصی در مورد طنز کار می کنند.

همچنین بخش شعر طنز در بسیاری جشنواره ها در نظر گرفته می‌شود؛ مانند جشنواره شعر فجر.

وی ادامه داد: غیر از جشنواره‌های سراسری جشنواره ها و جلسات شعر و نثر طنز استانی نیز برگزار می شود؛ مثلا جشنواره طنز مکتوب «سوهان روح» در استان قم، محفل طنز «سنگ پا» در استان قزوین، جشنواره طنز «قندشکن» در یزد.

به طور کلی در استان های مختلف جوایز و جلسات خیلی جدی طنز با حضور مخاطبان بسیار داشته ایم.

مترجم کتاب «اگر کمونیزم بیاد» با تاکید بر توجه خوب جشنواره‌ها و محافل ادبی به شعر طنز گفت: گاهی این تعدد جلسات به ضرر طنز بوده؛ زیرا بدون حضور یک کارشناس مطرح برگزار می شود؛ ولی باز هم برکت آن از ضرر و زیان آن بیشتر بوده است.

کتاب‌های خوب از نسل جدید

وی در مورد کتاب‌های خوب شعر طنز فارسی در سال ۹۷ نیز گفت: در سال ۹۷ بیشتر به طنز ترجمه توجه کردم و کارهای «مظفر ایزگو» نویسنده طنزنویس ترکیه را به زبان ترکی استانبولی می خواندم تا بتوانم آثارش را ترجمه کنم، همچنین کارهای «ایتالو کالوینو» نویسنده ایتالیایی را دیدم.

فیض گفت: توجه به آثار طنزپردازان خارجی بسیار مهم است، باید ببینیم و بدانیم در دنیا چه خبر است تا از بهترین روش ها در کارهای‌مان استفاده کنیم.

ببینیم دیگران با چه انگیزه ای می خندند، با چه انگیزه ای می خندانند، توجه دیگران را به معضلات زندگی جلب می کنند و شگردهای آنها را یاد بگیریم.

نویسنده کتاب «گناه اول» ادامه داد: البته جسته و گریخته از آثار طنزپردازان ایرانی هم خواندم.

کتاب «دور دنیا با زیرشلواری» از عبدالله مقدمی کتاب خوبی بود، کتاب «ببر در کوزه» نقیضه ای به شعر بحر در کوزه مولانا از اسماعیل امینی را هم خواندم که کار خوبی بود، همچنین چند اثر از امید مهدی نژاد دیدم که شاخص بودند.

وی در مورد اینکه آیا خود کتابی در دست چاپ دارد نیز گفت: امسال کتابی نخواهم داشت، عجله ای هم ندارم، شاید سال دیگر.

می خواهم گزیده تر از این باشم.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام