یک استاد حوزه علمیه:منتظر نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد


یک استاد حوزه علمیه:منتظر نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد

یک استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه انتظار یک عمل است، گفت: امروز نمی‌توانیم نسبت به مشکلات مردم و جامعه بی‌تفاوت باشیم انسان منتظر باید حرکت کند ولو این حرکت با گوش دادن به درد و دل مردم باشد؛ که اگر انسان منتظر این‌گونه عمل کند می‌تواند خود را منتظر امام عصر خویش بداند.

حجت‌الاسلام میثم درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نکته مهم و اساسی در موضوع انتظار این است که انتظار یک عمل است. این اعمال شامل اعمال درونی و بیرونی است؛ در اعمال درونی باید امام زمان خود را بشناسیم؛ روایت نبوی «مَنْ مَاتَ بِغَیرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً؛ کسی که بدون امام بمیرد؛ به مرگ جاهلی مرده است» معروف و مشهور است که اهل شیعه و سنت آن را ذکر کرده‌اند.


این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در روایتی از شیعیان درخواست می‌کند که «کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا واحفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول؛ (شیعیان) زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده‌روی و زشت‌گویی بازدارید.

وی با اشاره به اینکه اعمال و رفتار ما به گونه‌ای باشد که مورد رضایت امام عصر (عج) واقع شود، عنوان کرد: کسانی که گوی سبقت را از دیگران ربودند و رشد کردند و تقرب الهی پیدا کردند افرادی بودند که گوششان به گوش امام زمانشان بود و نظر امام عصر خود را به نظر خود مقدم می‌دانستند.

حجت‌الاسلام درگاهی خاطرنشان کرد: از امام صادق روایت شده است «یکی از ویژگی‌هایی که باعث شد سلمان در دستگاه اهل‌بیت مقرب شود این بود که نظر امام عصرش را بر نظر خود مقدم می‌دانست» اگر می‌خواهیم منتظر حقیقی باشیم باید نگاه کنیم که آیا امام از ما راضی است یا خیر.

منتظر نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد

وی بیان کرد: مهم‌ترین و بهترین ارزیاب فطرت انسانی است که شخص را واکاوی می‌کند اگر فطرت بیدار باشد نفس لوامه آن‌قدر سرزنش می‌کند تا انسان دست به توبه ببرد و این بالاترین معیار است.

این استاد حوزه علمیه بابیان اینکه انتظار یک عمل است که گرایش‌های درونی و بیرونی دارد یادآور شد: پیامبر می‌فرمایند «شما نمی‌توانید همه مردم را با مال خود نصرت دهید گاهی با لسان می‌توانید آن‌ها را نصرت دهید» یعنی درد و دل مردم را گوش دهیم کاری که پیامبر انجام می‌دادند؛ امروز نمی‌توانیم نسبت به مشکلات مردم و جامعه بی‌تفاوت باشیم انسان منتظر باید حرکت کند ولو با گوش دادن به درد و دل مردم باشد.

حجت‌الاسلام درگاهی در پایان با تأکید بر اینکه باید به دین عمل کنیم، یادآور شد: دین بایدها و نبایدهای شرعی و اخلاقی است که اگر انسان منتظر این‌گونه عمل کند می‌تواند منتظر امام عصر خویش باشد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص