مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت


در طبیعت به خصوص کوه ها در فصل های بهار و تابستان به دلیل حضور گله دام ها در ارتفاعات احتمال حمله سگ های روستاییان و گله داران و سگ های تربیت نشده به کوهنوردان وجود دارد. با مطالعه مطلب پیش رو خواهید دانست در این شرایط چگونه برخورد کنید تا آسیبی به شما نرسد یا کمترین آسیب را ببینید. در این مطلب نکاتی برای کاهش احتمال حمله سگ ها، نحوه مقابله با...

در طبیعت به خصوص کوه‌ها در فصل‌های بهار و تابستان به‌دلیل حضور گله‌ دام‌ها در ارتفاعات احتمال حمله سگ‌های روستاییان و گله‌داران و سگ‌های تربیت‌نشده به کوهنوردان وجود دارد. با مطالعه مطلب پیش رو خواهید دانست در این شرایط چگونه برخورد کنید تا آسیبی به شما نرسد یا کمترین آسیب را ببینید. در این مطلب نکاتی برای کاهش احتمال حمله سگ‌ها، نحوه مقابله با حمله و اقدامات درست پس از حمله احتمالی بیان شده است. توجه کنید که این اطلاعات مجموعه‌ای از یافته‌های علمی و تجربی بوده و ممکن است در همه شرایط نتیجه یکسانی نداشته باشند.

پیشگیری از حمله

صمیمی نشوید
به یاد داشته باشید سگ‌های کوهستان اغلب مثل بسیاری از سگ‌های خانگی تربیت شده نیستند. بنابراین دلیلی ندارد برای صمیمی شدن با آنها زیاد اشتیاق نشان دهید. اگر سگ‌شناس حرفه‌ای نیستید بهتر است هرچه زودتر راه‌تان را بکشید و بروید.

به سگ لبخند نزنید
از نظر او شما دارید دندان‌هایتان را نشان می‌دهید و این یعنی شروع سوءتفاهم بین سگ و شما!

از سگ‌های با زنجیر بسته شده دوری کنید
هرگز وارد محدوده دسترس سگی که با زنجیر بسته شده است نشوید. حتما می‌دانید که زندانی بودن هرچند قفس بزرگ باشد به اعصاب فشار می‌آورد و رویارویی با سگ عصبانی قطعا تجربه جالبی نخواهد بود.

مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت

غریزه حمله سگ را تحریک نکنید

وقتی سگی به آرامی به شما نزدیک می‌شود درحالی‌که سرش را بالاتر یا پایین‌تر از بدن نگه داشته است، به احتمال قوی تنها درحال کنجکاوی است. کاری نکنید که حیوان را تحریک کند.

در عین حال وقتی سگی با سرعت و درحالی‌که سر را در امتداد بدن نگه داشته به شما نزدیک می‌شود بهتر است حواس‌تان را خیلی جمع کنید، اوضاع چندان هم جالب نیست!

اگر سگی پارس کرد به این معنی است که نمی‌خواهد به شما حمله کند. فقط اعلام هشدار می‌کند. بنابراین کاری با او نداشته باشید. به مسیرتان ادامه دهید و از سنگ و چوب دستی استفاده نکنید، چرا که غریزه او را تحریک می‌کنید.

اما اگر سگ خرناس کشید علامت حمله است. اگر این صدا را شنیدید کاملا آماده باشید.حالت حمله بگیرید. چوب دستی را بالا بیارید و به علامت حمله نشون دهید.

خونسردی‌تان را حفظ کنید
اگر چه شاید گفتنش آسان باشد اما هرچه خونسردتر باشید شانس بیشتری دارید. سگ به‌خوبی حس می‌کند که شما چقدر ترسیده‌اید و اگر خود را قوی‌تر ببیند مشکلات شما بیشتر خواهد شد. بنابراین وقتی از کنار یک یا چند سگ رد می‌شوید با آرامش رد شوید و ندوید. با دویدن غریزه شکار او را هم تحریک می‌کنید. سگ از شما سریع‌تر می‌دود حتی اگر سوار دوچرخه باشید!

مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت

راهکارهایی برای زمان حمله

فراموش نکنید هر عضوی که از بدن فاصله بگیرد هدف بهتری برای گاز گرفتن سگ است؛ پس باهوش عمل کنید. اگر لازم باشد بهتر است سگ پای‌تان را گاز بگیرد تا نقاط حساس بدن را. اولویت را بر حفاظت از سر، گردن و سینه قرار دهید. اگر هیچ راه نجاتی نیست بهتر است نقاط قوی‌تر بدن که پوست زخیم‌تری دارند زخمی شوند. سگ‌هایی که تعلیم ندیده باشند کوله پشتی، لباس، چتر و یا هر چیز دیگری که به بدن متصل باشد را جزئی از بدن می‌دانند. با هوشیاری از چنین لوازمی برای منحرف کردن دندان‌های سگ استفاده کنید. سگ‌ها در حمله به دست یا پای شما حمله می‌کند. اگر مورد حمله واقع شدید بهترین جا برای ضربه زدن به سگ (اگر وسیله دفاعی دارید) پوزه سگ هست. اگر هم وسیله دفاع ندارید می‌توانید به چشم‌های سگ حمله کنید. سایر نقاط بدن سگ‌ها تقریبا آسیب‌پذیر نیست. اگر سگ گازتان گرفته و قسمتی از بدن در دهان حیوان قرار دارد، به او فرصت ندهید. اقدام بعدی سگ، حرکت دادن سر به اطراف و تبدیل زخم به پارگی‌های عمیق خواهد بود. اگر امکان دارد با همه قدرت وزن‌تان را روی حیوان بیندازید و با بیشترین فشار ممکن زانوهای‌تان را روی انتهای گردن و دنده‌های حیوان بکوبید. اگر کارتان را درست انجام دهید می‌توانید دنده‌های حیوان را بشکنید. سگ‌ها از این ناحیه دچار ضعف هستند. بلند کردن پاهای عقب سگ می‌تواند او را دچار سردرگمی کند. پاها را بلند کنید و محکم از کمر به طرف گردن بکشید. سگ بی‌حرکت می‌شود و این فرصت بیشتری به شما برای رسیدن کمک می‌دهد. اگر سگ فرد دیگری را گاز گرفته است، با یک چوب محکم شدیدترین ضربه‌ای را که می‌توانید به پشت گردنش بزنید. فراموش نکنید، سگ‌های متوسط و به خصوص بزرگ جمجمه‌هایی بسیار قوی دارند و ضربه زدن به جمجمه ممکن است تنها حیوان را عصبانی‌تر کند. ضربه به پشت گردن در نزدیکی سر بهترین اقدام ممکن است. اگر مجبور شدید با سنگ یا چوب چند سگ را بزنید، قوی هیکل‌ترین سگ را بزنید. البته فراموش نکنید سگ‌های ماده (مخصوصا زمانی که توله داشته باشند) بسیار خطرناک‌تر از نرها هستد.

مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت


بعد از حمله چه کنیم؟

سریع وضعیت زخم‌ها را بررسی کنید و با فشار مناسب جلوی خونریزی را بگیرید. با آب گرم و صابون زخم را بشویید. تا رسیدن به پزشک روزی ۲ بار پانسمان تازه همراه با پماد آنتی بیوتیک روی زخم قرار دهید.

به یاد داشته باشید:

آموختن این نکات به کودکان ممکن است روزی به دردشان بخورد حتی اگر در کوهستان نباشند. اگر اسپری فلفل دارید از آن استفاده کنید. حتی اسپری کردن در اطراف سر هم می‌تواند مفید باشد چون بویایی بسیار قوی سگ در اینجا به نفع شما عمل خواهد کرد. اگر دوچرخه‌سواری می‌کردید از دوچرخه به عنوان سدّی بین سگ و خودتان استفاده کنید. اگر لازم شد دوچرخه را به‌عنوان سلاح به کار ببرید. با یک دست زین و با دست دیگر فرمان دوچرخه را بگیرید و محکم با چرخ به سگ ضربه بزنید؛ دوچرخه را محکم بگیرید، به‌هیچ‌وجه نباید این سلاح از دستتان خارج شود.

1398/01/31 | کد مطلب: 2640
برچسب‌ها: نکات سفر
مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت
مقابله با حمله سگ‌ها در طبیعت مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...