مهار سیلاب های فصلی با تکمیل سدهای نیمه تمام


مهار سیلاب های فصلی با تکمیل سدهای نیمه تمام

خرم آباد - ایرنا - بلایای طبیعی از جمله سیل اگر چه موجب تخریب و ویرانی زیرساخت ها در بخش های مختلف می شود اما اگر بدرستی هدایت و کنترل شود می تواند منبعی مناسب برای استفاده در بخش های مختلف باشد.

به گزارش ایرنا حادثه سیلی که در 12 فروردین ماه اتفاق افتاد و بیش از 37 هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت های لرستان زد و جان 15 نفر را نیز گرفت می توانست اینگونه رخ ندهد اگر در بالادست ها کنترل می شد.
سیلی که موجب قطع آب 964 روستا شد، همچنین بیش از سه هزار میلیاردریال خسارت به تاسیسات آبفا شهری و یکهزار و 520 میلیارد ریال خسارات به تاسیسات آبفار روستایی وارد کرد.
9هزار و 200میلیارد ریال در بخش های مختلف کشاورزی خسارت دید و 712 مدرسه با 2 هزار و 61 کلاس درس در مناطق تخریب شد.
سیلاب اخیر در استان لرستان موجب شد 436 نقطه سیل خیز شناسایی شود که نشان می دهد لرستان یکی از پنج استان سیل خیز کشور است.
در میزگرد ایرنای خرم آباد با حضور کارشناسان حوزه آب لرستان، علل وقوع سیلاب و راهکارهای مهار آن بررسی شد.

**سدهای لرستان باید احیا شوند
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان در این میزگرد اظهار داشت: وزارت نیرو معتقد است که باید سدهای لرستان احیا شود چرا که سدهای خوزستان به دلیل اینکه در پایین دست قرار دارند پلکانی بوده و امکان افزایش ارتفاع و حجم این سدها وجود ندارد.
بهروز ابراهیمی اظهارداشت: دوره بازگشت سیل اخیر به بیش از 100 سال پیش برمی گردد و احتمال وقوع این سیلاب سالانه کمتر از یک درصد پیش بینی می شد.
وی بیان کرد: در سیل اخیر آبگرفتگی های صورت گرفت چرا که برخی پل ها برای سیلاب صدساله طراحی نشده بود.
ابراهیمی همچنین افزود: سدهای لرستان مانند سد ایوشان مقداری ظرفیت دارد و در این سد دریچه را کنترل کردیم و عملیات رهاسازی شروع شد به نحوی که ظرفیت خالی ایجاد شود تا سیلاب روستاهای اطراف را کنترل کند و تا حد توان از ظرفیت این سد استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: سد مروک دورود سرریز نکرده بود مخزن آن امن بود و رهاسازی آب انجام و کنترل شد، در دوره اول سیل مشکل خاصی وجود نداشت هر چند که هشدار ها به صورت کتبی اعلام شد.
این کارشناس حوزه آب افزود: در سیل اول روزهای ابتدایی سال خسارات زیاد نبود اگرچه که بی احتیاطی ها را در برخورد با سیلاب مشاهده کردیم علی‌رغم این هشدارها برخی مردم توجه نکردند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.
ابراهیمی بیان کرد: اما در سیل دوم رودخانه ها ناشی از سیل اول بود که هنوز فروکش نکرده بودند و می دانستیم اگر سیل رخ دهد دیگر رودخانه ها ظرفیت این حجم آب را نخواهند داشت.

**حجم آب و طغیان رودخانه در پلدختر قابل پیش بینی بود
ابراهیمی بیان کرد: در شهرستان پلدختر با توجه به شیب و میزان بارندگی و حجم رودخانه‌ها سیلاب قابل پیش بینی بود و در این راستا هشدارها را کتبا اعلام کرده بودیم.
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: در 15 سال اخیر سه سیلاب بزرگ و مخرب در لرستان رخ داده است
وی گفت: گرچه امسال سیل در لرستان جاری شد اما در برخی نقاط برغم بارندگی های بی سابقه امسال ممکن است خشکسالی داشته باشیم و باید راهکارهایی ارائه دهیم چراکه حجم خسارت خشکسالی کمتر از سیلاب نیست.

**ایجاد سد معشوره می تواند در کنترل سیلاب موثر باشد
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: وزارت نیرو اصرار دارد که سدهای نیمه تمام لرستان سرعت پیدا کرده و به آبگیری برسند.
ابراهیمی اظهار کرد: سد معشوره در کوهدشت باید سیلاب را کنترل و به صورت تنظیم شده آب را در اختیار کشاورزان قرار دهد، تنظیم حق آبه یکی از کارکرده های این سد است.
وی با توجه به اینکه برخی می گویند اگر سد معشوره اجرا شود مشکلاتی برای کشاورزان شهرستان پلدختر ایجاد می شود، ادامه داد: شهرستان پلدختر نیاز به تخصیص آب ندارد چرا که تخصیص آب داشته اما موضوع این است که نمی توانند از این تخصیص بهره ببرند.

**سیلاب 6هزارو 500 میلیارد ریال خسارات به تاسیسات شرکت آب منطقه ای وارد کرد
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در سیل اخیر این استان تعداد زیادی از ایستگاه‌های پمپاژ به صورت کامل تخریب شد همچنین 87 مورد خسارات به تاسیسات این شرکت وارد شد.
ابراهیمی گفت: همچنین سیلاب 6هزارو 500 میلیارد ریال خسارات به تاسیسات شرکت آب منطقه ای وارد کرد.
وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته که آب‌بها از سیل زدگان در حوزه آب منطقه‌ای دریافت نشود.

**آب تمامی روستاهای لرستان وصل شد
مدیر بحران شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: 2هزارو 886 روستا در لرستان وجود دارد که در سیل اول در پنجم فروردین ماه 168 روستا و در سیل دوم 12 فروردین ماه 796 روستا با مشکل قطعی آب شرب مواجه شدند.
عبدالرضا سیفی بیان کرد: به دنبال تشکیل جلسه ستاد بحران استانداری و اعلام هشدارها، بلافاصله با حضور اعضای کمیته بحران آبفار لرستان تشکیل جلسه داد و تمامی همکاران در اماده باش کامل بودند.
وی بیان کرد: در این جلسات مقرر شد آبداران مخازن آب را بسته و از پرشدن مخازن اطمینان داشته باشند که بتوانیم آب آشامیدنی روستاییان را به مدت 2روز تامین کنیم و در این راستا 75 اکیپ اتفاقات آب آماده به کار بودند.
وی اضافه کرد: کارشناسان برای بررسی حوادث سیل به مناطق سیل زده اعزام شدند و مشخص شد 308 کیلومتر از خط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی و 125 ایستگاه پمپاژ تخریب شد.
سیفی بیان کرد: 32 دستگاه تانکر سیار آبرسان از لرستان و سایر استان‌های دیگر و پنج دستگاه دیزل ژنراتور به مناطق سیل زده اعزام شد.
وی اظهار کرد: در سیل اول آب قطع شده 168 روستا ظرف مدت سه روز و سیل دوم آب قطع شده 796 روستا با توجه به حجم سیلاب ظرف مدت هشت روز پس از اتفاق وصل شد.

**سیل یکهزارو 520میلیارد ریال به تاسیسات آبفار خسارت زد
سیفی بیان کرد: سیل اخیر در لرستان یکهزارو 520میلیارد ریال به تاسیسات و شبکه های زیرساختی شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان خسارت زد.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از خسارت های سیل باید ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم رودخانه ها متوقف شود و همچنین سدهای نیمه کاره در استان باید به اتمام برسند.

**خطوط انتقال آب در مناطق سیلزده بصورت 100درصد تخریب شد
کارشناس حوزه آب شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان در این میزگرد نیز اظهار داشت: سنگینی سیل و حجم سیلاب توسط هشدارها به ستاد بحران اعلام شد و بر این اساس حساسیت‌هایی به وجود آمد چراکه باتوجه به اعلام بارندگی از سوی سازمان هواشناسی خطر سیلاب شهرستان های معمولان،پلدختر و دورود را تهدید می‌کرد.
مهدی بابایی ادامه داد: خطوط انتقال آب در این شهرستان ها آسیب دید و پس از سیل دوم به صورت کامل تخریب شد.
وی بیان کرد: در کمتر از 72 ساعت توانستیم آب آشامیدنی شهر معمولان را وصل کنیم اما در پلدختر شرایط متفاوت تر بود چرا که خسارت به شبکه های آب و فاضلاب به صورت جدی و حتی صددرصدی وارد شد.
به گفته وی اکنون 85 درصد مردم پلدختر از آب شبکه لوله کشی استفاده می کنند و مابقی به دلیل گل ولای و آسیب منازل در حال بررسی است.
کارشناس حوزه آب شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان گفت: تلفات جانی کم یک نوع موفقیت برای استان محسوب می شود چرا که تجهیزات و امکانات استان بسیار محدود است.

**سیل سه هزارو360میلیارد ریال به تاسیسات آبفار خسارت زد
کارشناس حوزه آب شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان گفت: سیل سه هزارو 360میلیارد ریال به خطوط انتقال، شبکه آب و فاضلاب، تاسیسات و زیرساخت همچنین مشترکین خسارت زد.
بابایی افزود: هزینه‌های برآورد شده است امیدواریم نگاه دولت در این خصوص ویژه باشد تا بتوانیم خسارات را جبران کنیم همچنین با مطالعات جدید مبنا بر این است که خطوط انتقال جدید آب از رودخانه فاصله داشته باشد.
وی بیان کرد: با وصل شدن آب در شهرستان پلدختر مصرف مشترکین و همچنین حضور چهارهزار نفر نیرو در این شهرستان مصرف آب افزایش یافت که در خصوص آب‌بها آن از سوی مراجع بالادست تصمیم گیری خواهد شد چراکه پیشنهاداتی ارایه شده و در صورت موافقت اجرا می‌شود.

**با آمادگی کامل و مدیریت مناسب از هرگونه تخریب سدهای لرستان جلوگیری شد
مدیر بحران شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: در خصوص مدیریت خروجی آب سد مروک تصمیم‌گیری شد و در حال حاضر به میزان 25 متر مکعب در ثانیه رهاسازی انجام می شود.
عباس مرادی به عملکرد سدهای لرستان درسیل اخیر اشاره کرد و ادامه داد: با ذخیره، تسکین و کنترل سیلاب‌های با دبی پیک 300 متر مکعب ناشی از بارش های فروردین ماه و مدیریت به موقع مخزن سد مروک توانستیم در دو مرحله شهر دورود و تعدادی از روستائیان را از خطر آبگرفتگی حتمی نجات دهیم.
وی افزود: سد ایوشان نیز در سیل اول سرریز شد و در سیلاب های بعدی با تسکین سیل ورودی و کاهش سرعت آن و تاخیر زمانی توانست از آبگرفتگی تعداد زیادی از روستاهای پایین دسته بخش بیران شهر شهرستان خرم آباد جلوگیری کند.
مرادی ادامه داد: سد حوضیان الیگودرز با ذخیره 12 متر مکعب سیلاب های وارده در بارش های 11 و 12 فروردین ماه با پیک دبی 150 متر مکعب در ثانیه توانست شهر الیگودرز که در پایین دست قرار دارد را از خطر حتمی سیل نجات دهد به نحوی که هیچ گونه خسارتی ناشی از سیلاب رودخانه به شهر و تاسیسات وارد نشد.
وی اضافه کرد: سد هاله کوهدشت نیز با کنترل و تسکین سیل ورودی علی‌رغم پر بودن به کاهش سرعت و کنترل خسارات روستاهای پایین دست کمک کرد.
مدیر بحران شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: سد خان آباد الیگودرز با ذخیره حدود 15 میلیون متر مکعب آب توانست از ورود سیلاب به دهها روستای پایین دست جلوگیری کند.
مرادی افزود: سد کزنار الیگودرز علی رغم حجم کوچک (یک میلیون مترمکعب) توانست تاثیر مناسبی در کنترل و کاهش سرعت سیل ورودی به داخل شهر الیگودرز داشته باشد.
وی بیان کرد: با آمادگی کامل و مدیریت مناسب توانستیم از هرگونه تخریب به سدها در حال ساخت (کمندان ازنا، تاج امیر نورآباد، عالی محمد الیگودرز و آبسرده بروجرد) جلوگیری نماییم.

**کنترل سیلاب هدف اصلی سدسازی است
کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه ای لرستان در این میزگرد اظهار داشت: با توجه به درصد دی اکسید کربن که به کره زمین اضافه شده به سمت گرم شدن زمین می‌رود و تبعات بسیار زیادی دارد که تغییر اقلیمی یکی از آنهاست.
فرهاد ظهراب ادامه داد: اقلیم ها چند سال خشکسالی و چند سال ترسالی را به دنبال دارد و باید در این مورد ها آمادگی داشته باشیم با توجه به وضعیت کشور که در کمربند خشک جهان قرار داریم میانگین باران هر ساله 250 میلیمتر است با توجه به نعمت خداوند و جایگاه ویژه کشور میزان بارندگی مثبت ارزیابی می شود.
وی بیان کرد: 13 میلیارد مترمکعب روان آب در استان در شرایط عادی داریم و موضوع سدسازی باید اهمیت و در اولویت باشد.
وی ادامه داد: پیش بینی‌های هواشناسی احتمالات زیادی دارد و نمی توان درازمدت را پیش بینی کرد و احتمال اینکه سال آینده ترسالی وجود داشته باشد بسیار است باید آمادگی لازم داشته باشیم.
ظهراب گفت: نمی توانیم سد سازی را در استان لرستان منسوخ اعلام کنیم، هدف اصلی از سدسازی کنترل سیلاب های فصلی است و بسیاری از مسائل لرستان با استفاده صحیح آب برطرف می شود.
6060/3210

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا