اجرای نظام آموزش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مدارس خارج از کشور


اجرای نظام آموزش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مدارس خارج از کشور

کریمی با اشاره به تغییراتی در روند فعالیت مدارس خارج از کشور از تدوین و اجرای نظام آموزش بین المللی جمهوری اسلامی ایران در این مدارس خبر داد.

اجرای نظام آموزش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مدارس خارج از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره فعالیت مدارس خارج از کشور با اشاره سابقه فعالیت طولانی‌مدت این مدارس اظهار کرد: اولین مدرسه خارج از کشور ۱۳۵ سال پیش در استانبول تاسیس شده است و به مرور در کاظمین، کربلای معلی، نجف اشرف، روسیه و سپس در کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس مدارس دیگری شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم اینکه شرایط اولیه انقلاب و جنگ تحمیلی را داشتیم مدارس خارج از کشور از فعالیت در ۹ کشور به فعالیت در ۵۵ کشور تاکنون افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه ۱۱۲ مدرسه در ۸۵ شهر دنیا داریم، گفت: در دبی، کویت، قطر، پاکستان و اسلام‌آباد بیش از یک مدرسه در شهر داریم.

تحصیل بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در مدارس ایرانی خارج از کشور

وی با اشاره به آمار دانش آموزان محصل در مدارس خارج از کشور ادامه داد: اکنون ۱۳ هزار ۶۵۰ دانش آموز در این مدارس داریم که از این میان حدود سه هزار دانش‌آموز ایرانی نیست و شرایط به گونه‌ای است که کارگزاران نظام موظف هستند تا فرزندانشان در مدارس ایرانی خارج از کشور تحصیل کنند.

کریمی با اشاره به اینکه مدارس ایرانی خارج از کشور از ۶ نفر به بالا و تا حدود ۴۰۰ دانش آموز دارند، گفت: مدرسه‌ای کمتر از تعداد یادشده نداریم اما با توجه به الزام تحصیل کارگزاران نظام در مدارس ایرانی شرایط را برای تحصیل آنها فراهم می‌کنیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور افزود: به ازای هر کشوری نوعی مدرسه خاص متناسب با قواعد آن کشور داریم البته در کنار رعایت قوانین نظام آموزشی کشور در آن رعایت می‌شود و زبان آموزش فارسی است همچنین مدارس بین الملل و مدارس خاصی داریم که ۲-۳ درس از کشور میزبان در آن مدارس تحصیل می‌شود.

وی درباره آمار دانش آموزان اتباع خارجی محصل در ایران هم گفت: ۴۷۸ هزار دانش‌آموز پناهنده داریم و مشابه دانش‌آموزان ایرانی در کلاس‌های درس تحصیل می‌کنند.

چگونگی کیفیت مدارس ایرانی خارج از کشور

کریمی درباره کیفیت مدارس ایرانی در دنیا بیان کرد: ۸۰ مدرسه زیر ۴۰ دانش آموز داریم و فقط یک نیرو برای آن در نظر گرفتیم و در این شرایط نمی‌توان در مدارس کمتر ۳۰-۴۰ نفر امکان کیفیت بخشی متصور شد؛ برای تداوم فعالیت آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در نظر گرفتیم اما در دوره ابتدایی تاکید بر حضور معلم داریم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه کشورهایی مانند ایران مدارس خارج از کشور دارند، گفت: هند و پاکستان شرایطی تقربا مانند ما دارنداما این کشورها هم بر ۵تا ۶ کشور تمرکز دارند و در سایر کشور‌ها تاکید بر آموزش دانش‌آموزان با نظام آموزشی کشور ندارند.

وی افزود: به مرور به دنبال نظام آموزش بین الملل جمهوری اسلامی ایران را آماده می‌کنیم که به زبان انگلیسی و عربی است و اکنون برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش می‌رود.

کریمی تصریح کرد: درست است که برخی ایرانی‌های خارج از کشور تمایل دارند فرزندانشان در مدارس خارج از کشور باشد تا در دانشگاه‌های همان کشور ادامه تحصیل دهد، اما خیلی از آن‌ها هم با وجود مخالفت‌هایی با نظام تمایل دارند فرزندشان در مدارس ایرانی خارج از کشور باشد و اگر زبان آموزشی را انگلیسی کنیم، استقبال بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تاکید کرد: مدارس تعطیل نمی‌شود و رویه سابق تغییر می‌کند، اعتقاد داریم ایران با ارزش‌های موجود باید مدارس را حفظ کند.

فعالیت بیش از ۶۰۰ معلم در مدارس خارج از کشور

کریمی درباره آمار معلمان مدارس خارج از کشور اظهار کرد: اکنون ۶۸۲ معلم و ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس ما در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه مدارس خارج از کشور باید استاندارد‌های محلی را هم رعایت کند از نیرو‌های محلی که یا ایرانی یا غیر ایرانی است، استفاده می‌کنیم به عنوان مثال در سرویس مدرسه باید یک نفر کمک کننده (helper) داشته باشیم که این فرد جز نیرو‌های محلی است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره بودجه در نظر گرفته شده برای مدارس خارج از کشور اظهار کرد: بودجه در سال ۹۵، ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۱۸ میلیارد تومان، در سال ۹۷، ۱۷۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۲۰۷ میلیارد تومان است که به طور ردیف بودجه خاصی از سوی دولت در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این مبلغ ریالی به طور کامل و از طریق بانک مرکزی به یورو تبدیل می‌شود تا در اختیار مدارس خارج از کشور قرار بگیرد و برای هزینه اجاره، حقوق ارزی معلمان و نیرو‌های تبعی به کار گرفته می‌شود البته به طور کلی هزینه کارکنان مدارس خارج از کشور بخشی از طریق همین بودجه و بخشی از طریق اخذ شهریه از دانش‌آموزان است.

متوسط حقوق معلمان مدارس ایرانی خارج از کشور

کریمی درباره حقوق متوسط معلمان گفت: ۲۷۶ نفر از معلمان حقوق ارزی دریافت می‌کنند، ۲۱۴ نفر از تبعی فرهنگی هستند و حقوق ریالی دریافت می‌کنند و ۱۱۴ نفر تبعی غیرفرهنگی هستند یعنی احتملا دارد سفیر، معاون سفیر و مواردی از این دست همسر فرهنگی دارد و حقوق ریالی دریافت می‌کند که حدودا میانگین حقوق‌ها بین ۴ تا۶ هزار یورو در ماه است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: برای جلوگیری از تعطیلی مدارس طبق دستور اکید مقام معظم رهبری به سمت بسته شدن مدارس نرفتیم و مسیر‌های هزینه بر را کم کردیم امسال تعداد معلمان اعزامی را به ۱۵۰ نفر می‌رسانیم و این در حالی است که زمانی ۶۵۰نیروی اعزامی با حقوق ارزی داشتیم.

وی به معوقات معلمان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ مبنای بودجه ارز ۵۲۰۰ یورو بود که با افزایش قیمت ارز، ارز نیمایی ۱۱ هزار و ۲۰۰ خریداری کردیم همچنین از تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان ۶۸ میلیارد تومان تخصیص نیافت و اکنون فقط فوق العاده ارزی را پرداخت کردیم و مواردی مانند حقوق و حق مسکن پرداخت نشده است البته برخی معوقات از سال‌های قبل باقی مانده بود که به سال های بعد منتقل شد و چنانچه مشکلات ارزی پیش نمی‌آمد با اعتبارات سال گذشته معوقات پرداخت می‌شد ولی شرایط قیمت ارز این امر را محقق نکرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش