حمل عجیب سرب و روی از یک معدن...


حمل عجیب سرب و روی از یک معدن...

در منطقه حفاظت شده ساری گل شهرستان اسفراین، یک معدن بزرگ با ماده معدنی سرب و روی وجود دارد که ماده معدنی اش از چند سال گذشته تاکنون توسط افراد مختلف با مقادیر کم برداشت شده و سپس با کوله پشتی و الاغ از آن محل جابه‌جا می‌شود.

معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود معدنی در منطقه حفاظت شده ساری گل در شهرستان اسفراین گفت: ماده معدنی موجود در این معدن سرب و روی است اما از آنجایی‌که در منطقه حفاظت شده واقع شده است نمی‌توان آن را به اشخاص واگذار کرد.

رضا زاده افزود: همین امر سبب شده تا اشخاص به صورت غیرمجاز برداشت ماده معدنی را داشته باشند و مواد معدنی را با چهارپایانی مانند الاغ و کوله پشتی حمل کنند.

وی ادامه داد: مواد معدنی برداشت شده به روستاهای نزدیک این معدن (پرکانلو و برسطو) دپو می‌شود و زمانی که مقدار آن به اندازه یک کامیون می‌رسد به کارخانه‌ای در زنجان حمل می‌شود. در حقیقت افرادی هستند که افراد بومی منطقه را به کار می‌گیرند و مبالغ ناچیزی را برای برداشت این مواد معدنی به آنها پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جلوی برداشت غیرمجاز از این معدن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گرفته نشده است؟ تصریح کرد: حفظ این معدن بر عهده محیط زیست است و این اداره کل تمام امکانات از جمله محیط بان و … را در اختیار دارد و باید از برداشت‌های غیر مجاز این معدن جلوگیری کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر این سازمان با اداره کل محیط زیست بارها مکاتبه کرده تا این منطقه را از منطقه حفاظت شده آزاد کند تا بتواند آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند که در این صورت بتوان از برداشت‌های غیر مجاز آن جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون دست در این معدن زیادتر شده و افراد بیشتری برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند.

علی اصغر مطهری، مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا افزود: طبق ماده ۱۹ قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه‌ای اعلام جرم کند.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از افراد در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با دادن پول به افراد محلی و روستایی آنها را راغب به برداشت غیر مجاز این ماده معدنی می‌کنند.

مطهری ادامه داد: در همین راستا این اداره کل ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابجایی غیر مجاز ماده معدنی روی و سرب را با کوله پشتی و الاغ می‌کردند را دستگیر و تحویل مراجع قضائی داده ایم. علاوه بر آن ۱۰۰ رأس الاغ نیز طی گشت زنی‌های محیط بانان این اداره کل توقیف شده اند.

به گفته این مقام مسئول، هر فرد حدود سه تا چهار کیلوگرم از این مواد معدنی را برداشت و جابجا می‌کنند.

وی تصریح کرد: حتی محیط زیست با شناسایی‌هایی که انجام داده چندین انبار که این مواد معدنی در آن دپو شده بودند را نیز کشف کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به طور جدی برای برداشت غیر مجاز این ماده معدنی ورود پیدا کند و نیرو در آنجا به کار گیرد اما آنها بیان می‌کنند از آنجایی‌که این معدن به نام شخص حقیقی و یا حقوقی ثبت نشده نمی‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان مذکور اعلام می‌کند که محیط زیست باید این معدن را از منطقه تحت مدیریت خود خارج کند تا بتوان آن را به مزایده گذاشت و سپس به شخص حقیقی و حقوقی واگذار کرد؟ توضیح داد: باید برای اجرای این امر به این اداره کل مکاتبه شود تا به وسیله کارشناسان بررسی‌های لازم به عمل آید، سپس این موضوع در شورای عالی محیط زیست در تهران مورد بررسی قرار گیرد و در صورت موافقت، مصوبه آزادسازی ارسال می‌شود که به طور کلی پروسه‌ای زمان بر است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل