براساس پیش بینی کارشناسان قیمت طلا در سال 98 با تغییرات جدی مواجه نمی شود، چراکه دولت به دنبال کنترل قیمت ارز است، تغییر قیمت طلا تنها به تغییرات بازار جهانی بر می گردد و از طرف دیگر بر مبنای تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی به نظر می رسد که سه ماهه نخست امسال تغییر چندانی در قیمت طلا به وجود نیاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با ورود به یک سالگی تحریم های آمریکا علیه ایران نوسانات اقتصادی کشور نیز کاهش یافته، هر چند افت اخیر بازارهای دلار و طلا همچنان باقی است، اما دامنه این تغییرات نسبت به شش ماه گذشته محدود تر شده است، پیش از این در ابتدای تحریم ها در طول یک هفته تغییر قیمت سکه طلا به بیش از یک میلیون تومان هم می رسید، اما الان دامنه این تغییرات به 200 تا 300 هزار تومان رسیده و ظرفیت برگشت پذیری نیز در این افزایش قیمت ها بیشتر شده است، چراکه این افزایش قیمت ها متاثر از صعود قیمت ارز در کشور بوده و با توجه به اینکه سیاست دولت و بانک مرکزی کنترل نرخ ارز در سال 98 است، به نظر می رسد قیمت طلا نیز با نوسانات کمتری همراه شود و از طرف دیگر در چند ماه اخیر تجربه افزایش قیمت جهانی طلا را داشته ایم، به همین دلیل به نظر نمی رسد در بازار جهانی بار دیگر روند صعودی بگیرد. البته قیمت نفت روند صعودی به خود گرفته که در هفته اخیر مرز 70 دلار برای هر بشکه نیز شکسته است.

به گفته کارولین بین تحلیل گر ارشد موسسه تحقیقات و مشاور اقتصادی کپیتال اکونومیکس لندن یک رابطه عمیق بین قیمت نفت و فلزات اساسی از جمله طلا وجود دارد و هر زمانی که قیمت طلای سیاه بالا برود به تبع آن طلای زرد نیز گران می شود. از این رو تغییرات جهانی قیمت نفت را نمی تواند در نوسان بازار طلا نادیده گرفت. در حال حاضر به دلیل تحریم های نفتی ونزئولا و ایران کارشناسان معتقدند قیمت نفت تا 100 دلار نیز ممکن است افزایش یابد و بعد از آن به دلیل احتمال عرضه نفت شل احتمال کاهش دوباره قیمت نفت وجود دارد.

حال با توجه به اینکه فضای روانی ممکن است در کوتاه مدت باعث افت و خیز قیمت نفت شود این اثر روانی کمتر در بازار طلا اثر گذار است و بیشتر زمانی که قیمت نفت در بازار جهانی تثبیت شود، قیمت فلز ارزشمند طلا نیز تغییر می کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت طلا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تایید این موضوع که نوسانات بالای قیمت در چند وقت اخیر از بازار طلای ایران حذف شده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت طلا تابعی از عوامل مختلف به ویژه قیمت دلار است و نوسانات دلار در بازار ایران کاهش یافته قیمت طلا نیز با تغییرات کمتری همراه است، هرچند در هفته گذشته قیمت طلا با تغییرات بیشتری همراه شد، اما از آنجایی که قیمت دلار بار دیگر به مرز 13 هزار تومان نزدیک شد بار دیگر شاهد تثبیت و کاهش قیمت طلا شدیم و این چرخه ممکن است در ماه های آینده نیز بارها تکرار شود.

عباداله محمد ولی با تاکید بر اینکه تغییر قیمت دلار تابع سیاست های دولت در کنترل بازار ارز خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه به تازگی تغییر قیمت در بازار جهانی طلا را تجربه کرده ایم، تغییرات قیمتی این فلز ارزشمند در بازار جهانی تا حدودی کاهش یافته است، هرچند سایر عوامل موثر در قیمت طلا همچون قیمت نفت می تواند در آینده تغییرات بیشتری در بازار طلا ایجاد کند، اما از آنجایی که این افزایش قیمت قابل پیش بینی نیست و ممکن است بار دیگر روند نزولی به خود بگیرد، بنابراین تغییرات قیمت جهانی بازار طلا موقت خواهد بود و بیشترین تغییر قیمت در بازار ایران تابع سیاست های دولت در کنترل بازار دلار باقی خواهد ماند.

ادامه رکود عمیق در بازار مصنوعات طلا

با افزایش قیمت طلا میزان تقاضای مردم برای خرید مصنوعات طلا کاهش یافته و بیشترین تقاضا برای سکه و طلای آبشده وجود دارد، هرچند این تغییر تقاضا نیز باعث بروز تخلفاتی در این بازار به ویژه در طلای آبشده نیز شده، با این حال همچنان بیشترین خرید مردم در سکه و طلای آبشده وجود دارد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهرات اتاق اصناف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان پیش بینی بلند مدت از تغییرات قیمتی بازار طلا اعلام کرد، گفت: در حال حاضر قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش قیمت دلار و تقاضای بیش از حد معمول در یک سال اخیر قیمت این محصول را وارد کانال حبابی کرده و ممکن است با کاهش قیمت دلار به سرعت با افت همراه شود. از طرف دیگر نوسانات قیمت دلار کاهش یافته و همین مسئله در کاهش نوسانات بازار طلا نیز اثر گذار بوده است.

محمد کشتی آرا با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر باعث رکود کامل در بازار مصنوعات طلا شده است، افزود: با افزایش قیمت طلا در کشور بیش از 30 درصد از کارگاه های تولیدی طلا تعطیل شدند و رکود عمیقی در خرید و فروش این محصولات به وجود آمد و تنها خرید این محصول به مراسم عروسی ها بر می گردد و بسیاری از کادوها در مناسبات خانوادگی از مصنوعات طلا به سمت سکه سوق پیدا کرده و همین مسئله آسیب جدی به کارگاه های تولیدی زده است که به نظر می رسد این مشکل به این زودی ها حل نخواهد شد.

براساس این گزارش پیش بینی قیمت طلا در سال 98 به ویژه در سه ماهه نخست این است که تغییرات جدی در قیمت ها به وجود نیاید و با توجه به اینکه دولت به دنبال کنترل قیمت ارز است، تغییر قیمت طلا تنها به تغییرات بازار جهانی بر می گردد. از طرف دیگر باید دید که تغییر قیمت نفت تا چه میزان خواهد بود و در چه دامنه ای تثبیت می شود، بر مبنای همین داده ها به نظر می رسد که قیمت طلا در سه ماهه نخست امسال با تغییر چندانی مواجه نشود.

بیشتر بخوانیم:

پیش بینی قیمت دلار/نمودار قیمت ارز سینوسی نخواهد بود