بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟


بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

کدام کشورها بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارند؟ کشورهایی  که صاحب بزرگترین ذخایر نفت هستند،عبارتند از: 1- ونزوئلا: 300 میلیارد بشکه ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد که به بیش از 300 میلیارد بشکه ذخایر قطعی بالغ می‌شود. این کشور در سال 2011 از عربستان سعودی به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با...

بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

کدام کشورها بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارند؟

کشورهایی که صاحب بزرگترین ذخایر نفت هستند،عبارتند از:

۱- ونزوئلا: ۳۰۰ میلیارد بشکه

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد که به بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر قطعی بالغ می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۱ از عربستان سعودی به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به دلیل ناآرامی سیاسی، در چند سال اخیر عقب افتاده است. این کشور همچنین ذخایر عظیمی از ماسه نفتی مشابه کانادا دارد.

۲- عربستان سعودی: ۲۶۹ میلیارد بشکه

عربستان سعودی به مدت چندین دهه بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار داشت اما اکنون به رتبه دوم تنزل کرده و تا ژانویه سال ۲۰۱۶، میزان ذخایر نفت قطعی این کشور ۲۶۹ میلیارد بشکه بود. ظرفیت‌های نفت عربستان سعودی معادل یک پنجم از ذخایر مرسوم جهانی برآورد شده که بخش قابل توجهی از آنها در چند میدان نفتی بزرگ وجود دارند. اگر عربستان سعودی فعالیت‌های اکتشافی خود را افزایش دهد، ذخایرش در آینده از ذخایر ونزوئلا بالاتر خواهد رفت.

۳- کانادا: ۱۷۱ میلیارد بشکه

کانادا با داشتن ۱۷۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت قطعی، در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. ذخایر ماسه نفتی در آلبرتای کانادا، بیش از ۹۵ درصد از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. این ایالت همچنین ذخایر نفت مرسوم قابل توجهی دارد و عمده صادرات نفتش به آمریکا انجام می‌گیرد. ماسه نفتی نقش مهمی در رشد عرضه سوخت مایع در جهان طی چند سال گذشته داشته است.

۴- ایران : ۱۵۸ میلیارد بشکه

ذخایر نفت قطعی ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه تا ژانویه سال ۲۰۱۶ برآورد شد. اگر تولید نفت ایران با نرخ سال ۲۰۰۶ ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود ذخایر نفت ایران به مدت حدود نیم قرن دوام پیدا کند.

۵- عراق: ۱۴۳ میلیارد بشکه

عراق با داشتن ۱۴۳ میلیارد بشکه ذخایر نفت، در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است. با این حال بخش انرژی این کشور از ناآرامی‌های داخلی و اشغال نظامی آسیب دیده است. برآورد می‌شود مناطق اکتشاف نشده این کشور ذخایر نفت وسیعی داشته باشند. تحریم‌ها و دو جنگی که این کشور پشت سر گذاشت، به زیربنای نفتی آن آسیب زد. بصره، بغداد و رمادی شهرهایی هستند که عمده ذخایر نفت عراق را دارند.

۶- کویت: ۱۰۴ میلیارد بشکه

کویت با وجود این که کشور کوچکی به شمار می‌رود، اما جایگاه مهمی در ذخایر نفت جهان دارد. این کشور که یکی از اعضای اوپک است، ۸ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. کویت ۱۰۴ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که ۷۰ درصد آنها در میدان بورگان واقع شده که دومین میدان نفتی بزرگ جهان است. کویت از سال ۱۹۳۸ از این میدان نفت تولید می‌کند.

۷- روسیه: ۸۰ میلیارد بشکه

روسیه ۸۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که بخش عمده‌ای از آنها در دشت‌های سیبری واقع شده‌اند. تولید نفت این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی افت کرد اما اندکی بعد با خصوصی سازی بخش انرژی، احیا شد. با تداوم فعالیت اکتشافی، انتظار می‌رود ذخایر نفت این کشور در قطب شمال افزایش پیدا کند.

۸- امارات متحده عربی : ۹۸ میلیارد بشکه

امارات متحده عربی ۹۸ میلیارد بشکه ذخایر نفت تا ژانویه سال ۲۰۱۶ داشت. ذخایر نفت میدان زکوم که سومین میدان نفتی بزرگ خاورمیانه است، ۶۶ میلیارد بشکه برآورد شده است. بیش از ۹۰ درصد از ذخایر امارات متحده عربی در ابوظبی و پس از آن دوبی و شارجه قرار دارند.

۹- لیبی: ۴۸ میلیارد بشکه

لیبی با ۴۸ میلیارد بشکه ذخایر نفت، بیشترین ذخایر نفت را در میان کشورهای آفریقایی دارد. منطقه وسیعی از لیبی که امکان وجود ذخایر جدید نفت را دارد، اکتشاف نشده مانده است.

۱۰- نیجریه : ۳۷ میلیارد بشکه

نیجریه بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا است و ظرفیت تولید روزانه آن بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز است. ذخایر نفت این کشور ۳۷ میلیارد بشکه برآورد شده است.

منبع:۳۰ فروردین ۱۳۹۸ ایسنا بنقل از پایگاه خبری کومپلئو

بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

***

ذخایر نفتی کشور از ۸۸ میلیارد بشکه در زمان اول انقلاب به ۱۶۰ میلیارد بشکه رسیده است.

بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

بیژن زنگنه در برنامه «تیتر امشب» با اشاره به دستاوردهای کشورمان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در حالی که ذخایر نفتی کشف شده ما در پیروزی انقلاب حدود ۸۸ میلیارد بشکه نفت بود اما امروز با توجه به برداشت ۵۰ میلیارد بشکه برداشت نفت، ذخایر ما بیش از ۱۶۰ میلیارد بشکه است.

صنعت گاز بعد از انقلاب متولد شد

در زمینه گاز میزان ذخایر گازی قابل استحصال ما از ۹ هزار میلیارد مترمکعب در زمان انقلاب، به بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب افزایش یافته است. همچنین تولید میعانات از ۳۰ هزار بشکه به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیرنفت کابینه دولت دوازدهم گفت: با توجه به اینکه ظرفیت پالایشگاه‌های گازی کشور در اوایل انقلاب ۳۶ میلیون متر مکعب بود امروز با افزایش نزدیک به ۳۰ برابری، به هزار و ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

تولید کشور در پارس جنوبی به بیش از ۶۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است همچنین میزان انشعابات از ۵۲ هزار انشعاب به ۱۱.۵ میلیون انشعاب رسیده است. پوشش گاز رسانی کشور نیز در اول انقلاب به یک درصد هم نمی رسید، امروز ۹۲ درصد جمعیت کشور از گاز بهره مند هستند که نزدیک ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۷ درصد جمعیت روستایی را شامل می شود، این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب در زمینه گازرسانی است.

زنگنه در ادامه گفت: در زمان انقلاب پتروشیمی بندر امام یا ایران- ژاپن سابق را داشتیم که در زمان جنگ نابود شد و واحد کوچکی در آبادان بود که پی وی سی تولید می کرد؛ اکنون ظرفیت پتروشیمی نزدیک به ۳۰ میلیون تن است که ظرفیت بالایی در منطقه را به خود اختصاص می دهد.

۱۲ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی تا سال آینده وارد مدار می‌شود

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی در سالهای آینده نیز در دست اقدام است اظهار داشت: فقط تا آخر سال ۹۸ حدود ۱۲ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی وارد مدار خواهد شد. در حوزه بنزین نیز تولد کشور از ۱۴ میلیون لیتر با ورود «ستاره خلیج فارس» به مدار به ۱۰۵ ملیون لیتر در روز رسیده است که نشان دهنده حرکت بزرگ و قدرت توانمندی ایران در ساخت و اجرای پروژه ها است.

بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

زنگنه درباره پارس جنوبی به عنوان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی گفت: تولید روزانه ما از قطر پیشی گرفته است و در روزهای آینده ۴ فاز متعارف افتتاح خواهد شد و با افتتاح فاز ۱۴ در سال آینده نیز افتتاح فازها در دریا به پایان خواهد رسید، عسلویه به عنوان بی نظیرترین سرمایه گذاری صنعتی انقلاب اسلامی، دستاورد نیروهای جوان ما در صنعت نفت و عظمت انقلاب اسلامی است که در طول ۲۰ سال به نتیجه رسیده است.

بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟بزرگترین ” ذخایر نفت “جهان درکدام کشوراست؟

ستاره خلیج فارس تولید بنزین ما از ۱۰۵ میلیون بشکه بنزین عبور خواهد شد و اسفندامسال با حضور رئیس جمهور فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح خواهد شد.

زنگنه گفت: مرکز عملیات نفتی ما در اوایل انقلاب در لندن بود و ما فقط بهره بردار بودیم اما اکنون بعد از انقلاب دانشکده نفت در صنعت بالادستی ایجاد شده که روز به روز به اتکای نیروهای پرورش یافته در داخل صنعت نفت به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است.

در میادین مشترک و در میدان های غرب کارون کارهای بزرگی انجام شده و در پایان سال ۹۷ به تولید بیش از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز غنی در کشور خواهیم رسید که رکورد تاریخی و تعیین کننده خواهد بود.

زنگنه گفت:نفت برای اولین بار-بطوررسمی- از سال ۱۲۸۹ کشف شد.

منبع:۱۸ بهمن ۱۳۹۷خبرگزاری مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر