در مورد اختلال دوقطبی چه می دانید؟ آیا این بیماری روانی هیچ درمانی ندارد؟ چگونه میتوان به بیماران اختلال دوقطبی کمک کرد تا زندگی بهتری داشته باشند و بتوانند سلامتی خود را به دست بیاورند؟ اختلال دوقطبی یک بیماری مربوط به روان است که نوسانات خلقی شدیدی را در بر می گیرد. این تغییرات خلق خو که بین افسردگی و شیدایی رخ می دهد، معمولا هفته ها و یا ماه ها طول می کشد و نیاز به درمان های مناسب و مراقبت های پزشکی دارد. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام به بررسی اختلال دوقطبی و راه های درمان آن می پردازیم.

انواع روش های پزشکی و طبیعی درمان اختلال دوقطبی

تشخیص اختلال دوقطبی

یک نتیجه ی تست به تنهایی برای تشخیص اختلال دوقطبی کافی نیست و پزشک شما از چندین آزمایش و تست برای تشخیص آن استفاده خواهد کرد. این تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه بدنی بیماران اختلال دوقطبی

پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل از شما انجام خواهد داد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای رد کردن سایر علل احتمالی برای این نشانه ها، توصیه کند.

ارزیابی سلامت روان

پزشک شما ممکن است که که توصیه کند که به یک متخصص بهداشت روان مانند روانشناس یا روانپزشک، مراجعه کنید. این پزشکان شرایط سلامت روان مانند اختلال دوقطبی را تشخیص و درمان می کنند. در طی معاینه، آنها وضعیت سلامت روان شما را ارزیابی می کنند و علائم اختلال دوقطبی را بررسی می کنند.

ژورنال حالت و خلق و خوی

اگر پزشک شما متوجه شود که تغییر در رفتار شما ناشی از اختلال خلقی مانند بیماری دوقطبی است، ممکن است از شما بخواهد که حالات خود را ترسیم کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که یک مجله را از چگونگی احساس خود و مدت زمان این احساسات، ترسیم کنید. پزشک شما همچنین ممکن است که پیشنهاد دهد که الگوی خواب و خوردن خود را ضبط کنید.

معیارهای تشخیصی

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، یک طرح کلی از نشانه ها برای اختلالات روانی مختلف است. پزشکان می توانند با استفاده از این لیست، تشخیص اختلال دوقطبی را تایید کنند.

روش های درمانی اختلال دوقطبی

درمان های متععدی برای بیماری دوقطبی در دسترس است که می تواند به شما در مدیریت ایت بیماری کمک کنند. این درمانها شامل: داروها، مشاوره و تغییر در شیوه ی زندگی است. مصرف برخی از داروهای گیاهی نیز می تواند مفید باشد.

داروها

داروهای توصیه شده ممکن است شامل:

تثبیت کننده های خلق و خو مانند لیتیوم داروهای ضد روانپریشی مانند اولانزاپین داروهای ضد افسردگی- ضد جنون مانند فلوکستین- اولانزاپین بنزودیازپین ها، نوعی از داروهای ضد اضطراب مانند آلپرازولام که می تواند برای درمان کوتاه مدت استفاده شود. روان درمانی

روش های روان درمانی توصیه شده ممکن است شامل:

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری، نوعی گفتگو است که در آن، شما و یک درمانگر در مورد راه های مدیریت اختلال دوقطبی خود صحبت خواهید کرد. آنها در درک الگوهای تفکری به شما کمک می کنند.

آموزش روانشناسی

آموزش روانشناسی نوعی مشاوره است که به شما و عزیزانتان کمک می کند که این اختلال را درک کنید. آموزش و آگاهی بیشتر در مورد اختلال دوقطبی به شما و افرادی که در زندگی شما هستند، کمک خواهد کرد تا آن را مدیریت کنید.

درمان ریتم درون فردی و اجتماعی

درمان های ریتمی درون فردی و اجتماع بر تنظیم عادت های روزانه مانند خواب، خوردن و ورزش کردن، تمرکز دارد. تعادل این مبانی روزمره می تواند به شما در مدیریت اختلال دوقطبی کمک کند.

انواع روش های پزشکی و طبیعی درمان اختلال دوقطبی

سایر گزینه های درمانی

گزینه های درمانی دیگر عبارتند از:

درمان الکتروشوک داروهای خواب آور مصرف مکمل ها طب سوزنی

تغییر سبک زندگی

شما همچنین می توانید با استفاده از گام های ساده، بیماری دوقطبی خود را مدیریت کنید. مانند:

دنبال کردن یک برنامه ی منظم برای خوردن و خوابیدن یادگیری در شناختن تغییرات خلق و خو از یک دوست و یا یکی از اعضای خوانده ی خود بخواهید که برنامه ی درمان شما را دنبال و از شما حمایت کند با پزشک و یا یک مسئول خدمات بهداشتی صحبت کنید تغییرات دیگری نیز در روش زندگی می تواند علائم افسردگی ناشی از بیماری دوقطبی را کاهش دهد.

درمان های طبیعی برای بیماری اختلال دوقطبی

برخی از درمان های طبیعی ممکن است برای اختلال دوقطبی مفید باشند. با این حال، مهم است که این داروها را قبل از اینکه با پزشک مشورت کنید، استفاده نکنید. این درمان ها می توانند با داروهایی که پزشک برای بیماری شما تجویز کرده، تداخل داشته باشند.

گیاهان و مکمل های زیر ممکن است به تثبیت خلق و خوی شما و کاهش نشانه های اختلال دوقطبی کمک کنند:

روغن ماهی

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بسیاری از انواع ماهی روغن ماهی ها را مصرف می کنند، احتمال ابتلای آنها به بیماری دوقطبی کمتر است.

گیاه رودیولا رزا

تحقیقات همچنن نشان می دهد که این گیاه ممکن است یک درمان مفید برای افسردگی متوسط باشد و می تواند به درمان علائم افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی کمک کند.

S–آدنوزیل متیونین

S-آدنوزیل متیونین یک مکمل اسید آمینه است. تحقیقات نشان می دهد که این مکمل می تواند علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی را کاهش دهد.

درمان این اختلال می تواند به شما در مدیریت تغییرات خلق و خوی شما کمک و مقابله با علائم آن، به شما کمک کند. برای تکمیل درمان، ممکن است که لازم باشد که یک تیم مراقبت برای کمک به شما تشکیل شود. همچنین در کنار کمک های پزشک شما، لازم باشد که به یک روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید. این متخصصان می توانند به پشت سر گذاشتن علائم اختلال دوقطبی که داروها نمی توانند آن را برای شما انجام دهند، کمک کنند.