فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟


فرمول یک ایران – پس از دو ناامیدی متوالی در بحرین و استرالیا، فراری برنامه های زیادی برای گرندپری چین داشت اما در نهایت تنها دستاوردش، زیر سوال رفتن استراتژی هایش بود. چیزی که در نهایت واکنش تند سباستین فتل را به همراه داشت. فراری، تیمی که بیش از هر رقیبی در گرندپری های فرمول یک حضور داشته، در هزارمین رقابت نتوانست هوادارانش را راضی کند. تیم در...

فرمول یک ایران – پس از دو ناامیدی متوالی در بحرین و استرالیا، فراری برنامه های زیادی برای گرندپری چین داشت اما در نهایت تنها دستاوردش، زیر سوال رفتن استراتژی هایش بود. چیزی که در نهایت واکنش تند سباستین فتل را به همراه داشت.

فراری، تیمی که بیش از هر رقیبی در گرندپری های فرمول یک حضور داشته، در هزارمین رقابت نتوانست هوادارانش را راضی کند.

تیم در گرندپری بحرین عملکرد خیلی خوبی داشت و تا چند دور آخر همه چیز خوب پیش می رفت. اما در چین شرایط متفاوت بود، فراری پس از تعیین خط متوجه شد که دیگر سریع ترین نیست و خودش را پشت راننده های مرسدس می دید در طول رقابت هم مرسدسی ها سریع تر بودند و در نهایت سباستین فتل 13 ثانیه و چارلز لکلرک با بیش از 30 ثانیه اختلاف از خط پایان گذشتند.

اما در طول این رقابت، متغییر های دیگری هم به فراری لطمه زد و دردسر های فراری صرفا قوی بودن تیم پیشتاز نبود.

ناهماهنگی رانندگان

فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟ سباستین فتل و چارلز لکلرک

در هر سه رقابت 2019 فراری دستور تیمی صادر کرده و حتی قبل از رقابت ها هم متیا بینوتو طی مصاحبه ای، سباستین را راننده اول معرفی کرد. دلیل این دستور ها کاملا مشخص است، چارلز لکلرک راننده فوق العاده با استعدادی است و توانسته پا به پای سباستین در رقابت ها بجنگد اما فتل راننده با تجربه تری است و اگر قرار باشد کسی از طرف فراری قهرمان شود، باید نامش سباستین فتل باشد.

تا چند وقت پیش، مصاحبه ها و سوال ها پیرامون فتل و لوییس همیلتون بود. اما حالا رقابت های داخلی فراری به نظر جذاب تر از رقابت های قهرمانی است و توجه ها روی انتخاب راننده اول این تیم است و این سوال ها مطرح اند که فراری تا کی می خواهد دستور تیمی صادر کند و چارلز را پشت سباستین نگه دارد؟ آیا اصلا دادن این دستور های تیمی منطقی است؟

استراتژی فراری در گرندپری چین نیازمند تشریح بیشتری است. در دور 11 آن ها جایگاه رانندگانشان را با هم عوض کردند و سپس تیم می بایست استراتژی جدیدی به کار می گرفت تا چارلز را در بهترین مکان ممکن قرار دهد.

فتل در تعیین خط توانست چارلز را پشت سر خود نگه دارد اما در دور آغازین رقابت، چارلز توانست از هم تیمی خود پیشی بگیرد. جلو تر از آن ها، مرسدس از همین لحظه اختلاف ایجاد کرده بود و لوییس در هر دور بین 0.3 تا 0.8 ثانیه دور تر می شد. در این میان فتل فاصله خود را با چارلز حفظ کرده بود و با وجود هوای کثیف، سرعت برابری با او داشت. به همین دلیل فراری دستور تیمی را صادر کرد، به این امید که فتل بتواند با فضایی که در اختیار دارد، به رقبا نزدیک تر شود.

دستور تیمی درست فراری

فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟ متیا بینوتو – مدیر تیم فراری 2019

فتل خیلی زود توانسته بود از فاصله دی آر اس لکلرک خارج شود و این ثابت می کرد که سباستین سریع تر است. به چارلز زمان کافی برای انجام این کار داده شده بود. با این وجود، ماشین فراری نتوانست اختلافش با تیم پیشتاز را کاهش دهد. این که سباستین موفق نشد به مرسدسی ها نزدیک شود، نمی تواند دلیل ناکارآمدی استراتژی به کار رفته باشد. فراری از قبل گفته بود که در شرایط برابر قرار است فتل را در اولویت قرار دهد اما در گرندپری چین سباستین سریع تر هم بود و این می تواند دلیل بسیار خوبی برای دادن دستور تیمی باشد.

اگر هنوز قانع نشده اید باید طرف دیگر قضیه را ببینید، اگر فراری دستور تیمی صادر نمی کرد و نتیجه مشابهی به دست می آمد، احتمالا طرفداران فراری و به خصوص طرفداران فتل، تا آخرین گرندپری هم حسرت امتیازات چین را می خوردند. در کل دستورات تیمی یک راه کمکی برای نزدیک شدن تیم ها به قهرمانیست، چه دلیل منطقی وجود دارد که تیم ها از آن استفاده نکنند؟

شاید عوض کردن راننده ها برای رسیدن به مرسدس جواب نداده باشد اما فراری باید فکر پشت سرش، مکس ورشتپن را هم می کرد. راننده ردبول تا به اینجای کار عملکرد خیلی خوبی داشت و می توانست هر دو فراری را آندرکات کند.

جای تعجب ندارد که بالاخره مکس در دور 17 وارد پیت شد و حالا فراری مجبور بود به این پیت واکنش نشان دهد. چارلز لکلرک راننده ای بود که خطر تهدیدش می کرد و اصولا باید او به پیت می آمد. اما فراری در دور بعد فتل را به پیت آورد و او با اختلاف نیم ثانیه ای توانست مکس را پشت سرش نگه دارد. این یک حرکت هوشمندانه بود، چرا که اگر چارلز به پیت می آمد، هر دو ماشین فراری جایگاهشان را از دست می دادند و پس گرفتنشان از کسی مثل مکس اصلا کار آسانی نیست. این کار باز هم فتل را در جایگاه بهتر و چارلز را در جایگاه بدتر قرار داد.

در اینجا بود که چارلز برای اولین بار قربانی یک استراتژی اشتباه شد…

انتخاب سوم از میان دو گزینه

فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟ چارلز لکلرک – تیم فراری

پس از پیت استاپ فتل و واکنش خوب او در قبال ردبول، تیم باید فکری به حال لاستیک های چارلز لکلرک می کرد. آن ها دو انتخاب داشتند اما هیچکدام را انجام ندادند.

انتخاب اول این بود که در دور 19 و بلافاصله پس از پیت فتل، لاستیک های چارلز را عوض کنند تا او زمان کمتری را از دست بدهد و شانس رسیدن به ورشتپن را داشته باشد.

انتخاب دوم این بود که چارلز را تا جایی که ممکن بود بیرون نگه دارند و او را فقط یکبار به پیت بیاورند. چنین کاری می توانست در مقابل راننده های دیگر که دو بار به پیت می رفتند، نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. این انتخاب با آمدن سیفتی کار می توانست چارلز را در بهترین حالت ممکن قرار دهد و شرایط را به مراتب رقابتی تر کند. این استراتژی در بحرین تعریفی نداشت اما رانندگانی مانند ریکاردو و آلبون توانستند نتیجه خوبی از آن بگیرند و نشان دادند که چین شرایط متفاوتی دارد.

اما فراری هیچکدام از این دو گزینه را عملی نکرد و در مقابل، چارلز را چهار دور بعد به پیت آورد. او نه می توانست لاستیک ها را تا آخر مدیریت کند و نه می توانست فاصله ایجاد شده را کمتر کند. توضیح این حرکت از سوی فراری می تواند جالب باشد. آن ها با دستان خودشان چارلز را به دره ای انداختند و از او خواستند که بدون هیچ ابزار خاصی بیرون بیاید. از آن لحظه به بعد جایگاه پنجم از دست رفت و او باز هم مجبور شد خودش را قربانی فتل کند و با نگه داشتن والتری بوتاس، شرایط رسیدن فتل به جایگاه دوم را مهیا کند. در آن دوره زمانی، لکلرک حدودا 1 ثانیه کند تر از والتری بود و نتوانست او را برای مدت زیادی پشت سرش نگه دارد.

چرا فراری خودش را به دردسر انداخته؟

فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟فراری باید از چه استراتژی در فرمول یک چین استفاده می کرد؟ فراری

گرند پری چین باز هم نشان داد که فراری نتوانسته هماهنگی لازمه میان رانندگانش را به وجود آورد. آن ها بیش از اندازه درگیر کمک کردن به راننده اول خود شده اند. هم فتل و هم فراری در حال حاضر زیر فشار های بسیار زیادی هستند، تا جایی که چندین بار و از چندین نفر بحث خداحافظی فتل مطرح شده است. از طرفی تیم های رقیب هم سعی در ایجاد یک جو روانی علیه فراری دارند و تا به حال چندین بار شنیده ایم که فراری قویترین ماشین پیست را در اختیار دارد.

در نهایت تیم فراری هم دچار تغییر بزرگی شده است. با انتصاب متیا بینوتو همه چیز رنگ تازه ای به خودش گرفت – حتی خود ماشین – و مشخص است که او تمام تمرکزش را روی قهرمانی گذاشته، اما شاید اولویت بندی راننده ها یکی از کار هایی باشد که به ضرر تیم تمام شد. این کار همه چیز را پیچیده تر کرده، نه بهتر.

اگر فراری به هر دو راننده اش شانس رقابت ندهد و به اولویت بندی ادامه دهد، احتمالا قرار است “سال آینده قوی تر از همیشه” بازگردند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج