مایه کوبی دام ها در کردستان از مرز هشت میلیون راس گذشت


مایه کوبی دام ها در کردستان از مرز هشت میلیون راس گذشت

سنندج - ایرنا - معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: سال گذشته میزان مایه کوبی دام های استان علیه بیماری های مختلف به هشت میلیون و 135 هزار و 548 هزار نوبت - راس رسید.

ناصر مخدوم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی این استان بیش از هشت میلیون و 135 هزار و 548 نوبت - راس مایه کوبی بر علیه 19 مورد بیماری انجام داده اند.
وی افزود: میزان مایه کوبی در سال 97 نسبت به سال 96 از 150 درصد رشد مواجه بوده و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، تب برفکی ، تب مالت، شاربن و عابله از جمله بیماری هایی هستند که در سال گذشته مایه کوبی علیه آنها انجام شده است.
معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: در این مدت مبارزه با بیماری تب برفکی گوسفند و بز و گامیش با سه میلیون و 295 هزار نوبت - راس بیشترین عملیات مایه کوبی را به خود اختصاص داده است.
مخدوم گفت: مایه کوبی بیماری آنتروتوکسمی با یک میلیون و 290 هزار نوبت - راس، طاعون نشخوارکنندگان با 688 هزار نوبت - راس و تب برفکی گاو و گوسفند با 377 هزار نوبت - راس در رتبه های بعدی قرار دارند.

** بیش از 152 هزار راس دام سمپاشی شد
وی با بیان اینکه سمپاشی بدن و جایگاه‌های دامی از دیگر اقدامات دامپزشکی برای برای مبارزه با بیماری‌ها و انگل‌های خارجی است افزود: در سال گذشته 15 هزار و 337 راس دام سنگین، 136 هزار و 696 راس دام سبک و 769 هزار مترمربع از جایگاه های دام استان سمپاشی شده است.
به گزارش ایرنا، جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون و 210 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
هم اکنون در این استان 768 واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه 17 میلیون و 504 هزار و 549 قطعه فعال است.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.
3034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی