مشکلات دوران بارداری، تشکیل نشدن ساک حاملگی


مشکلات دوران بارداری، تشکیل نشدن ساک حاملگی

ساک بارداری ساختاری است که در حدود هفته های پنجم تا ششم بارداری تشکیل می شود.

ساک بارداری ساختاری است که در حدود هفته های پنجم تا ششم بارداری تشکیل می شود. این ساختار حاوی محصولات حاملگی یعنی جنین، جفت، کیسه زرده و ... است. با مراجعه به سونوگرافی در حدود هفته های پنجم تا هفتم بارداری می توانید این ساختار را مشاهده کنید. بدیهی است که باتوجه به واضح تر بودن تصاویر حاصل از سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به تصاویر حاصل از سونوگرافی شکمی، اگر با کمک سونوگرافی واژینال اقدام به مشاهده کردن ساک حاملگی بکنید، احتمالا آن را زودتر و نیز واضح تر مشاهده خواهید کرد. در حقیقت می توان اینگونه بیان کرد که مشاهده شدن ساک بارداری دال بر حقیقت داشتن بارداری و حقیقی بودن پاسخ حاصل از آزمایش بارداری ( عدد بتا) است.

اگر ساک حاملگی در سونوگرافی شما دیده نشد چه معنایی دارد؟
دلایل احتمالی مختلفی برای نبود ساک حاملگی وجود دارد. این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
- تاریخ‌ اولین روز آخرین قاعدگی اشتباه است. این یک دلیل معمول است و ممکن است صرفا به این معنا باشد که می‌بایست دیرتر آزمایش بدهید. مقایسه این نتایج با میزان hCG که احتمالا اگر آن‌قدر که شما فکر می‌کنید از بارداری شما نگذشته باشد ، پایین‌تر از ۱۵۰۰ است، می‌تواند مفید باشد.
- بارداری رخ داده اما به صورت زود هنگام جنین سقط شده است. این احتمال وجود دارد که خیلی زود دچار سقط جنین شده‌اید (بارداری شیمیایی). کاهش میزان hCG نیز می‌تواند نشانه سقط جنین باشد.
- بارداری خارج رحمی دارید. اگر میزان hCG شما بین ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ باشد اما ساک حاملگی دیده نشود، می‌تواند به این معنا باشد که بارداری خارج رحمی دارید.
بارداری بیرون رحمی می‌تواند یک مورد پزشکی اورژانسی باشد و اگر امکانش وجود داشته باشد پزشک شما آزمایش‌های بیشتری خواهد کرد و درباره گزینه‌های درمانی صحبت با شما حرف می‌زند.
دلیل اصلی که سونوگرافی در اوایل بارداری انجام می‌شود، تشخیص بارداری درون رحمی و منتفی دانستن بارداری بیرون از رحم است. اگر بارداری بیرون از رحم تشخیص داده شد، سونوگرافی برای چگونگی مدیریت آن مفید است. هدف از آزمایش زودهنگام الزاما تشخیص صحت و سن جنین در بارداری درون رحمی نیست. با این حال، در صورت تشخیص بارداری درون رحمی هم صحت و هم سن جنین مشخص می‌شود.

بارداری خارج رحمی
بارداری خارج رحمی نوعی بارداری است که تخمک بارورشده در دیواره رحم جایگزین نمی‌شود. تخمک بارور برای رشد مناسب می‌بایست روی دیواره رحم قرار بگیرد.
در بارداری بیرون از رحم، تخمک بارور در لوله فالوپی جای می‌گیرد، لوله‌ای که تخمک را از تخمدان به رحم می‌رساند. وقتی تخمک بارور در لوله فالوپی گیر می‌کند، می‌تواند آسیب زیادی به لوله بزند و اگر درمان نشود ممکن است موجب پارگی لوله فالوپی و منجر به خونریزی داخلی و شوک و حتی مرگ مادر شود. برای همین بسیار مهم است که بارداری خارج از رحم تشخیص داده شود.
در زمان حاضر، بسیاری از بارداری‌های خارج از رحم در اتاق اورژانس توسط سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. به علت این‌که این نوع بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بخش اورژانس به شرط آنکه پرسنل آن آگاه و کارآزموده باشند جای خوبی برای تشخیص آن است. بانوان با بارداری خارج از رحم که در بخش اورژانس تحت نظارت قرار می‌گیرند در صورت لزوم می‌توانند درمان فوری لازم را دریافت کنند.

بارداری هتروتوپیک
در اکثر موارد، تشخیص بارداری درون رحمی به معنای عدم بارداری خارج رحمی است. اما از هر ۳۰۰۰ بارداری، یک مورد ممکن است پیش بیاید که بارداری درون رحمی و خارج از رحم همزمان ایجاد شود. به عبارت دیگر یک بارداری دوقلو با یک جنین در داخل رحم و یکی در لوله فالوپی. این پدیده بارداری هتروتوپیک نام دارد.
در سال‌ها اخیر، ازدیاد لقاح مصنوعی و تجویز داروهای باروری منجر به موارد بیشتری از بارداری هتروتوپیک شده است. یک تحقیق که نتایج ۷۲۵ بارداری با کمک لقاح مصنوعی را مورد بررسی قرار داده است، دریافته که حدود ۴ درصد از بیماران دچار بارداری خارج از رحم شده‌اند و دو بیمار بارداری هتروتوپیک داشته‌اند (کمتر از ۰.۳ درصد).
نهایتا بانوانی که تحت درمان باروری قرار گرفته‌اند و لقاح مصنوعی انجام داده‌اند باید به دقت برای تشخیص بارداری هتروتوپیک تحت نظارت قرار بگیرند. در بانوانی که تحت درمان باروری قرار گرفته‌اند، وجود بارداری داخل رحمی معمولا به معنای آن است که بعید است بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد.
اگر نگران مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی خود هستید، احتمالا سؤالات زیادی ذهن شما را مشغول کرده است. اگر چیزی را نفهمیدید با پزشک خود حرف بزنید و دوباره سؤال کنید. فکر کردن درباره بارداری می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد. با دوستان و اعضای خانواده که می‌توانند در این راه شما را همراهی کنند حرف بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن