رعایت اصول گرده‌افشانی نخل‌ها در تولید و کیفیت خرما موثر است


رعایت اصول گرده‌افشانی نخل‌ها در تولید و کیفیت خرما موثر است

شیراز-ایرنا- رئیس پردیس تحقیقات کشاورزی شهرستان جهرم گفت: گرده‌ افشانی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات زراعی در نخلستان هاست از این رو رعایت اصول و دقت در انجام این کار ضروری است زیرا این امر نقش بسیار مهمی در افزایش تولید و کیفیت محصول خرما دارد.

حمید زرگری، جمعه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: درخت خرما گیاهی دو پایه است که گل‌های نر و ماده آن به ‌صورت جداگانه روی پایه‌های متفاوت تولید می‌شود و معمولا پس از ظهور اسپات‌ها (تارونه های) نر و ماده و با آغاز شکافتن اسپات‌های ماده، عملیات گرده ‌افشانی آغاز می‌شود.
وی بیان داشت: گرده‌ افشانی نخل به وسیله‌ انسان، زنبور عسل و باد صورت می‌گیرد اما بهترین روش گرده ‌افشانی توسط انسان است که در جهرم به این عملیات، ساختن نخل گفته می‌شود.
زرگری ادامه داد: در این عملیات فردی که به نام ماهر (موهَر) نامیده می‌شود، اسپات گل نر را از درختان نر جدا می کند و پس از آن خوشچه گل نر در گل آذین ماده قرار داده شده و بسته می شود و در ادامه گرده افشانی تکمیلی به وسیله
کیسه‌ نخی حاوی گرده و دانه گل نر انجام می‌گیرد.
وی، با بیان اینکه 13شهرستان در استان فارس دارای نخلستان است، اظهار داشت: عملیات گرده افشانی در نخلستان ها با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق خرماخیز این استان از اسفند تا اردیبهشت انجام می‌شود.
زرگری ادامه داد: مناسب‌ترین زمان گرده ‌افشانی برای بیشتر ارقام خرما بین یک تا چهار روز بعد از بازشدن اسپات گل آذین ماده است و این کار باید در ساعت و درجه حرارت مناسب، انجام شود.
رئیس پردیس تحقیفات کشاورزی جهرم افزود: بهترین ساعت گرده ‌افشانی از ساعت 10صبح تا سه بعدازظهر روز آفتابی و یا دمای 22 تا 32 درجه سانتیگراد است.
وی افزود: با توجه به اینکه استان‌های خرماخیز فارس و خوزستان اخیرا دچار سیل و بارندگی‌های شدید شده‌اند به نخلداران این مناطق توصیه می کنیم چنانچه 6ساعت قبل و بعد از گرده‌ افشانی، باران شدید در منطقه باریده، ضروری است برای انجام مجدد گرده‌ افشانی نخلستان ها اقدام کنند.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9910 /6118

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان