برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان


برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان

جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم، عصر دیروز در زنجان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم عصر دیروز با حضور سفرا و دیپلمات‌های ۹ کشور، نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی کشور و استاندار زنجان و آشپزهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم آغاز به کار کرد.

در این مراسم سفرای یونان، کرواسی، اندونزی، اتریش، قزاقستان و ترکمنستان و دیپلمات‌های اندونزی، ترکمنستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، عمان و نیز نمایندگان تجاری سفارت روسیه، معاونان و اعضای سازمان اکو و مدیران وزارت امور خارجه حضور داشتند.

سازمان همکاری اقتصادی موسوم به "اکو" یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) نخستین‌بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند. پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

در پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم، آشپزهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم طی چهار روز به طبخ غذاهای بومی و منطقه خود خواهند پرداخت.

گفتنی است، این جشنواره از ۲۹ فروردین الی اول اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان برگزار خواهد شد.

زنجان؛ شهر پیشرو در اکو

نماینده وزارت امور خارجه گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی اکو - جاده ابریشم، زمینه را برای نامیده شدن این شهر به عنوان شهر پیشرو در اکو فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، خدایی عصر دیروز در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از همیشه در ایران ضرورت توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فعالیت اقتصادی و توسعه‌ای احساس می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه این صنعت یکی از مهم‌ترین نمودهای توسعه سبز است که در حال حاضر الگو و ره‌یافتی جهانی است، ادامه داد: استان زنجان با درک موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی خود در بستر جاده ابریشم و با استفاده از ظرفیت‌های سازمان اکو، گام بسیار مهمی را برای نهادینه کردن نقش خود به عنوان یک مقصد گردشگری برداشته است.

وی افزود: خوشبختانه مجموعه مدیریتی استان در طول پنج سال گذشته با برگزاری منظم این جشنواره، توانمندی‌های خود را برای ورود به حوزه‌های دیگر همکاری‌های بین‌المللی به اثبات رسانده است و با توجه به پتانسیل‌های موجود، این استان در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به مرکزی برای میزبانی و برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌ها و سایر مناسبت‌های بین‌المللی تبدیل شود.

خدایی تصریح کرد: وزارت امور خارجه از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی تلاش دارد با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های خود در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار یاری کند. در همین ارتباط استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی به عنوان یک ساختار نهادینه منطقه‌ای و سایر ساز و کارهای بین‌المللی برای گسترش همکاری‌های توسعه‌ای کشور در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

نماینده وزارت امور خارجه یادآور شد: در جریان برگزاری بیست و سومین نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در کشور تاجیکستان، با تلاش هیئت ایرانی، موضوع برگزاری جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم در بیانیه نهایی آن به صورت برجسته مطرح شد.

این مسئول اظهار کرد: بدون شک برگزاری این رویداد بی‌نظیر و موفق، زمینه را برای نامیده شدن این شهر به عنوان شهر پیشرو در اکو فراهم کرده و لازم به ذکر است که در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی ابتکار «زنجان 2020» در نشست سالانه شورای برنامه‌ریزی سازمان اکو به تصویب رسیده و این موضوع زمینه را برای ارتقای سطح همکاری‌های بالاتر فراهم کرده است.

برگزاری این جشنواره در زنجان به گردشگری اکو کمک می‌کند

معاون دبیرکل سازمان اکو گفت: برگزاری این جشنواره در زنجان به گردشگری اکو کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، کانن نظروف اظهار کرد: به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه، تنوع فعالیت‌های گردشگری، در دسترس بودن خدمات کیفی و آشنایی با منطقه، یک نیاز ضروری محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: حوزه اکو دارای پتانسیل قابل‌ توجهی بوده و این حوزه از نظر میراث تاریخی و فرهنگی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان محسوب می‌شود. علاوه‌ بر آن، حوزه اکو بین دو بازار مهم گردشگری و جهانی اروپا و چین قرار دارد و گردشگری نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی بسیاری از کشورها از هزاره جدید داشته ‌است؛ به طوری که در شش دهه گذشته، گردشگری، گسترش و تنوع زیستی را در سراسر جهان تجربه کرده ‌است.

وی افزود: بیش از 60 میلیون گردشگر بین‌المللی در سال 2017 به منطقه اکو سفر کرده‌اند که 4.5 درصد از کل آمار گردشگری در جهان را تشکیل می‌دهد و این امر در درآمد گردشگری منطقه منعکس شده که نشان می‌دهد منطقه به طور کلی تنها 2.84 درصد از کل هزینه‌های گردشگری بین‌المللی را جذب می‌کند اما متاسفانه با توجه به پتانسیل منطقه و جمعیت، این نسبت کم است.

نظروف تصریح کرد: بر اساس برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری در منطقه اکو بیش از سه میلیون نفر به طور مستقیم و 6.2 میلیون نفر به طور غیرمستقیم در سال 2017 در اقتصاد گردشگری مشغول به فعالیت بودند که درآمد گردشگری حاصل شده در سال 2017 به 42.7 میلیارد دلار رسید.

معاون دبیرکل سازمان اکو، یادآور شد: دبیرخانه اکو موظف به ترویج صنعت گردشگری در منطقه، از طریق توسعه استراتژی‌ها و سیاست‌های مناسب ‌است که در این راستا، دبیرخانه اکو پیش‌نویس پروژه‌های جدید در بخش گردشگری را تهیه کرده که دو مورد آن، با عنوان "استراتژی منطقه‌ای اکو برای گردشگری پایدار و برنامه اقدام برای توریسم پایدار" و "شبکه اپراتورهای تور" در منطقه اکو تهیه شده است.

این مسئول با بیان این‌که معتقدیم که همه کشورهای عضو سازمان اکو در این پروژه‌ها برای ترویج گردشگری در منطقه همکاری خواهند کرد، گفت: علاوه‌ بر این، دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تبادل اطلاعات و تجارب برای تبدیل منطقه اکو به عنوان یک بازار جهانی برای صنعت گردشگری همکاری می‌کند.

وی افزود: بدون شک جاده ابریشم به عنوان پلی برای اتصال فرهنگ‌ کشورهای همسایه نقش به‌سزایی در برقراری صلح، دوستی، همکاری و درک متقابل در میان کشورهای عضو دارد.

معاون دبیرکل سازمان اکو اظهار کرد: چهار دوره جشنواره غذای بین‌المللی اکو - جاده ابریشم در زنجان از سال 2015 تاکنون برگزار شده که افزایش قابل توجهی در مشارکت کشورهای عضو اکو و اعضای جاده ابریشم و نیز تعداد بازدیدکنندگان را نشان می‌دهد و بر این باوریم که برگزاری هر ساله این رویداد در شهر زنجان می‌تواند به توسعه بیشتر گردشگری در ایران و منطقه اکو کمک کند.

نظروف با اشاره به اینکه 10 کشور عضو سازمان اکو به خاطر زیبایی‌های طبیعی خود و نیز تنوع میراث تاریخی و فرهنگی معروف هستند، یادآور شد: برای احیای جاده باستانی ابریشم به‌عنوان میراث تاریخی منطقه اکو، دبیرخانه اکو و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان از ظرفیت خود برای ایجاد این رویداد به عنوان یک تجربه موفق استفاده کرده است و سازماندهی جشنواره سالانه غذای جاده ابریشم در زنجان نشانه‌ای از اراده برای ایستادن در کنار جوامع محلی به جهت ارتقای قابلیت‌های خود و کمک به شکوفایی جاذبه‌های گردشگری بالقوه و معرفی آن‌ها به جامعه محلی و بین‌المللی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر این باوریم که این هدف باید توسط کشورهای عضو دیگر از طریق میزبانی نمایشگاه‌های گردشگری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای فرهنگی پیگیری شود.

جشنواره اکو فرهنگ‌های مختلف را دور هم جمع می‌کند

استاندار زنجان گفت: جشنواره اکو، فرهنگ‌های مختلف را دور هم جمع می‌کند.

به گزارش ایسنا، فتح‌الله حقیقی اظهار کرد: جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم، انسان‌هایی را از کشورها، تاریخ، فرهنگ‌ و تجربیات مختلف دور هم گرد آورده است.

این مسئول ادامه داد: هرچه برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها بیشتر باشد، حرکت به سمت دنیای صلح‌آمیزتر نیز بیشتر است و دنیای کنونی به اینگونه موارد بیش از پیش نیاز دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان زنجان، افزود: استان زنجان در صنایع غذایی صاحب جایگاه والایی در کشور است و قریب ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری صنعتی این استان توسط کشورهای خارجی در ایران صورت گرفته که این نشان از امنیت سرمایه‌گذاری در استان است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان این‌که این استان از نظر تولیدات کشاورزی جایگاه رفیعی در کشور دارد، گفت: در حوزه زیتون در تولید و تحقیقات زیتون جایگاه مهمی در کشور داریم و استان زنجان به‌عنوان قطب تاریخی و گردشگری در کشور مطرح است.

حقیقی تصریح کرد: سومین گنبد بزرگ جهان به نام سلطانیه در این استان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آهکی خاورمیانه در استان ما قرار دارد و سالانه پذیرای مهمانان داخلی و خارجی هستیم. هم‌چنین بی‌نظیرترین مومیایی‌های تاریخی با قدمتی بالغ ۲۳۵۰ سال در زنجان قرار دارد.

استاندار زنجان یادآور شد: تاریخ ما سرشار از صلح و صفا و تمدن است و ابن استان هم به تبعیت از کشور به همه قومیت‌ها اهمیت ویژه‌ای داده، به‌ویژه بانوان که موزه رختشویخانه زنجان گواه این مدعا است.

وی عنوان کرد: این استان مرکز توزیع مسافر در شمال‌غرب کشور است و ما به این جشنواره به عنوان رویداد مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نگاه می‌کنیم و از این قبیل جشنواره‌ها حتما پشتیبانی می‌کنیم و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم هم بر تنوع این جشنواره‌ها و هم بر کیفیت آنان بیافزاییم.

غذا ارزشمندترین میراث فرهنگی بشر است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: غذا ارزشمندترین میراث فرهنگی بشر است.

به گزارش ایسنا، یحیی رحمتی اظهار کرد: تفاوت‌های قومی، جغرافیایی و سیاسی هیچ‌گاه نتوانسته مانع از ارتباط ملت‌ها شود؛ چراکه ملل به دلیل اشتراکات فرهنگی و انسانی خود گرد هم می‌آیند که یکی از این اشتراکات، غذاست.

این مسئول ادامه داد: به مناسبت پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم در این محفل گرد هم آمده‌ایم و تفاوت‌های قومی، نژادی، جغرافیایی، سیاسی و زبانی هیچ‌گاه نتوانسته است مانع تعامل، نزدیکی و ارتباط میان ملت‌ها شود، زیرا همواره جوامع و ملل به وسیله اشتراکات فرهنگی و انسانی خود با سایر ملت‌ها تعامل و گفتمان برقرار می‌کنند و یکی از این اشتراکات بین جوامع، غذا است.

وی افزود: غذا از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی و بلکه همه موجودات زنده است و نقش اساسی آن انکار ناشدنی است و می‌توان گفت که پیشرفت‌های شگرف انسان در عرصه صنعت و کشاورزی مرهون همین غریزه ساده و ابتدایی است.

رحمتی تصریح کرد: غذا بهانه گفت‌وگو بین انسان‌ها، هدیه امنیت به مهمان و ارزشمندترین میراث معنوی بشر است. در این جشنواره بار دیگر با غذا، با هم بودن و برای هم بودن در میان ملیت‌های مختلف را تمرین می‌کنیم.

وی یادآور شد: امروز از ملیت‌های مختلف حول محور غذا، مهم‌ترین نیاز بشریت، گرد هم آمده‌ایم و غذا بهانه شادی و گفت‌وگو بوده و شادی تک‌تک مردم روی کره زمین آرزوی ماست و همه افراد حاضر در این جشنواره، نمایندگان فرهنگ خود در این محفل هستند و امیدواریم پس از بازگشت به کشور خود پیغام دوستی، برابری و برادری مردم ایران و فرهنگ اصیل این مرز و بوم را با خود به کشورشان ببرند.

زنجان حلقه اتصالی در جاده ابریشم است

رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت: زنجان حلقه اتصالی در جاده ابریشم است.

به گزارش ایسنا، سجاد خدایی اظهار کرد: سازمان همکاری اکو یکی از سازمان‌های بالقوه جهانی است که با برخورداری از جمعیت ۴۵۰ میلیونی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی، طبیعی، انسانی و موقعیت استراتژیک جغرافیایی سبب شده اکو جزو سازمان‌های خوش‌آتیه باشد.

این مسئول با بیان این‌که موفقیت و یا شکست اکو در سرنوشت همه افراد حاضر در این محدوده جغرافیایی تاثیرگذار است، ادامه‌ داد: از ظرفیت‌های اکو می‌توان در مباحث اقتصادی، تهدیدات نظامی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و ... استفاده کرد تا بتوان برای رسیدن به سند چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو پیشرفت خوبی داشت.

وی رویکرد اکو را صلح، امنیت و آسایش دانست و افزود: افزایش تجارت درون‌منطقه‌ای، تقویت‌ همکاری بین کشورهای منطقه، تسهیل در رفت و آمد از قبیل لغو روادید و ... می‌تواند در تحقق سند چشم‌انداز اکو تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

خدایی تصریح کرد: معتقدیم که اقتصاد، علم، سیاست و تکنولوژی باید در خدمت به کمال رسیدن انسان در محور عشق و امنیت و دوستی باشد، نه در رسیدن به پول که محور و غایت مناسبی نیست.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با بیان این‌که در گذشته جاده ابریشم تمدن‌ها را به یکدیگر متصل کرده و حال این جاده سبب شده کشورها داشته‌های خود را به معرض نمایشگاه بگذارند، یادآور شد: زنجان در گذشته و حال حلقه اتصالی در جاده ابریشم بوده است و اکنون پنجمین جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان برگزار می‌شود و مانند جشنواره آش طرف‌داران زیادی دارد.

وی با بیان این‌که ایران جزو کشورهای غنی و با تمدن کهن است، گفت: تفاوت نژاد، فرهنگ، زبان، جغرافیا و سیاست نمی‌تواند مانعی برای برقراری ارتباط بین ملت‌ها شود و کشورها با ارتباط فرهنگی به خصوص توجه به فرهنگ غذایی می‌توانند مسیر توسعه را بپیمایند.

خدایی عنوان کرد: همان‌گونه که غذا اعضای یک خانواده را دور سفره و در کنار یکدیگر جمع می‌کند، این جشنواره نیز مردمان ملت‌ها و دولت‌های مختلف را گرد هم می‌آورد و خوشبختیم که در زنجان، شهر جشنواره‌ها و میزبان مهربان، شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.

سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری ایران؛ مسیری حیاتی برای کشورهای اکو

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری ایران، پاکستان و ترکیه برای آینده کشورهای مرکزی، حیاتی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین جمیلی افزود: اتاق‌های بازرگانی و روابط بین آن‌ها همواره یکی از مسیرهای آشنایی تجار با یکدیگر است. بهره‌مندی از ظرفیت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری برای کشورهای عضو اکو ضروری است.

این مسئول ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی این ناحیه می‌توانند با گسترش و توسعه مراودات خود برای ایجاد ثروت و فایده و توسعه اقتصادی کشورهای خود تلاش کنند و مزیت‌های هر کشور برای پایداری تولید و تجارت صرفا ناشی از کنار هم بودن تجار میسر خواهد بود.

وی افزود: سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو فرصتی مناسب برای تبادلات علمی و فعالیت‌های خلاقانه بوده و به دنبال تقویت تجارت بین اعضای خود و سایر کشورهاست.

جمیلی تصریح کرد: قزاقستان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور احاطه شده در خشکی و ازبکستان به عنوان کشوری که حتی همسایگان آن به دریای آزاد راه ندارند، می‌توانند از مزیت‌های بالای اکو استفاده کنند. اتصال ایران و پاکستان به دریای عمان و اقیانوس هند و مجاورت ترکیه با دریای مدیترانه، خود می‌تواند کمک شایانی به حمل کالاهای تولید شده در کشورهای آسیای مرکزی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، یادآور شد: می‌توان متصور بود که سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری ایران، پاکستان و ترکیه برای آینده کشورهای مرکزی حیاتی خواهد بود که این مهم از مسیر اکو محقق خواهد بود و این مسیر می‌تواند به عنوان مسیر جدید در آینده معرفی شود.

وی اظهار کرد: داشتن ظرفیت عظیمی در برخی از این کشورها و وجود صنایع که به این تولیدات نیازمندند، یک بازار مصرف دائمی، همیشگی و متنوع است که به همین دلیل مقوله توسعه باید به عنوان اصل مهم همکاری‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی