گرفتن پستانک از کودک، هفت گام موثر


گرفتن پستانک از کودک، هفت گام موثر

پس از 6 ماهگی، پستانک بیشتر از آنکه وسیله‌ای مفید باشد، برای کودک عادت می‌شود.

بهترین سن گرفتن پستانک از کودک پیش از یک سالگی است. اگر کودک دو ساله شما هنوز از پستانک استفاده می‌کند، روش ۷ مرحله‌ای برای ترک آن راه گشاست.
فکر می‌کنید وقت گرفتن پستانک از کودکتان رسیده است؟ نشانه‌های از تمایل کودک به ترک کردن پستانک نمی‌بینید و به دنبال راهی می‌گردید که بدون گریه و قشقرق به راه انداختن پستانک را از کودکتان بگیرید. البته اشتباه نکنید، پستانک وسیله نجات بخشی برای پدر و مادر‌هایی است که کودکان کولیکی یا نوپایانی غرغرو دارند! اما همانطور که کودک بزرگتر می‌شود، پستانک به‌تدریج از یک وسیله مفید به یک ابزار مزاحم تبدیل می‌شود. اگرچه بیشتر کودکان در سن ۲ تا ۴ سالگی خودشان پستانک را کنار می‌گذارند، اما برخی دیگر نیاز به کمک دارند تا با آن خداحافظی کنند.
اگر نوزاد یا کودک نوپای شما به مکیدن پستانک عادت کرده و نمی‌دانید چه راهکاری را باید در پیش بگیرید، با ما همراه شوید.

بهترین سن گرفتن پستانک از کودک
پس از ۶ ماهگی، پستانک بیشتر از آنکه وسیله‌ای مفید باشد، برای کودک عادت می‌شود. به گفته آکادمی پزشکان آمریکا (AAFP) و AAP، بهترین سن گرفتن پستانک از کودک بین ۶ تا ۱۲ ماهگی است تا احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی کاهش یابد. بویژه در کودکانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، بایستی این مساله رعایت شود.
برای جلوگیری از تاخیر در گفتار کودک، بهتر است کودک پس از تولد یک سالگی دیگر از پستانک استفاده نکند؛ زیرا رشد گفتار کودک در این سن بسیار سریع است. برای جلوگیری از تغییر شکل دهان و دندان نیز بایستی پیش از دو سالگی پستانک را از کودک جدا کنید!
البته این‌ها توصیه جامعه پزشکی است و قوانین نوشته شده نیستند، اما هر چه زودتر این عادت را از سر کودک بیندازید، راحت‌تر هستید. قبل از اینکه کودک بتواند چهار دست و پا برود یا بایستد و راه برود و تمام خانه را دنبال پستانکش بگردد.
اگر در سن ۲ سالگی هنوز پستانک را از کودک نگرفته اید، بهتر است از " پستانک ارتودنسی " استفاده کنید تا مشکلات دندانی را کاهش دهید.
پستانک ارتودنسی دارای یک نوک نرم است که در پایین صاف و در بالا گرد می‌شود. این پستانک در دهان کودک حالتی شبیه به نوک پستان مادر را تداعی می‌کنند که شبیه به واکنش طبیعی مکیدن است. این پستانک‌ها همچنین فشار روی لثه‌ها و دندان‌ها را کاهش می‌دهند و حالت طبیعی فک و کام را حفظ می‌کنند.

مزایای استفاده از پستانک
پستانک می‌تواند وسیله مفیدی باشد، زیرا استفاده از آن مزایای زیر را دارد:
رضایتمندی نوزاد
زیرا پستانک نیاز غریزی نوزاد به مکیدن را برآورده می‌کند.
کاهش خطر مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS)
به گفته آکادمی پزشکان کودکان امریکا، استفاده از پستانک تا سن یک سالگی خطر مرگ ناگهانی نوزادان را کاهش می‌دهد.
آرامش بخشی
به گفته دکتر هاروی کاپ (نویسنده کتاب شادترین کودک محله) مکیدن پستانک با ایجاد"رفلکس آرام سازی" برای نوزاد تسکین دهنده است.

خطر‌ات استفاده طولانی مدت از پستانک
اگرچه استفاده از پستانک در روز‌های اول تولد نوزاد، مزایای بسیاری دارد، اما با رشد کودک مضرات استفاده از آن بیشتر می‌شود.
- پس از ۶ ماهگی، نوزادانی که به طور منظم از پستانک استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش میانی دارند. پزشکان معتقدند دلیل این است که مکیدن مداوم باعث تغییر فشار داخلی گوش می‌شود و در نتیجه از تخلیه مایع جلوگیری و موجب ایجاد عفونت می‌شود.
- استفاده طولانی مدت از پستانک پس از ۲ سالگی منجر به مشکلات دندانی در کودک می‌شود، زیرا به دلیل رشد کودک، فک او در اطراف هر چیزی که به طور مداوم در داخل آن وجود دارد توسعه می‌یابد.
- به گفته آکادمی پزشکان متخصص کودکان آمریکا (AAP) و انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA)، استفاده بیش از حد استفاده از پستانک منجر به رشد نامناسب دهان، عدم تعادل دندان‌ها و تغییر شکل سقف دهان می شود. اگر فرزند شما بعد از سن ۲ سالگی هنوز از پستانک استفاده می‌کند، برای بررسی وضعیت دندان‌ها و فک‌های او به دندانپزشک مراجعه کنید.
- برخی از کارشناسان همچنین معتقدند که استفاده طولانی مدت از پستانک می‌تواند مانع رشد گفتار کودک شود؛ اگر فرزند شما دائما در حال مکیدن پستانک باشد، دیگر فرصتی برای غان و غون کردن و تمرین حرف زدن نخواهد داشت.
- علاوه بر این، استفاده از پستانک موجب انحراف ماهیچه‌های لب و زبان می‌شود و گفتار کودک را دچار اختلال می کند.

۷ گام تا گرفتن پستانک از کودک
اگر زمان گرفتن پستانک از کودک فرا رسیده است، با پیروی از این هفت مرحله، به او کمک کنید تا با گریه و ناراحتی کمتری این مرحله را پشت سر بگذارد.
۱. زمان بندی اهمیت ویژه‌ای دارد
برای گرفتن پستانک از کودک زمان مناسبی را انتخاب کنید. هنگام وقوع یک رویداد استرس‌زا مانند آغاز مهد کودک، تولد یک برادر یا خواهر جدید، مسافرت طولانی با ماشین، رفتن به تعطیلات خانوادگی یا رفتن به یک خانه جدید زمان مناسبی برای اینکار نیست.
کودک باید بتواند در زمان وقوع این شرایط چالش برانگیز، به گونه‌ای خود را تسکین دهد. پس بهتر است که تا زمانی که این حوادث به پایان نرسیده، پستانک او را نگیرید.
۲. محدود کردن استفاده از پستانک
ساده‌ترین کار محدود کردن استفاده از پستانک در طول روز است. شما می‌توانید استفاده آن را به مدت زمان مشخصی در روز محدود کنید.‌ می‌توانید تنها در زمان چرت بعد از ظهر و خواب شب به کودک پستانک بدهید. ترک پستانک پیش از خواب شب، دشوار‌ترین مرحله است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که یک روتین خواب جدید برای کودک اجرا کنید. این برنامه می‌تواند شامل حمام، خواندن کتاب، لالایی و تکان دادن نوزاد در آغوش یا گهواره باشد. روش‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید از کدام نتیجه بهتری می‌گیرید.
۳. ارائه شیء انتقالی
شی انتقالی در کاهش اضطراب کودک بسیار موثر است. یک شیء انتقالی، به کاهش استرس کودک کمک می‌کند و او را یاری می‌رساند تا با شرایط جدید خو بگیرد.
شی انتقالی می‌تواند یک اسباب بازی جدید، عروسک پولیشی یا پتوی مورد علاقه کودک باشد. در حالت ایده آل، این شی وسیله‌ای است که کمک می‌کند کودک با خیال راحت بخوابد و خود را با آن تسکین دهد.
۴. از پستانک به عنوان اولین راه حل استفاده نکنید
اینکه در مواجهه با هر نارضایتی کودک، به او پستانک بدهید کار آسانی است. اما بهتر است راه دیگری را برگزینید. دلایل بسیاری وجود دارد که موجب گریه کودک می‌شود. به دنبال دلیل باشید. پوشک کودک را بررسی کنید، ببینید آیا گرسنه است. کودک را در آغوش بگیرید، برایش آواز بخوانید، قصه بگویید، در آغوشتان تکان دهید، یا از حواس پرتی با اسباب بازی یا فعالیت‌های سرگرم کننده استفاده کنید. سعی کنید کودک خود را مشغول و در حال حرکت نگه دارید، تا فرصت فکر کردن به ناراحتی اش را نداشته باشد.
۵. زمانی که کودک پستانک را انتخاب نمی‌کند او را تشویق کنید
به کودک بگویید که چقدر به او افتخار می‌کنید وقتی از پستانک استفاده نمی‌کند. او را تشویق کنید و بگویید "چقدر بزرگ شدی! " پاداش‌های کوچک سرگرم کننده، مانند برچسب، تمبر، خمیر بازی یا خوراکی مورد علاقه کودک را به او بدهید.
- نکته مهم: هرگز از تنبیه، داد و فریاد یا عبارات منفی در مواجهه با بازگشت کودک به پستانک استفاده نکنید. واکنش منفی؛ ترس، استرس و بی اعتمادی را ایجاد می‌کند که اغلب منجر به پسرفت در این مسیر می‌شود.
۶. از جذابیت پستانک بکاهید
اگر در گرفتن پستانک از کودک دچار مشکل شده اید، از جذابیت آن بکاهید. می‌توانید آن را در سرکه سفید یا آب لیمو فرو برید تا طعم ناخوشایندی داشته باشد.
کودک احتمالا آن را بیرون می‌اندازد و دیگر تمایلی به استفاده از آن نخواهد داشت.
مراقب استفاده از برخی روش‌ها باشید! برخی از مادران سر پستانک را می‌برند یا نوک پستانک را سوراخ می‌کنند تا لذت مکیدن را کاهش دهند، اما این کار احتمال خفگی کودک را افزایش می‌دهد. در این حالت بهتر است به کودک نشان دهید که پستانک خراب شده و آن را دور بیاندازید.
۷. یک مراسم خداحافظی ویژه برای پستانک داشته باشید
هنگامی که کودک آماده است تا با پستانک خداحافظی کند، یک مراسم ختم ویژه برای آن بگیرید. این روش برای کودکان بزرگتر بسیار راه‌گشاست.
کودک خود را به خرید ببرید و اجازه دهید که یک اسباب بازی انتخاب کند. به او بگویید که می‌تواند در ازای دادن پستانک خود اسباب بازی را بخرد.
همچنین می‌توانید مراسم خداحافظی ویژه‌ای برای پستانک بگیرید، همراه با کلاه‌های رنگی، بادکنک و خوراکی‌های خوشمزه.

یک روش جایگزین: گرفتن یکباره پستانک از کودک
گرفتن پستانک از کودک به یکباره، می‌تواند یک روش موثر برای برخی از کودکان باشد، اما نیاز به صبر و خلاقیت بیشتری دارد.
- اگر تصمیم استفاده از این روش دارید به فرزند خود را توضیح دهید که پستانک برای نوزادان است و زمان آن است که با آن خداحافظی کند، زیرا بزرگ شده است. گفتگو را با معرفی فعالیت‌های سرگرم کننده کودکان بزرگتر ادامه دهید.
- در روش گرفتن ناگهانی پستانک، می‌توانید " کاملا تصادفی" آوردن پستانک کودک را به یک سفر طولانی فراموش کنید و یا یک خداحافظی با شکوه برای پستانک برگزار کنید.
- در این روش هم چنین می‌توانید همراه با فرزندتان، پستانک و بذر گیاهی را با هم در خاک بکارید تا کودک بتواند همراه با رشد خود، رشد گیاه پستانک را نیز ببینند یا می‌توانید از کودک بخواهید پستانکش را برای "پری پستانک ها" بگذارد تا آن را با یک اسباب بازی جدید و مهیج عوض کند.
به خاطر داشته باشید که روش ترک ناگهانی پستانک برای شما و فرزندتان آسان نخواهد بود و فارغ از اینکه کودک چه سنی دارد، آماده گریه، قشقرق به راه انداختن و شب بیداری‌های او باشید.

نکات نجات بخش
گرفتن پستانک از کودک یک رویداد حماسی و چالش برانگیز است. در حالی که یک روش برای کودکی کاملا پاسخگوست، برای دیگری کار نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است برخی نکات نجات‌بخش را در نظر داشته باشید.
از دل برود هر آنچه از دیده برفت
این مثل اینجا هم کاربرد دارد. همه پستانک‌ها را از خانه جمع کنید تا در معرض دید و دسترسی کودک نباشد. اینگونه به فراموش شدن آن کمک می‌کنید.
با خودتان مهربان باشید
گرفتن پستانک مرحله دشوار و پر استرسی برای هر دوی شماست، اما به یاد داشته باشید که گذر از این مرحله نیاز به عزم جزم و صبوری زیادی دارد. به خودتان سخت نگیرید و آرامشتان را حفظ کنید.
شما می‌توانید
به خودتان بگویید که کارتان را بسیار عالی انجام داده اید و پستانک پیش از آنکه بفهمید به خاطرات می‌پیوندد. حتی اگر الان این احساس را نداشته باشد.
برای کودکتان کتابی در مورد "خداحافظی با پستانک" بخوانید
کتابی پیدا کنید که به کودک کمک کند تا خود را برای ترک پستانک آماده کند و هر روز آن را بخوانید.

جمع بندی
گرفتن پستانک از کودک ممکن است سخت و چالش برانگیز باشد، اما مصرف طولانی مدت آن موجب بروز عفونت در گوش، مشکلات دندانی و مشکلات گفتاری می‌شود. بهترین سن گرفتن پستانک از کودک پیش از یک سالگی است. با گرفتن به موقع آن، کار را برای خود و کودکتان آسان کنید.

مراحل گام به گام گرفته پستانک از کودک
- زمان مناسبی را برای گرفتن پستانک از کودک انتخاب کنید
- به تدریج استفاده از پستانک را محدود کنید.
- یک شیء انتقالی برای احساس راحتی و امنیت کودک به او ارائه کنید.
- از روش‌های دیگر برای تسکین دادن کودک، مانند تکان دادن، آواز خواندن و حواس پرتی استفاده کنید.
- هنگامی که کودک انتخاب می‌کند از پستانک استفاده نکند، او را تشویق کنید.
- از جذابیت پستانک کم کنید.
- هنگامی که کودک آماده خداحافظی با پستانک است، یک مراسم ویژه برایش ترتیب دهید.
- اگر روش گام به گام موثر نبود، می‌توانید روش «ترک یکباره پستانک» را نیز امتحان کنید.
اگر همچنان در گرفتن پستانک از کودک ناموفق هستید، شاید بهتر باشد با پزشک یا دندانپزشک کودک مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو