رهاسازی آب سد الغدیر جانی دوباره به دشت ساوه بخشید


رهاسازی آب سد الغدیر جانی دوباره به دشت ساوه بخشید

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه گفت: با تکمیل شدن ظرفیت آب ذخیره شده در سد الغدیر و رهاسازی آن از دریچه های تحتانی، دشت ساوه جانی دوباره گرفته است.

نقی بهجت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: رهاسازی آب سد الغدیر ساوه ضمن پر آب شدن رودخانه قره چای به برخی مسیل‌های پایین دستی نظیر رودخانه روستای یل آباد هدایت شده و ‌موجی از خوشحالی را در بین کشاورزان و باغداران ایجاد کرده است به گونه‌ای که کشاورزان این منطقه اقدام به ذبح قربانی به منظور شکر به درگاه الهی کردند .

وی افزود: برخی مسیل ها و رودخانه های پایین دستی سد الغدیر ساوه بالغ بر ۲۰ سال بود که خشک شده بودند اما به لطف بارش های اخیر و پر شدن دریاچه سد الغدیر پس از رهاسازی از طریق دریچه های سد، این رودخانه ها پر آب شدند .

بهجت تصریح کرد: با رهاسازی آب سد الغدیر به نقاط پایین دستی ضمن اینکه دشت ساوه جانی دوباره می گیرد موجب تقویت سفره‌های زیرزمینی خواهد شد که نوید بسیار خوبی برای بهره برداران کشاورزی و بهبود اکوسیستم طبیعت می‌شود .

وی افزود: علاوه بر پرآب شدن مسیل ها و رودخانه های حوزه استحفاظی شهرستان ساوه همچنان شاهد طغیان رودخانه مزلقان هستیم. از این رو به منظور بهره‌برداری بیشتر از روان آبی که از طریق رودخانه مزلقان به پایین دشت ساوه هدایت می شود. بنا داریم این روان آب را از رودخانه مزلقان به سمت رودخانه وزیری به عنوان یکی از شاخه های مزلقان هدایت کنیم تا ضمن بهره مندی از روان آب در نقاط مختلف شهرستان، نسبت به مرمت و بازسازی پل هفت دهنه که بر روی رودخانه مزلقان نصب‌شده و محور مواصلاتی ساوه به سد الغدیر را به یکدیگر متصل می‌کند و چندی پیش بر اثر سیلاب های اخیر تخریب شده بود توسط مجموعه راهداری شهرستان اقدام شود تا تردد در این محور از سر گرفته شود .

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص وضعیت پل سرخده با توجه به اینکه گفته می‌شود بر اثر رها سازی آب سد الغدیر ساوه پل تاریخی سرخده تخریب شده است گفت: تخریب پل تاریخی سرخده به هیچ وجه صحت ندارد و این پل همچنان سالم و استوار است .

وی افزود: به دلیل رها سازی آب سد الغدیر یکی از پل های منتهی به روستای سرخده به طول ۴ متر تخریب شده است و تردد کنندگان از روی این پل می‌توانند تا اطلاع ثانوی از مسیرهای جایگزین استفاده کنند .

بهجت تصریح کرد: بدیهی است که با افزایش میزان بارشها پدیده سیلاب بوجود آمده و باید آب در نقاط پایین دستی هدایت شود و تخریب و یا آسیب رساندن به ابنیه امری طبیعی است. هرگونه آسیب رسیدن به ابنیه یا تخریب آنها به دلیل شدت سیلاب یا روان آب رودخانه نیست بلکه علت اصلی آن عدم دقت در طراحی سازه هاست و این‌که ملاحظه سیلاب های احتمالی با دبی بالا صورت نگرفته است و در نتیجه مشکلات این چنینی به وجود خواهد آمد .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا