سفرای ایران عملا توجهی به دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی ندارند


سفرای ایران عملا توجهی به دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی ندارند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: امروز آقای ظریف در بیان می‌گوید سفرا باید به موضوعات اقتصادی توجه کنند ولی در عمل نتیجه خاصی دیده نمی‌شود.

یحیی آل اسحاق فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اقدامات دولت برای تحقق «رونق تولید» در سال جدید و توجه به موضوع بازاریابی کالاهای داخلی در خارج از کشور، گفت: در کل، موضوع بازاریابی بحث بسیار گسترده است و اینگونه نیست که ما بتوانیم همه چیز را به سمت دولت نشانه برویم.

وی با بیان اینکه این موضوع بسته‌های مختلف دارد که یکی از مهمترین آنها اقدامات دولت است، افزود: هنوز برای بسیاری از مسئولان کشوری این موضوع نهادینه نشده که برای بازاریابی باید نظام آموزشی، تربیت متخصص و مسئولان بالادستی متخصص فعال شوند. بازاریابی در دانشگاه‌های خارجی تا سطح دکتری قابلیت تحصیل دارد.

عضو سابق حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم در کل به موضوع بازاریابی توجه داشته باشیم باید برای آن ساز و کار، بودجه و بخش جداگانه در نظر بگیریم.

آل اسحاق با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه بازاریابی کالاهای داخلی در خارج از کشور، بسترسازی توسط دولت برای این موضوع است، گفت: دولت باید برای محصولات داخل کشور، زمینه‌هایی را در خارج با ایجاد فرآیندهای داخلی فراهم کند از جمله آنها ایجاد مذاکرات اقتصادی بین تجار و تولیدکنندگان داخلی با تجار خارجی است.

وی اضافه کرد: دولت در ذیل همین موضوع باید برای تولیدکنندگان مسیر را تسهیل کند. در این حوزه، مذاکرات بین‌المللی، منطقه‌ای و پیمان‌های منطقه‌ای نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

آل اسحاق همچنین ضمن تاکید به موضوعاتی که دولت باید ایجاد کند تا موضوع صادرات و در ادامه آن تولید رونق یابد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که دولت باید ایجاد کند سطح وسیعی از حمایت‌ها از تولیدکنندگان برای تسهیل سازی صادرات کالای ایرانی است که از آموزش، قبول هزینه‌های ریسک، مساعدت در هزینه‌های حمل و نقل و حتی مساعدت در حوزه رسانه را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها دولت یا نهادهای وابسته به دولت هزینه تبلیغات را بر عهده می‌گیرند. امروز در بسیاری از کشورها و در مذاکرات بین‌المللی‌شان از اهرم سیاسی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده می‌کنند. حال اگر برای دولت مساله صادرات اولویت داشته باشد باید همه اینها را مراعات کند.

عضو حزب موتلفه اسلامی ضمن اشاره به تأثیر معاونت اقتصادی وزارت خارجه در زمینه سازی برای صادرات افزود: در ارتباطات بین المللی کشورهای جهان، دیپلماسی اقتصادی رکن اصلی دیپلماسی سیاسی است و در عین حال بالعکس همین موضوع هم صادق است. هنر وزارت امور خارجه باید در این باشد که چطور از اهرم‌های سیاسی در جهت اهداف اقتصادی بهره ببرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد باید به این نکته اشاره داشت که اهرم‌های اقتصادی نیز در پیشبرد اهداف سیاسی تأثیر بسزایی دارد. این مهم با سخن گفتن اصلاح نمی‌شود. دیپلماسی اقتصادی باید جز ارکان وزارت امور خارجه قرار گیرد و برای موضوعات اقتصادی در وزارت امور خارجه ساز و کار آموزشی تعریف شود. وزارت امور خارجه باید ساز و کار ویژه ای برای تأمین دیپلماسی اقتصادی ایجاد کند.

عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در ادامه خاطرنشان کرد: تا به امروز وزارت امور خارجه مخصوصاً در دولت اخیر ادعا می‌کند به ساختار اقتصادی توجه ویژه‌ای دارد اما در اولویت بندی مسائل وزارت امور خارجه، اقتصاد را فدای سیاست می‌کنند. نمونه آن در بازار عراق است. ما در این کشور بسیار زحمت کشیدیم تا مسائل امنیتی و سیاسی آنها را حل کنیم اما امروز مسائل اقتصادی مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: عربستان تمام آن هزینه‌ای که خرج داعش می‌کرد در عراق هزینه می‌کند تا روابط اقتصادی اش را گسترش دهد. امروز عربستان اهداف سیاسی خود را از طریق گسترش روابط اقتصادی پیش می‌برد. متأسفانه امروز در ساختار دولت و وزارت امور خارجه مسائل اقتصادی جز اولویت‌ها نیست. تنها تشویق می‌کنند و در نهایت حمایت عمومی انجام می‌دهند ولی در این حوزه هزینه نمی‌دهند. البته هزینه تنها پول نیست. اگر این کار انجام نشود تمام موفقیت‌های ما در حوزه‌های امنیتی و دفاعی بی ثمر خواهد ماند.

عضو حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: امروز تداوم حضور ما در حوزه غرب آسیا و پایداری آن بستگی به ایجاد روابط خوب اقتصادی خوب در منطقه دارد. این اصل باید در وزارت امور خارجه جدی‌تر پیگیری شود. این اشتباه است که ما تصور کنیم توسعه اقتصادی برای کشور پیش می‌آید و دولت نیازی نیست که هزینه‌ای انجام دهد. امروز دولت باید در مذاکرات بین‌المللی که انجام می‌دهد، موضوعات اقتصادی را در اولویت خود قرار دهد.

وی در پایان تصریح کرد: آن فضایی که ما تا سال ۷۶ ایجاد کرده بودیم در دولت اصلاحات کم کم عملکرد خود را از دست داد و دیگر در اولویت قرار نداشت. حال امروز آقای ظریف در بیان می‌گوید سفرا باید به موضوعات اقتصادی توجه کنند ولی در عمل نتیجه خاصی دیده نمی‌شود. امروز موضوع بازاریابی در سطح کشور بسیار مهم است که باید توسط سیستم‌های بالادستی کار خود را پیش ببرند.


یحیی آل اسحاق فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اقدامات دولت برای تحقق «رونق تولید» در سال جدید و توجه به موضوع بازاریابی کالاهای داخلی در خارج از کشور، گفت: در کل، موضوع بازاریابی بحث بسیار گسترده است و اینگونه نیست که ما بتوانیم همه چیز را به سمت دولت نشانه برویم.

وی با بیان اینکه این موضوع بسته‌های مختلف دارد که یکی از مهمترین آنها اقدامات دولت است، افزود: هنوز برای بسیاری از مسئولان کشوری این موضوع نهادینه نشده که برای بازاریابی باید نظام آموزشی، تربیت متخصص و مسئولان بالادستی متخصص فعال شوند. بازاریابی در دانشگاه‌های خارجی تا سطح دکتری قابلیت تحصیل دارد.

عضو سابق حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم در کل به موضوع بازاریابی توجه داشته باشیم باید برای آن ساز و کار، بودجه و بخش جداگانه در نظر بگیریم.

آل اسحاق با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه بازاریابی کالاهای داخلی در خارج از کشور، بسترسازی توسط دولت برای این موضوع است، گفت: دولت باید برای محصولات داخل کشور، زمینه‌هایی را در خارج با ایجاد فرآیندهای داخلی فراهم کند از جمله آنها ایجاد مذاکرات اقتصادی بین تجار و تولیدکنندگان داخلی با تجار خارجی است.

وی اضافه کرد: دولت در ذیل همین موضوع باید برای تولیدکنندگان مسیر را تسهیل کند. در این حوزه، مذاکرات بین‌المللی، منطقه‌ای و پیمان‌های منطقه‌ای نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

آل اسحاق همچنین ضمن تاکید به موضوعاتی که دولت باید ایجاد کند تا موضوع صادرات و در ادامه آن تولید رونق یابد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که دولت باید ایجاد کند سطح وسیعی از حمایت‌ها از تولیدکنندگان برای تسهیل سازی صادرات کالای ایرانی است که از آموزش، قبول هزینه‌های ریسک، مساعدت در هزینه‌های حمل و نقل و حتی مساعدت در حوزه رسانه را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها دولت یا نهادهای وابسته به دولت هزینه تبلیغات را بر عهده می‌گیرند. امروز در بسیاری از کشورها و در مذاکرات بین‌المللی‌شان از اهرم سیاسی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده می‌کنند. حال اگر برای دولت مساله صادرات اولویت داشته باشد باید همه اینها را مراعات کند.

عضو حزب موتلفه اسلامی ضمن اشاره به تأثیر معاونت اقتصادی وزارت خارجه در زمینه سازی برای صادرات افزود: در ارتباطات بین المللی کشورهای جهان، دیپلماسی اقتصادی رکن اصلی دیپلماسی سیاسی است و در عین حال بالعکس همین موضوع هم صادق است. هنر وزارت امور خارجه باید در این باشد که چطور از اهرم‌های سیاسی در جهت اهداف اقتصادی بهره ببرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد باید به این نکته اشاره داشت که اهرم‌های اقتصادی نیز در پیشبرد اهداف سیاسی تأثیر بسزایی دارد. این مهم با سخن گفتن اصلاح نمی‌شود. دیپلماسی اقتصادی باید جز ارکان وزارت امور خارجه قرار گیرد و برای موضوعات اقتصادی در وزارت امور خارجه ساز و کار آموزشی تعریف شود. وزارت امور خارجه باید ساز و کار ویژه ای برای تأمین دیپلماسی اقتصادی ایجاد کند.

عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در ادامه خاطرنشان کرد: تا به امروز وزارت امور خارجه مخصوصاً در دولت اخیر ادعا می‌کند به ساختار اقتصادی توجه ویژه‌ای دارد اما در اولویت بندی مسائل وزارت امور خارجه، اقتصاد را فدای سیاست می‌کنند. نمونه آن در بازار عراق است. ما در این کشور بسیار زحمت کشیدیم تا مسائل امنیتی و سیاسی آنها را حل کنیم اما امروز مسائل اقتصادی مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: عربستان تمام آن هزینه‌ای که خرج داعش می‌کرد در عراق هزینه می‌کند تا روابط اقتصادی اش را گسترش دهد. امروز عربستان اهداف سیاسی خود را از طریق گسترش روابط اقتصادی پیش می‌برد. متأسفانه امروز در ساختار دولت و وزارت امور خارجه مسائل اقتصادی جز اولویت‌ها نیست. تنها تشویق می‌کنند و در نهایت حمایت عمومی انجام می‌دهند ولی در این حوزه هزینه نمی‌دهند. البته هزینه تنها پول نیست. اگر این کار انجام نشود تمام موفقیت‌های ما در حوزه‌های امنیتی و دفاعی بی ثمر خواهد ماند.

عضو حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: امروز تداوم حضور ما در حوزه غرب آسیا و پایداری آن بستگی به ایجاد روابط خوب اقتصادی خوب در منطقه دارد. این اصل باید در وزارت امور خارجه جدی‌تر پیگیری شود. این اشتباه است که ما تصور کنیم توسعه اقتصادی برای کشور پیش می‌آید و دولت نیازی نیست که هزینه‌ای انجام دهد. امروز دولت باید در مذاکرات بین‌المللی که انجام می‌دهد، موضوعات اقتصادی را در اولویت خود قرار دهد.

وی در پایان تصریح کرد: آن فضایی که ما تا سال ۷۶ ایجاد کرده بودیم در دولت اصلاحات کم کم عملکرد خود را از دست داد و دیگر در اولویت قرار نداشت. حال امروز آقای ظریف در بیان می‌گوید سفرا باید به موضوعات اقتصادی توجه کنند ولی در عمل نتیجه خاصی دیده نمی‌شود. امروز موضوع بازاریابی در سطح کشور بسیار مهم است که باید توسط سیستم‌های بالادستی کار خود را پیش ببرند.

کد خبر 4593202

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین