تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس


تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس

در این گزارش شما را به تفریح و گردش در محدوده شمال تهران دعوت می کنیم. محدوده‌های تجریش و ولنجک…

در این گزارش شما را به تفریح و گردش در محدوده شمال تهران دعوت می کنیم. محدوده‌های تجریش و ولنجک علاوه بر ساختمان‌های لوکس و مراکز خرید منحصر به فرد، دیدنی‌های تاریخی و زیبای بسیاری نیز دارد. با ما همراه باشید

از دربند و توچال تا بازدید از موزه های شمال شهر تهران

تفریح و گشت و گذار در شمال شهر تهران در روز‌های بهاری می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما باشد. منطقه‌ی شمالی شهر تهران در محدوده‌های تجریش و ولنجک علاوه بر ساختمان‌های لوکس و مراکز خرید منحصر به فرد، دیدنی‌های تاریخی و زیبای بسیاری نیز دارد. یک روز از تهران گردی را برای دیدن جاذبه‌های این بخش از پایتخت کنار بگذارید و مطمئن باشید که هم فال است و هم تماشا.

اگرچه جاذبه‌های این منطقه در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند، اما به دلیل مسیر‌های شیب‌دار بهتر است با ماشین شخصی راهی این سفر درون شهری شوید. زیرا پیاده‌روی اگرچه در هوای بهاری خوشایند است، اما اگر عادت به پیاده‌روی نداشته باشید، زمان و انرژی بسیاری از شما می‌گیرد. بهتر است ابتدای مسیر را با یک خوش‌گذرانی دلچسب آغاز کنید.

توچال، بر فراز تهران بزرگ

تهران مهمان دامنه‌ی جنوبی رشته کوه البرز است. شمال شهر تهران به دلیل وجود این رشته کوه‌ها معمولا دمایی خنک‌تر از دیگر بخش‌های شهر دارد. قله توچال یکی از نزدیک‌ترین قله‌ها است که مشرف به شهر تهران قرار گرفته است. این بخش چند سالی است که به یک مجموعه تفریحی کامل تبدیل شده و کوچک و بزرگ در این مجموعه خاطره‌ای به یادماندنی برای خود خواهند ساخت. صرف صبحانه، تله کابین، اسکی و عکس یادگاری فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این ایستگاه انجام دهید.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
مجموعه تفریحی توچال

لذت دیدن نمای پایتخت بزرگ و زیبای ایران از بالای تله کابین را از دست ندهید. تله کابین توچال ۷ ایستگاه دارد که بلیت رفت و برگشت طولانی‌ترین مسیر آن ۶۰ هزار تومان است. همچنین می‌توانید تفریحانی مانند پیاده‌روی در مسیر‌های رفت و آمد، سینمای پنج بعدی، کیوب کلاب، زیپ لاین و سورتمه را نیز بر بام تهران تجربه کنید.

کاخ سعد آباد، اقامتگاه رویایی خاندان سلطنتی

در هنگام ورود به کاخ با فضایی وسیع و پوشیده از درختان سر به فلک کشیده مواجه می‌شوید. اینجا بخشی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخی را از زمان قاجار تا پهلوی‌ها پشت سر گذاشته و در هر قدمی که برمی‌دارید ردی از تاریخ و فرهنگ کشور نهفته است.یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مجموعه برای خانواده سلطنتی، قرار گرفتن آن در یکی از خوش آب و هواترین محله‌های تهران است و اصلا به همین دلیل به تفرجگاه تابستانی پادشاهان از زمان قاجار تا پایان پادشاهی پهلوی‌ها تبدیل شده بود. مجموعه تاریخی سعد آباد دربر دارنده‌ی جمعی از بنا‌های مهم تاریخی، به خصوص از دوران پهلوی است. موزه هنر‌های زیبا بزرگ‌ترین بنای موجود در این مجموعه است. به دلیل استفاده از سنگ مرمر سیاه در ساخت آن، کاخ اسود نیز نامیده می‌شود.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
کاخ موزه سعد آباد

کاخ اسود در سال ۱۳۶۴ تحت عنوان موزه هنر‌های زیبا در‌های خود را به عموم مردم گشود. در این موزه آثاری از سهراب سپهری، حسین محجوبی، سالوادور دالی و آثار هنری دوره ۲‌های مختلف تاریخ ایران نگهداری و نمایش داده می‌شود.

کاخ موزه ملت، موزه استاد فرشچیان، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار و کاخ سبز را می‌توان مهم‌ترین کاخ‌های موجود در این مجموعه دانست.

از ساختمان‌های کوچک‌تر برای نمایش ظروف سلطنتی دربار، سلاح‌های دربار، پوشاک، خط و کتابت استفاده می‌شود. بازدید از همه‌ی دیدنی‌های مجموعه تاریخی سعد آباد به طور متوسط حدود ۳ ساعت از شما زمان خواهد گرفت.

دربند، در حصار آب و هوای خوش شمال تهران

اگر پایتخت نشین باشید حتما دربند یکی از اولین نام‌هایی است که برای تفریح به ذهنتان می‌آید. یکی از تفرجگاه‌های قدیمی تهران که در منطقه شمیران قرار گرفته و امروز نیز یکی از پر طرفدارترین مکان‌ها برای گذران اوقات فراغت است. در ابتدای مسیر با تندیس کوهنورد مواجه می‌شوید و همین نکته نویدی برای تماشای طبیعت کوهستانی و زیبای این منطقه است.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
دربند تهران

رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این بخش می‌تواند ساعات متفاوت و خوشی را برای شما بسازد. علاوه بر آن امکاناتی مانند تله سیژ می‌تواند شما را مهمان نقاط مرتفع‌تر دربند کند. پیاده‌روی، پیک نیک و شکم گردی از مهم‌ترین تجربیات شما در این منطقه از تهران خواهد بود.

بوستان گلابدره، تجربه هیجان در سورتمه تهران

گلابدره یکی دیگر از محله‌های ییلاقی در مناطق شمالی پایتخت است که در گذشته محلی برای سفر تهرانی‌ها بود. بوستان کوهستانی گلابدره در دامنه‌ی پر شیب دربند قرار گرفته و می‌توانید در آن اتراق کنید. آلاچیق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و مسیر‌های پیاده‌روی از مهم‌ترین امکانات این پارک است. اگر به دیدن این پارک پر شیب و مرتفع رفتید، می‌توانید امیدوار به تجربه‌ی یکی از هیجان انگیزترین تفریحات پایتخت باشید.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
بوستان گلابدره تهران

سورتمه تهران در پارک گلابدره می‌تواند شما را از پیچ و خم‌های ارتفاعات دربند بگذراند و نمایی متفاوت از پایتخت را برای شما به نمایش در آورد. سینما پرواز و سافاری پارک وحشت نیز در این پارک قرار دارند. مجموعه تفریحی گلابدره دارای پارکینگ اختصاصی است.

امامزاده صالح، گنبد فیروزه‌ای در حوالی تجریش

بارگاه امامزاده صالح را می‌توان نماد فیروزه‌ای میدان تجریش دانست. امامزاده صالح از فرزندان امام موسی کاظم و از برادران امام هشتم است که در میان تهرانی‌های محبوبیت و احترام بسیاری دارد.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
امامزاده صالح تجریش

این بارگاه با فضایی آرامش بخش در همسایگی میدان تجریش قرار دارد و از دسترسی بسیار خوبی برقرار است.

بازار تجریش، گشت و گذار در رنگی‌ترین بازار تهران

اینجا تنها یک بازار برای خرید‌های روزانه نیست. بازار تجریش را می‌توان جشنواره‌ی رنگ‌های طبیعی و مواد غذایی با بهترین چینش و نما دانست. بازاری با حجره‌های آجری و فضای قدیمی که امروزه یکی از جاذبه‌های شهر تهران نیز به حساب می‌آید.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
بازار تجریش

این بازار از یک سمت به امامزاده صالح و از سمت دیگر به میدان قدس می‌رسد و انواع سبزیجات و میوه‌ها، ظروف مسی و صنایع دستی را با کیفیت بالا می‌توانید در آن پیدا کنید. بازار تجریش یکی از بازار‌های خیابانی تهران به حساب می‌آید که قدمت چند ده ساله دارد.

موزه موسیقی، نمایشگاه ساز‌های ایرانی

گنجینه‌ی ساز‌های نفیس ایرانی را می‌توانید در عمارتی قدیمی و سفید رنگ در خیابان شهید دربندی تجریش ببینید. موزه موسیقی، انواع ادوات و ساز‌های موسیقی را از گذشته تا به امروز به نمایش عموم گذاشته است. بنای موزه عمارتی قدیمی بوده که در سال ۱۳۸۲ برای تبدیل شدن به موزه موسیقی مرمت شد و امروزه یکی از باارزش‌ترین عمارت‌های قدیمی مرمت شده در شهر تهران نیز به حساب می‌آید.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
ساز‌های نفیس ایرانی در موزه موسیقی

ساز‌های بادی، زهی، کوبه‌ای و سنتی هریک در سالنی جداگانه در موزه به نمایش درآمده و بخش دیگر موزه به آرشیو صوتی تبدیل شده. در این آرشیو می‌توان قدیمی‌ترین نوا‌ها را یافت و به همین دلیل یکی از ارزشمندترین موزه‌های تهران به شمار می‌آید. در هنگام بازدید از موزه حتما سری به سالن ادوات قدیمی موسیقی بزنید و از دیدن این وسایل لذت ببرید.

موزه دکتر حسابی، مهمان منزل پدر مهندسی نوین ایران

دیدن خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی شهر تهران با بنا‌های زیبا و حیاط‌های باصفا همیشه هیجان انگیز است. اما این عمارت با دیگر خانه‌های قدیمی تفاوت دارد. خانه‌ی دکتر حسابی بنایی در منطقه‌ی تجریش است که امروزه به همان شکل اولیه در معرض دید عموم قرار گرفته و به خانه موزه پرفسور حسابی تبدیل شده است.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
موزه دکتر حسابی

در این موزه می‌توانید شاهد بخشی از وسایل شخصی دکتر حسابی، مدارک علمی و بسیاری از عکس‌های او باشید. همچنین بخشی از این موزه در زمینه چاپ و نشر آثار دکتر حسابی فعالیت دارد.

موزه زمان، تماشاگه زیبای ثانیه‌ها

شاید تصور وجود خانه‌ای با قدمت قاجار و با زیبایی بی حد در قلب شهر تهران کمی دور از ذهن باشد. اما می‌توانید در منطقه‌ی تجریش از عمارتی دیدن کنید که روزگاری محل زندگی قاجاریان بوده است. عمارت موزه زمان روزگاری متعلق به حسین خداداد بازگان و کارآفرین ایرانی بود که به همراه خانواده‌اش در زمان ناصرالدین شاه در این عمارت زندگی می‌کردند.

تجریش گردی، گشت و گذار بهاری در قلب زیبایی های پایتخت + عکس
موزه زمان

امروزه از این بنا به عنوان محلی برای نمایش ساعت‌های ساخته شده از زمان انسان‌های اولیه تا امروز استفاده می‌شود و یکی از زیباترین و جالب‌ترین دیدنی‌های شهر تهران است. وقت گذرانی در محله‌های شمالی تهران علاوه بر دیدن مغازه‌های لوکس و پارک‌های فراوان دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز است. با کمی جستجو می‌توانید بهترین مکان‌های تاریخی و فرهنگی این مناطق را بیابید و در خیابان‌های زیبای تهران بگردید.

بیشتر بدانید : «تجریش» در گذر سال‌ها + تصاویر

بیشتر بدانید : عکس های مجله مد امریکایی از دختران مدل تهرانی در بازار تجریش

بیشتر بدانید : برای فرار از دود و آلودگی تهران به این باغ ها بروید + عکس

بیشتر بدانید : در باغ موزه هنر ایران: از «هیچ» تا «عجایب المخلوقات»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: زندگی ایده آل


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر