وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو


سیستم حمل ونقل در قلب صنعت گردشگری قرار دارد. این سیستم رابط بین مقصد، مهمانخانه، جاذبه ها و سایر مکان های گردشگری است. کارایی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم تعیین کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می آیند. دالاهو در سفرهای خود، متناسب با امکانات ناوگان حمل ونقل موجود، با در نظر گرفتن ظرفیت سفر، هزینه تمام شده، مسافت، نوع...

سیستم حمل‌ونقل در قلب صنعت گردشگری قرار دارد. این سیستم رابط بین مقصد، مهمانخانه، جاذبه‌ها و سایر مکان‌های گردشگری است. کارایی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم تعیین‌کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می‌آیند. دالاهو در سفرهای خود، متناسب با امکانات ناوگان حمل‌ونقل موجود، با در نظر گرفتن ظرفیت سفر، هزینه‌ تمام‌شده، مسافت، نوع مسیر، تعداد هم‌سفران و سایر نکات فنی، از وسایل نقلیه گوناگونی استفاده می‌کند. در این بخش به معرفی اجمالی این خدمات دالاهو می‌پردازیم.

هواپیما

دالاهو در اکثر تورهای خارجی خود، مانند ترکیه و همچنین بعضی سفرهای داخلی خود از هواپیما استفاده می‌کند. سازمان هواپیمایی جزو مستقل‌ترین سازمان‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود، پس به یاد داشته باشید که مواردی نظیر تأخیر، کنسلی و جا ماندن از پرواز، نارضایتی از خدمات‌دهی ایرلاین و دیگر مشکلات پرواز، بر عهده ایرلاین مربوطه است و هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده آژانس دالاهو نیست.

نکته:

در سفرهای هوایی، تعیین شماره صندلی و بیمه پرواز به عهده ایرلاین مربوطه است. تاخیر یا کنسلی پرواز بر عهده ایرلاین خواهد بود. به محل و آدرس فرودگاه، ترمینال، ساعت، شماره و مدت زمان کانکشن پرواز (در مسیرهای چند پروازه) دقت کنید. هنگام تحویل و دریافت بار وسایل خود دقت کنید تا دچار مشکل و یا درگیر حوادث ناخواسته نشوید. مفقودی یا معیوب شدن بار پرواز، بر عهده ایرلاین است.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

علت استفاده از هواپیما در سفرهای دالاهو:

متمرکز بودن گشت‌های سفر در یک شهر و اطراف آن. طولانی بودن مسیر سفر. ایمنی بیشتر (البته در ایرلاین‌های معتبر). کوتاه نمودن زمان سفر. خدمات قابل‌قبول جانبی در طول پرواز و فرودگاه. سفارش برخی مسافرین که مایل‌اند در ازای ثبت‌نام به‌موقع و پرداخت هزینه بیشتر، خدمات بهتری را دریافت نمایند. (معمولاً تورهای داخلی یا انفرادی)

قطار

یکی از دل‌نشین‌ترین و ایمن‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل، قطار است. دالاهو در سفرهای طولانی‌ مدت داخلی (که زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در آن شهرها موجود باشد) از قطار استفاده می‌کند. هم‌سفران ما در سفر به چابهار، قشم، کرمان، یزد و... بارها طعم مسافرت با قطار را چشیده‌اند. قطارها دارای درجه‌بندی مختلفی نظیر 4 تخته،6 تخته، اتوبوسی (که هرکدام به درجات مختلفی تقسیم می‌شوند)، پردیس و... هستند.

نکته:

در بسیاری از خطوط راه‌آهن ایران تنها قطارهای باکیفیت پایین فعالیت می‌کنند و قطارهای باکیفیت‌تر در مسیر شهرهای بزرگ مثل مشهد تردد می‌نمایند. دالاهو تلاش خود را می‌کند که در همه مسیرها، باکیفیت‌ترین قطار را انتخاب کند، اما ممکن است در سفرهایی با توجه به نکات فنی نظیر زمان‌بندی، هزینه و... مجبور به انتخاب قطاری متوسط شود. در سفر با قطار ممکن است بلیت‌ها گروهی نباشد یا به عبارتی کلیه کوپه‌های تور در یک سالن و کنار هم قرار نگیرد، اگرچه دالاهو تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با همکاری رییس قطار، تمام گروه را در کوپه‌های کنار هم قرار دهد و در حد امکان رضایت گروه حاصل شود. در برخی از تورها که قرار است در ایستگاه‌های فرعی بین راه پیاده شویم، با توجه به اینکه توقف در ایستگاه‌های فرعی کوتاه است. گردشگر خود باید با مسئول واگن در هماهنگی باشد که به‌ موقع پیاده شود. برای تهیه غذا، چای، صبحانه و یا هر سفارش دیگر نیز خود گردشگر باید با مسئول واگن و رستوران هماهنگی نماید. برای رعایت حقوق دیگران لازم است از تجمع در یک کوپه و به‌ ویژه ایجاد سروصدا در ساعات معمول استراحت، پرهیز شود. به حفظ وسایلتان به‌ویژه هنگام خروج از کوپه توجه داشته باشید زیرا مسئولیت این مهم فقط به عهده خود شما است. عبور از گیت چک بلیت قطار مسافران با همراهی لیدر برنامه خواهد بود؛ بنابراین حضور به موقع مسافران طبق زمان اعلام شده توسط لیدر الزامی است.

علت استفاده از قطار در سفرهای دالاهو:

ایمنی قابل‌قبول تر از دیگر وسایل نقلیه. امکان خواب نسبتاً راحت شبانه در حین حرکت (درنتیجه می‌توانیم روز بعد به گشت‌های برنامه بپردازیم). عدم نیاز به رستوران و سرویس بهداشتی بین‌راهی. امکان ایستادن یا راه رفتن داخل راه رو جهت رفع خستگی. عدم محدودیت در ظرفیت و تعداد نفرات تور. اطمینان کافی از کنسل نشدن قطار در قیاس با اعتبار و اطمینان پایین‌تر به قراردادهای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران. مقرون‌ به صرفه بودن هزینه‌ها نسبت به سیستم حمل‌ونقل هوایی.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

اتوبوس

دالاهو در بعضی از تورهای داخلی و تورهای خارجی (مانند زمینی استانبول) از این وسیله نقلیه استفاده می‌کند. اتوبوس‌های مورداستفاده در تورهای دالاهو معمولاً ولوو و اسکانیا هستند. اتوبوس‌ها ازنظر راحتی و امکانات رابطه مستقیمی با سال ساخت و میزان کارکردشان دارد. در این ناوگان، به‌طورکلی اتوبوس‌ها به دو‌‌ دسته وی آی پی (25 و 30 صندلی) و اتوبوس‌های معمولی (44 نفره) تقسیم می‌شوند. دالاهو به فراخور نوع تور، هزینه نهایی و تعداد مسافرین، اتوبوس موردنظر را انتخاب می‌کند.

نکته:

تمامی تورهای خارجی دالاهو با اتوبوس وی آی پی (25 صندلی) است. اکثر تورهای داخلی دالاهو با اتوبوس وی آی پی (30 صندلی) است. تورهایی که شب حرکت می‌کنند (تورهای شب‌رو) قطعا با اتوبوس وی آی پی برگزار خواهد شد. در سفر با اتوبوس لطفاً از ارتباط گاه و بی گاه با راننده برای مسائلی همچون کم‌ و زیاد کردن صدا، خاموش و روشن نمودن کولر و بخاری، نگه‌داشتن برای سرویس بهداشتی و یا خرید، درخواست برای بازنمودن صندوق بار و نظایر آن خودداری نموده و این قبیل موارد را تنها از طریق راهنمای تور پیگیری نمایید. بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان هر خودرو الزامی است، لذا در صورت توجه نکردن به این مهم، مسئولیت آن بر عهده مسافر است. علی‌رغم امن بودن محیط اتوبوس‌های مورداستفاده دالاهو برای وسایل شما، بازهم باید در حفظ اشیا و لوازم خود کوشا باشید.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

علت استفاده از اتوبوس در سفرهای دالاهو:

راحتی بیشتر برای مسافرین. قابلیت استراحتی نسبی در مسیرهای شب رو. پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن خوابی راحت مطلب «چگونه در وسایل نقلیه راحت‌تر بخوابیم؟» را مطالعه کنید. داشتن یخچال و آب‌سردکن. داشتن صندوق بار بزرگ.

میدل‌باس

وسیله نقلیه‎‌ی نام‌آشنای طبیعت‌گردها است که حدوداً از سال 1384 از کشور چین وارد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران شد. از نظر ظرفیت و ابعاد و اندازه از اتوبوس کوچک‌تر، از مینی‌بوس بزرگ‌تر و تعداد صندلی‌های آن 31 یا 33 نفر است، دالاهو از این وسیله نقلیه برای اغلب تورهای یک‌روزه و چند‌‌روزه‌ صبح‌رو خود استفاده می‌کند.

نکته:

در سفر با میدل‌باس لطفاً از ارتباط گاه و بی گاه با راننده برای مسائلی همچون کم‌ و زیاد کردن صدا، خاموش و روشن نمودن کولر و بخاری، نگه‌داشتن برای سرویس بهداشتی و یا خرید، درخواست برای بازنمودن صندوق بار و نظایر آن خودداری نموده و این قبیل موارد را تنها از طریق راهنمای تور پیگیری نمایید. بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان هر خودرو الزامی است، لذا در صورت توجه نکردن به این مهم، مسئولیت آن بر عهده مسافر است. علی‌رغم امن بودن محیط میدل‌باس‌های مورد استفاده دالاهو برای وسایل شما، بازهم باید در حفظ اشیا و لوازم خود کوشا باشید.

دلیل استفاده از میدل‌باس در سفرهای دالاهو:

برخی از تورهای دالاهو در زمان طراحی به دلایل فنی، با ظرفیت کمتری ارائه می‌گردد، بدیهی است وسیله نقلیه هر تور متناسب با تعداد نفراتش انتخاب می‌گردد تا بی‌جهت قیمتش افزایش پیدا نکند. میدل‌باس‌ها معمولاً رفتن به مقداری جاده خاکی را می‌پذیرند. امکان انتخاب محل حرکت و تردد این خودرو در اغلب نقاط شهرها وجود دارد. تردد ماشین تا نزدیک‌ترین نقطه به جاذبه‌های تعریف‌شده تور امکان‌پذیر است. در تورهای یک‌روزه‌ای که مسیرش صعب‌العبور است و وسایل نقلیه بزرگ‌تر و بهتری مثل اتوبوس نمی‌توانند به آنجا بروند. (نظیر جنگل الیمستان و پلنگ دره) با توجه به اینکه در اغلب مقاصد طبیعت‌گردی مقداری جاده خاکی وجود دارد، معمولاً اتوبوس‌ها امکان تردد به این جاده‌ها را ندارند. به دلیل طول زیاد اتوبوس، تردد آن در برخی جاده‌های کوهستانی و باریک با پیچ‌های تند میسر نمی‌شود، درصورتی‌که مسیر تورهای طبیعت‌گردی معمولاً این‌گونه‌اند. متقاضی کمتری نسبت به ظرفیت یک اتوبوس وجود دارد.

توضیحات مهم

در سفر‌هایی که با اتوبوس یا میدل‌باس انجام می‌شود، دالاهو تمام سعی و تلاش خود را انجام می‌دهد تا از کاپیتان‌هایی باتجربه، متعهد، خوش‌اخلاق و باحوصله، وقت‌شناس، آشنا به مسیر همراه با خودرویی تمیز، مدل‌بالا، تجهیزات فنی و صوتی سالم و تهویه مطبوع و مناسب استفاده کند. در پاره‌ای موارد پیش می‌آید که راننده و خودروی او همه نکات مثبت اشاره‌ شده را یکجا نداشته باشد و قدری باعث نارضایتی شما عزیزان گردد؛ در چنین مواردی پیشاپیش از شما پوزش خواسته و تقاضا داریم در نظرسنجی‌ها انعکاس دهید تا آن راننده را راهنمایی و کمک کنیم که ضعفش را برطرف نماید. البته اگر ایرادش مهم بوده یا رفع نشود با راننده مذکور قطع ارتباط خواهیم نمود. عموما میدل‌باس‌ها به دلیل فضای کوچتر، از راحتی کمتری نسبت به اتوبوس‌ها برخوردارند.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

مینی‌بوس (هیوندا، سیترا و بنز)

هیوندا و سیترا، دارای سیستم صوتی و کولر هستند. به دلیل ثابت بودن صندلی‌ها جهت مسیرهایی تا حدود 300 کیلومتر مناسب است و ضمناً جهت مسیرهای کوهستانی نیز قابل‌استفاده است.

مینی‌بوس بنز یا همان مینی‌بوس‌های محلی بیشتر در مسیرهای فرعی که امکان تردد اتوبوس و میدل باس وجود ندارد، استفاده می‌شوند. اغلب این مینی‌بوس‌ها قدیمی‌اند و برای رفت و آمد ساکنان محلی کاربرد دارند. تعداد صندلی‌های این وسیله نقلیه بین 16 تا 21 عدد متغیر است. مینی‌بوس‌های محلی در تورهایی مثل جنگل راش، الیمستان، رودخانه نوردی پلنگ دره و... استفاده می‌شوند.

دلیل استفاده از مینی‌بوس در سفرهای دالاهو:

در تورهای یک‌روزه‌ای که مسیرش صعب‌العبور است و وسایل نقلیه بزرگ‌تر و بهتری مثل اتوبوس یا میدل باس نمی‌توانند به آنجا بروند. برخی از تورهای دالاهو در زمان طراحی به دلایل فنی، با ظرفیت کمتری ارائه می‌گردد، بدیهی است وسیله نقلیه هر تور متناسب با تعداد نفراتش انتخاب می‌گردد تا بی‌جهت قیمتش افزایش پیدا نکند. هیونداها معمولاً رفتن به مقداری جاده خاکی را می‌پذیرند. امکان انتخاب محل حرکت و تردد این خودرو در اغلب نقاط شهرها وجود دارد. تردد ماشین تا نزدیک‌ترین نقطه به جاذبه‌های تعریف‌شده تور امکان‌پذیر است. به‌عنوان وسیله نقلیه محلی: برخی اوقات، غیر از وسیله نقلیه اصلی تور همانند هواپیما، قطار، اتوبوس یا میدل‌باس که در اختیار هم‌سفران بود، لازم می‌شود که در منطقه‌ای به دلیل کوتاهی یا دیگر دلایل اجرایی از مینی‌بوس استفاده شود.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

سواری:

دالاهو معمولاً این نوع وسایل نقلیه (4 الی 12 نفره) را در تورهای اختصاصی برای مسافران تدارک می‌بیند. به این صورت که مسافر با وسایل نقلیه عمومی (پرواز، قطار یا اتوبوس) خود را به مقصد می‌رساند و از آن‌جا گشت‌هایش با این ماشین‌ها اجرا می‌شود.

آفرود (جیپ، پاترول، پاژن)

در سفرهایی که مسیرهای آن‌ها صعب العبور است و یا ماهیت تور متناسب با این‌گونه سواری است (نظیر برنامه‌های off road) از این‌گونه ماشین‌های 4 wheel drive استفاده می‌شود. برنامه‌های آفرود به دو صورت برگزار می‌شود، یا از مبدأ (تهران) با همین وسیله نقلیه حرکت خواهیم کرد یا در مقصد، وسیله نقلیه خود را عوض کرده و با ماشین‌های آفرود ادامه مسیر می‌دهیم.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

وسایل حمل‌ و نقل محلی (نیسان وانت، تراکتور)

دالاهو از این وسایل حمل‌ و نقل محلی، بسته به نیاز و مسیر تور، برای حمل بار یا جابجایی مسافر در تورها استفاده می‌کند. در برخی از مسیرهای فرعی که امکان تردد اتوبوس، مینی بوس و... را ندارند، تنها وسیله نقلیه محلی نیسان وانت یا تراکتور خواهد بود.

وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو



1398/01/30 | کد مطلب: 2535
وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو
وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو حامد احمدی
وسایل نقلیه مورد استفاده دالاهو

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)