اهداف سفر ظریف به سوریه در تحلیل العربی الجدید/ سفر ظریف به دمشق؛ فراتر از دلجویی


اهداف سفر ظریف به سوریه در تحلیل العربی الجدید/ سفر ظریف به دمشق؛ فراتر از دلجویی

خبرگزاری آریا- در دمشق دیدار‌های بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بسیار مفید بود و بحث‌های خوبی درباره گفتگو‌های آستانه و همکاری‌های دو کشور انجام شد.

اهداف سفر ظریف به سوریه در تحلیل العربی الجدید/ سفر ظریف به دمشق؛ فراتر از دلجویی

خبرگزاری آریا- محمدجواد ظریف که در دومین مقصد سفرش بعد از دمشق وارد آنکارا شد، در بدو ورود و در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنی‌های خود در سوریه، افزود: در دمشق دیدار‌های بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بسیار مفید بود و بحث‌های خوبی درباره گفتگو‌های آستانه و همکاری‌های دو کشور انجام شد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، وزیر امور خارجه ایران گفت که موضوع همکاری‌های دوجانبه مخصوصا نتایج سفر اسد به تهران و نتایج سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به سوریه و توافق‌های حاصله و چگونگی عملیاتی کردن این توافق‌ها نیز از دیگر موضوعات پیگیری شده در این سفر بود.
وی ادامه داد: همچنین درباره جلسه آینده روند آستانه و همینطور همکاری‌هایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت.
ظریف گفت: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نیرو‌های بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت وگوی خوبی داشتیم.
وی در ادامه افزود: همچنین در سفر به ترکیه نیز درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو خواهیم کرد، به خصوص درباره سوریه و مسائل شمال آفریقا صحبت می‌کنیم. همچنین درباره روابط دوجانبه نیز که پیش‌تر با ترکیه گفتگو‌های بسیار خوبی داشتیم از جمله در سفر حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی رئیس جمهوری به این کشور و نیز سفر‌های دیگری را هم در برنامه داریم.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: همچنین این دومین سفر من در فروردین ماه به ترکیه است که سفر اول برای شرکت در اجلاس اضطراری مقابله با اسلام ستیزی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بود و در این سفر هم با مقام‌های ترکیه درباره مسائل دوجانبه به خصوص تحولات منطقه گفتگو خواهم کرد.
ظریف در ادامه درباره اینکه آیا بین دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطی وجود دارد؟، گفت: علاقه مندیم مشکلات سوریه از طریق گفتگو به خصوص از طریق گفتگو بین کشور‌های منطقه حل شود، ولی این دو سفر به خاطر نیاز به این زمانبندی اینگونه انجام شد و امیدواریم بتو‌انیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکیه درباره پرونده‌های دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، همکاری‌های سیاسی و تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه در سطح روسای جمهوری اتخاذ می‌شود، دو وزیر خارجه مسئول پیگیری آن‌ها هستند و لذا در این سفر در این باره نیز گفت وگو خواهد شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح سه شنبه برای رایزنی با مقام‌های سوری درباره راه‌های توسعه روابط دو جانبه، مسایل منطقه‌ای و جهانی وارد دمشق پایتخت سوریه شد.
ظریف را در سفر یک روزه به سوریه علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، حمیدرضا دهقانی دستیار وزیر و مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه و جمعی از مقام‌های این وزارتخانه همراهی کردند.

دعوت اسد از ظریف

اما سفر ظریف به دمشق به دعوت رئیس جمهوری سوریه انجام شد.
اسد اسفند ماه 1397 پس از سفر به تهران از ظریف برای سفر به سوریه دعوت کرده بود. محمدجواد ظریف آخرین بار 12 مهر 1397 به سوریه سفر کرده بود.
ظریف و هیات همراه پس از ورود به دمشق با حضور در حرم حضرت زینب (س) در منطقه زینبیه در اطراف دمشق ضریح مطهر ایشان را زیارت کردند.
ظریف در پایان دیدار یک روزه خود از سوریه، سه شنبه شب و پس از دیدار با مقام‌های سوری این کشور را به مقصد ترکیه ترک کرد.

تحلیل العربی الجدید از اهداف سفر ظریف به سوریه
یک رسانه عربی در تحلیلی به ابعاد سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق پرداخت و می‌نویسد که یکی از اهداف عمده این سفر پیگیری روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بوده است.
روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در مقاله‌ای به قلم امین العاصی تحت عنوان" سفر ظریف به دمشق؛ فراتر از دلجویی" نوشت: سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به دمشق که دیروز (سه شنبه) انجام شد در سایه تحولات سیاسی سوریه بود؛ مهم‌ترین این تحولات تشکیل قریب الوقوع کمیته قانون اساسی است که اساس راه حل سیاسی در این کشور به شمار می‌رود و ایران نمی‌خواهد که این مساله علیه منافعش در سوریه باشد. همچنین این سفر چند روز پیش از برگزاری مرحله جدید نشست آستانه که قرار است 25و 26 آوریل برگزار شود و توافقی روسی-ترکی در رابطه با اعضای کمیته قانون اساسی حاصل شود، انجام شد. کمیته قانون اساسی قرار است نمایندگانی از نیروهای معارض، نظام حاکم در سوریه و جامعه مدنی سوریه را شامل شود.
در این تحلیل آمده است: این سفر، اولین سفر ظریف به دمشق پس از استعفایش در 25 فوریه به شمار می‌رود، دقیقاً در همان روزی که بشار اسد برای اولین بار پس از آغاز درگیری‌های سوریه به تهران رفت. ظریف در همان زمان به دلیل عدم هماهنگی با وزارت خارجه در رابطه با سفر رئیس جمهور سوریه به ایران استعفای خود را اعلام کرد و گفت که برای حفظ جایگاه وزارت خارجه استعفا داده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: پرونده کمیته قانون اساسی در رأس اولویت‌های سفر ظریف بود زیرا این مساله باعث می‌شود که تهران و دمشق قانون اساسی سوریه را که در سال 2014 وضع شده بود اصلاح کنند و این امر این اجازه را به بشار اسد می‌دهد تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود به خصوص اینکه تهران بشار اسد را ضامنی برای منافع سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود می‌داند و ایران امروز به بازیگری در سوریه تبدیل شده است که نمی‌توان از آن عبور کرد.
نویسنده در ادامه با اشاره به قدرت نفوذ ایران در سوریه می‌گوید: ایران اخیراً چیدن اولین ثمره حمایت‌های نامحدودش از دولت سوریه را آغاز کرده است و آن ایجاد راه زمینی که تهران را از طریق عراق به ساحل سوریه و سپس بیروت وصل می‌کند.
در این مقاله آمده است که تلاش‌های ایران برای تحکیم نفوذ خود در سوریه با موانعی از سوی آمریکا، اسرائیل و حتی روسیه مواجه است و در جدیدترین هشدار آمریکایی‌ها به ایران جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفته است که ایرانی‌ها باید سوریه را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند، همچنین آمریکایی‌ها تلاش دارند از طریق تحریم‌های اقتصادی ایران را مجبور به ترک سوریه کنند.
نویسنده می‌گوید: براساس گزارشات برخی روزنامه‌های روس تلاش ایران برای ایجاد یک پایگاه دریایی در سواحل سوریه از طریق اجاره کردن بندر لاذقیه روسیه را نگران کرده است به خصوص اینکه این مساله بدون هماهنگی با مسکو انجام شده است.
در این تحلیل همچنین به تلاش‌های ایران برای ایجاد خط راه اهن میان تهران، بغداد و دمشق با منظور ایجاد راه‌های تجاری جدید اشاره شده است.
این روزنامه قطری در پایان مدعی شده که تهران به دنبال تقویت حضور خود در دروازه شرقی سوریه واقع در شرق دیرالزور و جنوب فرات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا