اعتراض به وزارت نیرو/ دعوت مجلس به تندروی در برابر آمریکا


اعتراض به وزارت نیرو/ دعوت مجلس به تندروی در برابر آمریکا

نمایندگان استان اصفهان در هفته ای گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند، اما اعتراض به وزارت نیرو ، نارضایتی از طرح اقدام متقابل علیه آمریکا، تشویق به تقویت سپاه تا حد آمادگی برای هدف قرار دادن کاخ سفید و پیشنهاد تشکیل «دادگاه ویژه رفع موانع تولید» مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی در نشست علنی روز یکشنبه- ۲۵ فروردین- مجلس شورای اسلامی در خصوص حوادث سیلاب های اخیر در کشور از تمامی دستگاه ها اعم از نیروهای مسلح، شهرداری ها، هلال احمر و سایر نیروهای امدادی که تمام تلاش خود را برای کاهش خسارت و آلام مردم به کار بسته و به موقع در محل حادثه حضور یافتند، تشکر کرد و گفت: در شهرستان سمیرم و فریدون شهر خساراتی به مردم وارد شده است و در شهرستان های نائین و اصفهان سیل سبب شده که قنات های متعددی دچار آسیب شده و برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کند.

وزارت نیرو پاسخگوی جو سازی های آسیب زا باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا سدسازی در کشور حدود ۸ سال تعطیل شده است، افزود: افرادی با تحریک افکار عمومی مانع توسعه سدسازی در کشور شده اند در حالی که این سدها می توانست برای کشور یک فرصت باشد، لذا باید این افراد که جوسازی کرده اند شناسایی و وزارت نیرو که مسئول مستقیم این حادثه است، پاسخ این جوسازی ها را دهد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید امروز پاسخگو باشد که چرا ۶۵ درصد سد زاینده رود خالی است، ادامه داد: تمام گنجایش سد زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که عددی ناچیز در برابر ده ها میلیارد آبی بوده که به خلیج فارس راه پیدا کرد، چرا وزارت نیرو مدیریت نکرد و ساخت ده ها سدی را که می توانست به عنوان یکی از ذخایر اصلی کشور سال های آینده را تامین کند، پیش بینی نکرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز ۹۵ درصد تالاب گاوخونی خشک است، تاکید کرد: هنوز ۹۵ درصد این تالاب آبگیری نشده که با این وضعیت نباید توهم برای کسانی که در بالادست به زاینده رود تجاوز کرده اند ایجاد شود تا طرح های غیرقانونی خود را توسعه دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو باید در موضوع سد بهشت آباد و سایر سدهای ذخیره سازی استان اصفهان به درستی عمل کند و تسلیم جوسازی ها نشود.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه-۲۵ فروردین- در تذکری شفاهی خطاب به پزشکیان گفت: مردم از ما انتظار سخنرانی ندارند. امروز عده‌ای آمدند گزارش دادند و رفتند. ما چهار ساعت وقت مجلس را گرفتیم. این جلسات هزینه سنگینی برای کشور دارد. شاید اگر همین هزینه را به سیل‌زدگان می‌دادیم بهتر از ارائه این گزارشات بود. مردم انتظار دارند چون در تنگنا هستند.

به سخنرانی اکتفا نکنیم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تذکر خود تأکید کرد: اگر مردم در زمان تعطیلات می‌گفتند که مجلس به بحث سیل ورود نکرده است درخواست‌شان این بود که بودجه‌ای تأمین شود یا تصمیمی عملیاتی گرفته شود. خواهش من این است که مشکلات سیل زدگان را برطرف کنیم و به سخنرانی اکتفا نکنیم.

مسعود پزشکیان در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی گفت: امروز مجلس به علت دغدغه سیل زدگان شلوغ بود. آقای لاریجانی هم تذکر دادند که همه نمایندگان نظم را رعایت کنند اما به عقیده من جلسه امروز، جلسه بدی نبود. بحث‌های مختلفی صورت گرفت و جمع‌بندی بر این شد که دولت، مجلس و مرکز پژوهش‌ها تصمیم‌گیری کنند. ما می‌دانیم که منابع کشور چگونه است. اینکه ما بگوییم دولت باید پرداخت کند غیرواقعی است. هزینه بوجود آمده بسیار بالاست. بنابراین باید مشارکت مردمی را با تصمیماتی که ما در مجلس می‌گیریم تلفیق کنیم.

اعتراض به تأخیر در ارائه طرح اقدام متقابل علیه آمریکا

محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در جلسه علنی روز دوشنبه-۲۶ فروردین- مجلس در تذکری مستند به ماده ۱۶۱ آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: طبق آئین‌نامه طرح دو فوریتی، سه روز بیشتر فرصت بررسی ندارد. در حالیکه طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا که در آن تروریست خواندن نیروهای آمریکایی پیش بینی شده هنوز مطرح نشده است.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی هنوز گزارش خود را در این رابطه به صحن ارائه نکرده در حالیکه این گزارش باید امروز به صحن ارائه می‌شد. وی همچنین گفت که موضوع تحقیق و تفحص از مجلس نیز یک سال است که به نتیجه نرسیده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: قاعدتاً این طرح باید ظرف سه روز در مجلس مطرح می‌ش، در این باره تذکر داده شده، کمیسیون امنیت ملی هم روز گذشته جلسه‌ای تشکیل داده، اما کارشان به طول انجامیده است.

سی‌اف‌تی و اف‌ای‌تی‌اف هم مُرد

محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در جلسه علنی روز سه‌شنبه-۲۷ فروردین- مجلس در تذکر شفاهی، گفت: آدمی فاسد و تبهکار همچون ترامپ موجب شکل‌گیری وحدت در ایران شده است. سی‌اف‌تی و اف‌ای‌تی‌اف هم مُرد. اگر دست از کدخدا برداشته شود به خدا برگشت شود، کارها حل می‌شود.

دادگاه ویژه «رفع موانع تولید» تشکیل شود

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به اسم رونق تولید، گفت: دادگاهی تحت عنوان دادگاه ویژه رفع موانع تولید تشکیل شود. مانع‌تراشان کاری کرده‌اند که صاحبان مشاغلی که با راه انداختن کسب و کار ده‌ها نفر را شاغل می‌کنند، گرفتار انواع و اقسام موانع و بروکراسی‌های پیچیده اداری و زیرمیزی‌ها می‌شوند. اگر دادگاهی برای شکایت بخش خصوصی راه‌اندازی شود، مشکلات آنان رفع می‌شود.

ابطحی ادامه داد: بهترین زمان برای استفاده بهتر از ظرفیت زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است که اگر به آن توجه شود، جلوی سیلاب‌ها گرفته می‌شود.

طرح اقدام متقابل علیه آمریکا دارای قاطعیت نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه-۲۷ فروردین- در مخالفت با کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، گفت: این طرح دارای قاطعیت برای مقابله با آمریکا نیست، آمریکا می‌خواهد در کشور ما تفرقه‌افکنی انجام دهد که به نظر بنده این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نمی‌باشد و بیشتر به دیپلماسی پارلمانی تا اقدام متقابل شبیه است.

وی افزود: آمریکا در سال ۲۰۰۷ براساس قواعد بین‌المللی و عرف جهانی شاخه‌ای از سپاه یعنی نیروی قدس را در لیست نیروهای تروریستی قرار داد که وقتی دید برخورد جدی با این موضوع صورت گرفت پا را فراتر گذاشته و کل سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. انتظار ما این بود که برای مقابله با آمریکا کل ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی و نه فقط نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان گروه تروریستی اعلام شود.

باید اختیار بیشتر به سپاه داد که آمریکا را در قلب کاخ سفید مورد هدف قرار دهد

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این طرح اختیار کامل را به سپاه می‌داد، گفت: ما باید در این طرح اجازه به سپاه می‌دادیم که توان موشکی را به بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر برساند ما می‌توانیم چنین فناوری را داشته باشیم باید اختیار بیشتر را به سپاه داد که آمریکا را در قلب کاخ سفید مورد هدف قرار دهد البته که آمریکا فکر نکند با یک نام‌گذاری می‌تواند حرکت غلطی را انجام دهد.

این طرح اقدام مقابله‌ای با سپاه است

عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین به عنوان دومین موافق کلیات این طرح، گفت: سپاه برخاسته از متن مردم است که همه از سپاه دفاع می‌کنند ما شاهد حرکت سپاه در عرصه‌های مختلف و اخیرا در مناطق سیل‌زده بودیم. این طرح اقدام مقابله‌ای با سپاه است که به دنبال دفاع از امنیت ملی می‌باشد.

باید مانع عبور هواپیماها و کالاهای آمریکایی شویم

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات این طرح، اظهار کرد: مخالفت بنده از حیث ضعف این طرح در مقابل اقدام آمریکا است. اگر رییس جمهور بعد از خروج آمریکا دستور قاطع شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد را می‌داد آمریکا گستاخ نمی‌شد. اگر برخی مسئولان نمی‌گفتند که دولت بدون تفنگ یا با تفنگ یا این‌که نمی‌توان به دو ارتش حقوق داد، دیگر ترامپ دیوانه و گستاخ این اقدام را انجام نمی‌داد کما این‌که این کار نشان‌دهنده ضعف آنها است.

وی ادامه داد: باید در این طرح موضوع بازرسی‌های کشتی‌های آمریکایی، جلوگیری از عبور هواپیمای آمریکا از آسمان ایران، عبور کالاهای آمریکایی از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شد.

سکوت مجلس جز خیانت به خون شهدا چیز دیگری نیست

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری اول سال از مجلس گلایه داشت که مجلس مقابل طرح‌های کنگره آمریکا چه کرد. این سکوت مجلس جز خیانت به خون شهدا چیز دیگری نیست، باید طرح‌های کامل‌تر و دارای استحکام بیشتری ارائه شود. دیپلماسی لبخند پاسخگوی اقتضائات کشور نیست و ۴۰ سال کشور را عقب انداخته است.

درگیری لفظی موسوی‌لارگانی و وکیلی در صحن مجلس

بر اساس گزارش ایلنا، محمدعلی وکیلی پس از نطق سید ناصر موسوی لارگانی در جریان بررسی طرق اقدام متقابل در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط آمریکا خطاب به علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده دارد، گفت: آقای رئیس حرفی دارم، همکار ما مجلس را متهم به خیانت کرده است، ایشان عنوان کردند خائن به خون شهدا بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای همکار عزیز باید چکار می‌کردیم که در مقیاس انقلابی شما جای گیرد، شما این عبارت را به کار بردید.

لاریجانی از لارگانی پرسید آیا این عبارت را به کار بردید؟ وکیلی به جای لارگانی پاسخ داد بله به کار گرفت.

وی ادامه داد: چرا یک نهاد انقلابی را متهم به خیانت می‌کنید. در مجلس بحث انقلابی می‌کنید و ما را به خیانت متهم می‌کنید چیزی که خواست آمریکا بود اینجا مطرح شد. پیش قدم اول در اقدام متقابل مجلس بود لازم باشد سینه تک تک همکارانم برای دفاع از مردم پیشقدم خواهد شد.

وکیلی: لازم نیست در یک شو یا جمله انقلابی اینگونه جایگاه مجلس را تنزل دهید

وی ادامه داد: در مجلس همکاران ما فرزند شهید و جانباز هستند و یا سوابق انقلابی دارند لازم نیست در یک شو یا جمله انقلابی اینگونه جایگاه مجلس را تنزل دهید. اگر طرح ضعیف است برای تکمیل آن اقدام کنید. همه می‌دانند که مجلس در صحنه جان خود را در کفه اخلاص گذاشته است.

لارگانی: پایه‌ صندلی من و شما روی خون شهداست

موسوی لارگانی در تذکر جداگانه‌ای با اشاره به اظهارات وکیلی عضو هیأت رئیسه گفت: مقام معظم رهبری یک بار در سال ۹۷ مجلس را توبیخ کرد و وقتی شما گزارشی از طرح‌ها و لوایح دادید گفتند اینها چه مشکلی از مردم را حل کرده و گله مند بودند. اول امسال هم باز فرمودند کنگره آمریکا ۲۲۶ طرح و لایحه علیه ما داشته، مجلس چه کار کرده من هم گفتم سکوت مجلس خیانت به خون شهداست و پایه‌ی صندلی من و شما روی خون شهداست.

موسوی لارگانی ادامه داد: اگر عملکرد ما خوب بود حضرت آقا نباید اعتراض می‌کردند و می‌گفتند مقابل زیاده خواهی آمریکا چه کردید؟

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این تذکر گفت: آقا در جلسه‌ای که خدمتشان بودیم از مواضع مجلس و بیانیه‌ها تشکر کردند و همیشه موضوع مجلس در بیانیه‌ها را تأیید کردند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

یکشنبه-۲۵ فروردین

سیدمحمدجواد ابطحی به وزیر آموزش و پرورش: تعلل در تدوین آیین نامه اجرایی قانون استخدام حق‌التدریسی‌ها و نهضت سوادآموزی و آموزشیاران پس از ۵ ماه از اتمام فرصت قانونی.

حیدرعلی عابدی به وزیر نیرو: رعایت حقابه‌های کشاورزان استان اصفهان و مدیریت منابع و مصارف پیشگیری از پرداخت‌های اخیر مجاز زاینده رود، تسریع در عملیات انتقال آب برای شرب و کشاورزی حقابه‌دار.

سیدمحمدجواد ابطحی به همراه ۴ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: جلوگیری از ارائه کار و پروژه که خلاف مصوبه شورای عالی آب کشور است.

حسینعلی حاجی دلیگانی به رئیس جمهور: در حالی که مردم در تأمین معیشت خود در فشار و تنگنای اقتصادی هستند سفارش روزانه غذا توسط مدیران اجرایی از رستوران‌های لوکس با قیمتی گزاف و اسراف غذا در دستگاه‌های اجرایی در تهران با چه منطقی سازگار است.

به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: با توجه به میزان حقوق پایین کارکنان ادارات مربوطه علت استرداد ۳۵ درصد فوق‌العاده ویژه پرداختی به کارکنان آن وزارتخانه در یکی دو سال اخیر چیست.

زهرا سعیدی به وزیر علوم: دستور بررسی جهت تعویق زمان کنکور کارشناسی ارشد به دلیل حوادث ناشی از سیل اخیر برای برخی از شرکت‌کنندگان.

دوشنبه-۲۶ فروردین

حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر کشاورزی: بررسی کرده و گزارش کنید چه موانع فیزیکی مانند ایجاد بند و طرح‌های آبخیزداری بر سر راه وارد شدن آب بر سر زاینده‌رود توسط آن وزارتخانه بوجود آمده است؟

به وزیر نیرو: بررسی و توضیح دهید علت اینکه علیرغم بارندگی بی‌سابقه بیش از ۲۰۰۰ میلی‌متر ظرف شش ماه گذشته در سرچشمه‌های زاینده‌رود، چرا فقط یک چهارم ظرفیت سد زاینده‌رود از آب پر شده است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی