به گزارش خبرگزاری برنا از قم، «سعید سعادتی» در نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب با محوریت مساجد که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب این بیانیه را در مرحله نهضت انقلاب مطرح نکردند بلکه می گویند در مرحله دولت اسلامی هستیم یعنی مرحله سوم انقلاب اسلامی.

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: بیانیه گام دوم در حالی صادر شد که دو مرحله را گذراندیم و نباید فضا را با فضای دوران انقلاب اسلامی مقایسه کنیم که فضای شعاری و عاطفه ای بود.

وی با اشاره به اینکه 4 دهه از انقلاب گذشته و وارد دهه پنجم شده ایم، تصریح کرد: ما باید از منظر حاکمیت اسلام به بحث مباحث قرآنی و مسجد بپردازیم. بیانیه دوم در مرحله دولت اسلامی یعنی حکمرانی اسلامی است و بر این اساس قرآن فقط محدود به مباحث فردی ما نیست و سوالی که مطرح می شود اینست که مساجد ترکیه و عربستان با ظاهر خوب خود چه نقشی در حاکمیت اسلامی دارند؟

سعادتی درباره دلایل دور شدن مسجد از مرکزیت جامعه اسلامی اظهار داشت: گاهی جامعه متدینین و علما محدود به فضای مسجد هستند و گاهی مسجدی ها آمده اند و اداره جامعه را تسخیر کرده اند. اگر دیروز علما محدود به مسجد و نماز جماعت و اداره مسجد بودند هم اکنون باید به گونه ای باشند که مسجد به اداره جامعه اسلامی بپردازد.

وی تأکید کرد که هم اکنون نزدیک به 2 میلیون جوان و نوجوان از کارهای کانون های مساجد استقبال کرده و ما باید بیندیشیم که چگونه آنها را حفظ کرده و این تعداد را افزایش دهیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: گرچه همه اعم از دولت و حوزه و دانشگاه و ... مخاطب بیانیه گام دوم رهبری هستند اما ایشان بحث جوانان را برجسته کردند و کانون های فرهنگی و هنری و بسیج باید به عنوان متولیان بسیج برنامه هایی داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم آسیب شناسی چهار دهه گذشته خاطرنشان ساخت: گاهی اقتضای زمان سبب می شود تا برنامه هایی نظیر قضاوت از مسجد برود و گاهی متولیان مسجد این کارها را کرده اند. به عنوان مثال هیأت های مذهبی را از مسجد خارج کردیم و با مجوز دادن به آنها سبب شدیم تا هیأت از مسجد خارج شود.

سعادتی در پایان گفت: موسسات قرآنی نیز خارج از مسجد تأسیس شده اند در حالی که جای قرآن در مسجد است.