نحوه استحمام نوزاد، سه تا شش ماهگی


نحوه استحمام نوزاد، سه تا شش ماهگی

بین سه تا شش ماهگی نوزاد به قدری بزرگ شده است تا بتوانید او را درون وان کودک حمام کنید.

بین سه تا شش ماهگی نوزاد به قدری بزرگ شده است تا بتوانید او را درون وان کودک حمام کنید. به همین دلیل بهتر است استفاده از وان حمام را آغاز نمایید. برای اینکه نوزاد را با این تغییر آشنا کنید بهتر است ابتدا او را در داخل وانهای کودک بگذارید تا به استفاده از وانهای بزرگ عادت کند. وقتی به محیط وان حمام عادت کند ساعت ها در داخل آن می تواند با اسباب بازیهای مورد علاقه اش بازی کند و شاد باشد.

برنامه منظم زمان حمام
زمانی که کودک شروع به حرکت کرد بیش از گذشته کثیف می شود و در نتیجه حمام کردن نوزاد تبدیل به برنامه ای روزمره برای شما خواهد بود. شستن کودک در وان حمام بسیار سخت تر از وانهای مخصوص کودک است شما باید در کناروان حمام زانو بزنید و دقت داشته باشید که تمامی لوازم مورد نیاز خود را در دسترس قرار دهید. میزان اب نباید زیاد باشد بین ۱۰ تا ۱۳ سانتیمتر عمق مناسبی برای حمام کردن نوزادان است. برای جلوگیری از سر خوردن نوزاد یک زیر انداز لاستیکی کف وان او قرار دهید. در تمام مدت او رازیر نظر داشته باشید. فقط چند لحظه برای سرخوردن و زیر آب رفتن نوزاد کافیست به همین دلیل هرگز نباید او را در داخل وان تنها رها کنید یا از او دور شوید.
از حدود شش ماهگی نوزاد می تواند بدون هیچ خطری در داخل آب بنشیند و دیگر از برهنه شدن بدنش ناراحت نمی شود. سعی کنید در طول مدت حمام کردن او را سرگرم کرده و تا حد امکان از بروز ناراحتی خودداری کنید.

ترس از وان حمام
اگر کودک از وان حمام میترسد بهتر است صبور باشید و به او اجازه بدهید به تدریج به آن عادت کند. می توانید وان کودک را از آب پر کنید و چند اسباب بازی درون آن بگذارید. سپس وان کودک را درون وان حمام قرار دهید و یک زیر انداز لاستیکی ضد لغزش را در کنار آن قرار دهید. کودک را درون وان بگذارید تا بتواند با اسباب بازیهایش بازی کند و در صورت تمایل به داخل وان کودک که درون وان قرار دارد برود.
وقتی به این کار عادت کرد می توانید میزان آب درون وان را چند سانتی متر بیشتر کنید. کودک می تواند به داخل شدن و بیرون آمدن از وان کودک و بازی در داخل وان حمام عادت کند. شما می توانید مقدار اب درون وان حمام را افزایش دهید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که فرزندتان به وجود وان کودک در داخل وان حمام توجهی نشان نمی دهد. اگر احساس می کنید هنوز هم کودک نیاز به اطمینان خاطر دارد می توانید همراه با او وارد وان حمام شوید و در حالی که او را روی پای خود نشاندهاید بازیهای آبی انجام دهتل .

بازی های درون وان
زمانی که کودک توانایی نشستن را پیدا کند می توانید به او فرصت بیشتری بدهید تا بعد از شسته شدن در حمام مدتی را به بازی با آب و اسباببازیهایش بپردازد. لازم نیست اسباب بازی های خاصی برای حمام او تهیه کنید. اسفنج ، ظروف و لیوان های پلاستیکی نیز می توانند او را سرگرم کنند. اگر دو فرزند خردسال دارید می توانید آنها را همزمان حمام کنید. با این کار هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد و هم فرزندانتان می توانند بازیهای دو نفره در وان داشته باشند. کف صابون معمولا سرگرمی خوبی برای کودکان است به همین دلیل می توانید مقداری مایع کف درون وان بریزید ( توجه داشته باشید که این مایعات گاهی پوست ناحیه فرج را در دختران خردسال آزرده می کند) هر از گاهی همراه با فرزندتان داخل وان بروید و هر دو از این فرصت لذت ببرید.
اسباب بازیهای داخل وان نوزاد از بازی با لوازم روزمره خانه بسیار لذت می برد۰ دقت داشته باشید که کلیه اسباب بازیهای که در داخل وان استفاده می کنید باید تمیز و ضد آب باشند و لبههای نیز نداشته و سبک باشند. برای مثال بطری های پلاستیکی مانند ظرفهای شامپوی خالی شده اسباببازی خوبی برای کودک است فقط . باید توجه داشته باشید که قبل از گذاشتن این بطریها در داخل وان بخوبی آنها را بشوید و آخرین ذرات شامبر با شوینده های داخل آن را بیرون بیاورید. در با بطرک را نیز بردارید. کودک در این سنین تمام اسب بازیهای خود را به دهان میگذارد.
بسیاری از اسباب بازی ها به خصوص آنهایی که از پلاستیک سخت ساخته لیوان مخصوص کودک، برای بازی در وان مناسب می باشند. اگر می خواهید برای زمان حمام اسباب بازیهای جداگانه ای تهیه کنید، انواع مختلفی در فروشگاه ها در دسترس می باشد. قایقهای با قدیمې کوچک باردګ پلاستیکې همیشه برق کودى د جناب مى باشد. په هرحال برای فرزندان بزرگتر می توانید از کتابهای ضدآب (کتاب حمام) یا اسباب بازیهای خاصی تهیه کنید که با ریختن آب به داخل آنها شروع به کار می کنند.

نکات ایمنی در هنگام حمام کردن کودک باید کاملا هشیار باشید
موارد زیر را به خاطر بسپارید.
-یک زیر انداز ضد سرخوردن در کف وان قرار بدهید.به همیشه قبل از گذاشتن کودک در داخل وان دمای آب را کنترل کنید. نوزادان بزرگتر نیز معمولا به شستشو در آب سردتر از معمول برای بزرگسالان نیاز دارند
-قبل از اینکه کودک را درون وان قرار دهید شیرهای آب را کاملا ببندید.
-روی شیر آب را با یک حوله بپوشانید تا کودک با برخورد به فلز سخت شیر آب نرساند
-نگذارید کرد که درون بیان باید با بالا و پایین ببرد، زمین خوردن در وان حتی اگر هیچ آسیبی به کودک وارد نکند ممکن است خاطره بدی از وان در ذهن کودک باقی بگذارد.
-اگر کودک در داخلی زبان با آسان بازیهایش سرگرم شود اسباب بازیهای سبکی برایبه خودش اسیبی او انتخاب کنید که لبههای تیز نداشته باشند. بنابرای کوچک در داخلبان است. در بارش جامک وان را بر ندارید.
-صدای تخلیه آب و صحنه کم شدن .اسب حمام معمولا برای کودکان هراس آور است وقتی کودک را از وان بیرون می آورید باید خودتان در وضعیت ثابت و محکمی ایستاده باشید. باید بسیار دارده روی پاهایشان باشد. به روی کی مابعد از انجام حمام کرد که باید او را کاملاً خشگه نماید. اگر با پیچیدن یک حوله گرم به دور کودک ا أو را راغوش بگیرید می توانید احساس امنیت و اطمینان خاطر وی راحتی برای فرزندان بزرگتر فراهم کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید