درختان اردبیل با خطر سرمایش بهاری مواجه اند


درختان اردبیل با خطر سرمایش بهاری مواجه اند

اردبیل - ایرنا - هوای پهنه وسیعی از استان اردبیل درحالی از عصر پنجشنبه به سردی گراییده که بسیاری از درختان این مناطق به خاطر افزایش نسبی دما طی چند روز گذشته به شکوفه نشسته اند.

به گزارش ایرنا ، در این حال نقشه های آینده نگری و الگوهای عددی هواشناسی از سرمایش بهاری و در پیش بودن روزهای سرد و برفی در نقاط سردسیر این استان طی یک هفته آینده حکایت دارد.
ساکنان اردبیل که در هوای سرد و برفی با سال 1397 خداحافظی کردند برای بیش از 2 هفته از سال جدید نیز با چنین هوایی مواجه بودند ولی از اوایل دهه پایانی فروردین تاکنون با استقرار الگوی بهاره روند گرمایش هوا در این مناطق صعودی بوده است.
همین افزایش دما که بیشینه آن طی 2 روز گذشته به 23 درجه بالای صفر رسید سبب به اصطلاح بیداری درختان در مناطق سردسیر استان اردبیل شدریال به گونه ای که اکنون در باغ ها ، پارک ها ، بوستان ها ، کوچه ها ، خیابان ها و حیاط منازل ویلایی اردبیل و دیگر شهرستان های این استان گل های رنگارنگ و ارغوانی و معطر درختان مانند چتری گسترده بر روی درختان کشیده شده و عطرشان فضای آرامش بخش و دل انگیزی را به وجود آورده است.
مشاهده این نعمات طبیعی بی بدیل خداوندی و تصور اینکه آمیختن دانه های سپید برف با شکوفه ها ، آنها را در سرمای زیر صفر دچار سرمازدگی کرده و یا به احتمال بر اثر سنگینی برف شاخه هایشان شکسته شود دل هر انسانی را آزار می دهد.
این در حالی است که در استان اردبیل مناطق دره های زیادی وجود دارند که بواسطه محافظت کوه های پیرامون از هوای معتدل و شرایط مطلوب برای وجود باغ ها و پرورش انواع درختان میوه برخوردارند.
از جمله مهم ترین این مناطق می توان به باغ های شهرستان مشگین شهر در دامنه کوه افسانه ای سبلان ، شهرستان کوثر در دره های نهفته در کوه باغرو و شهرستان نمین در دره های واقع در منتهی الیه امتداد غربی چین خوردگی البرز اشاره کرد.
علاوه بر این مناطق در سایر شهرستان های سردسیر این استان ازجمله اردبیل ، نیر ، سرعین و خلخال چند هزار هکتار باغ های مربوط به انواع درختان میوه وجود دارند که همه ساله علاوه بر تامین قسمت عمده ای از نیازهای ساکنان این نقاط به این فرآورده های مهم کشاورزی به پاکیزگی هوا و تولید اکسیژن در هوای منطقه نیز بطور موثر کمک می کنند.
استان اردبیل در مجموع 38 هزار هکتار باغ مربوط به انواع درختان دارد که سالانه بیش از 350 هزار تن میوه مختلف از آنها برداشت می شود. البته این رقم شامل آن مقدار میوه ای که در باغچه ها ، حیاط منازل و درختان واقع در پارک ها ، بوستان ها و حاشیه خیابان ها تولید می شوند، نیست.
با وجود این مقدار زمین ها و هوای معتدل و مطلوب برای پرورش انواع درختان ، موقعیت خاص جغرافیایی این استان سبب می شود که در بعضی سال ها نفوذ هوای سرد و سنگین مناطق جنب قطبی مانند سیبریه ، شمال روسیه و اسکاندیناوی به منطقه هوا را زمستانی کرده و زیانهایی به درختان به ویژه در باغ های مهم تولید انواع میوه وارد کند.
مردم بویژه کشاورزان و باغداران سالخورده و باتجربه استان اردبیل که طی دهه های متمادی در بعضی از سال ها با چنین هوای زمستانی مواجه می شوند با تاسف تاکنون نتوانسته اند برای مواجهه درست و اصولی با این وضعیت حاد جوی راه حل مناسب و مفیدی را بیابند.
این مورد برای مدیران ارشد و مسئولان ذیربط و کارشناسان استان اردبیل نیز صادق است که اغلب هنگام مواجهه با چنین وضعیتی به همان توصیه های سنتی که کشاورزان و باغداران این مرز و بوم از قدیم الایام به کار می گرفته اند بسنده می کنند.
از جمله این اقدام های می توان به روش های سنتی مانند روشن کردن آتش در درون باغ ها به فواصل منظم چندین متری ، پوشاندن شکوفه ها در برابر سرما ، استفاده از دود و غرق آب کردن زمین های باغ و نیز روش های نیمه مکانیزه مانند به کار اندازی بخاری های باغی ، استفاده از ماشین های مولد باد گرم و آبیاری بارانی اشاره کرد.
هرچند به گفته مدیران ذیربط ، امکانات و تجهیزاتی برای مقابله با سرمازدگی درختان در باغ های میوه در بعضی از مناطق استان اردبیل تامین شده اما با توجه به گستردگی زمین های باغی و اندک بودن این تجهیزات در عمل برای مقابله با پدیده سرمازدگی کمک موثری نیستند.
بر اساس پیش بینی ها امسال نیز استان اردبیل از اواخر فروردین تا هفته اول اردیبهشت با سرمایش بهاری مواجه می شود و به نظر می رسد که میزان برف و سرما بویژه در مناطق کوهستانی و کوهپایه ها قابل توجه باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: بر اساس پیش بینی ها مبنی بر نفوذ هوای سرد و ناپایدار به پهنه وسیعی از این استان لازم است که ساکنان مناطق سردسیر در برابر خطرها و زیان های ناشی از این وضعیت جوی آماده و هوشیار باشند.
فرهاد عبدالعلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام هر اقدامی که منجر به کاهش میزان خطرها و آسیب های ناشی از هرگونه پدیده و حادثه طبیعی می شوند توصیه می گردد.
وی با اشاره به اینکه احتمال ایجاد اختلال در گردنه ها و جاده های سخت گذر استان اردبیل از 30 فروردین تا هفته اول اردیبهشت وجود دارد خواستار رعایت موارد ایمنی ازجمله همراه داشتن زنجیرچرخ ؛ تجهیزات زمستانی و حرکت با سرعت مطمئنه در محورهای مواصلاتی این استان شد.
وی همچنین به باغداران توصیه کرد ضمن آمادگی خود به توصیه ها و مشاوره های کارشناسان جهاد کشاورزی و واحد ترویج در چنین مواقعی بیشتر توجه کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این زمینه گفت: هشدارهای لازم از چند روز قبل از سوی مدیریت باغبانی این سازمان به کشاورزان و باغداران صادر شده است.
جاوید صحرایی افزود: باتوجه به اینکه احتمال چشمگیر بودن سرما و برف طی روزهای آینده در مناطق سردسیر استان اردبیل زیاد است، کشاورزان و باغداران باید از قبل نسبت به آماده کردن لوازم گرمایش باغ ها اقدام کرده و بطور مرتب دمای مرغداری ها ، دامداری ها و گلخانه ها را کنترل کنند.
وی ادامه داد: باغداران می توانند هر روشی را که برای به پایین ترین حد ممکن رساندن میزان خسارات احتمالی مناسب می بینند، بکار بگیرند.
علاوه بر این ساکنان شهرها نیز می توانند تا آنجا که امکان دارد با تکاندن برف درختان واقع در کوچه ها و خیابان ها و منازل با استفاده از پارو ، چوب و نظایر به جلوگیری از شکسته شدن شاخه های آنها کمک کنند.
6019/6018

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه