نیمی از قضات خوزستان متقاضی انتقال از استان هستند


نیمی از قضات خوزستان متقاضی انتقال از استان هستند

اهواز - ایرنا - رییس کل دادگستری خوزستان گفت: نیمی از قضات محاکم خوزستان به دلیل شرایط نامساعد جوی و گرد و غبار متقاضی خروج و انتقال از این استان هستند.

به گزارش ایرنا فرهاد افشارنیا روز پنجشنبه در نشست شورای قضایی و قضات دادگستری خوزستان که با حضور آیت ا... سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در سرسرای امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد افزود: حدود 60درصد چارت سازمانی دادگستری خوزستان بدون تصدی
است که این مساله فشار زیادی را بر قضات و بخش اداری دستگاه قضایی استان وارده کرده است.
وی هزینه بالای زندگی در خوزستان ، ناکافی بودن امکانات تفریحی و دوری از مرکز را از دیگر مشکلات قضات این استان برای انگیزه ماندگاری عنوان کرد و از رییس قوه قضاییه خواست تمهیداتی برای افزایش جذابیت با هدف ماندگاری قضات مجرب خوزستان مد نظر قرار دهد.

** جرم 40درصد زندانیان خوزستان سرقت است
رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه حدود 11هزار زندانی در این استان وجود دارد افزود: جرم حدود 40درصد زندانیان این استان سرقت است که چنانچه وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد شاهد کاهش جمعیت کیفری خوزستان خواهیم بود.
افشارنیا با بیان اینکه 21درصد زندانیان نیز مربوط به مواد مخدر هستند گفت:397نفر مشمول عفو یا تخفیف مجازات رهبری و 932 نفر نیز با استفاده از مرخصی ، عید نوروز را در کنار خانواده خود سپری کردند.
وی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ مصالحه در خوزستان ادامه داد:بسیاری از پرونده های قضایی در شوراهای حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش می شود.

** خوزستان با مسایل پیچیده اجتماعی
رییس دادگستری خوزستان گفت: در ماه های اخیر بسیاری از مسایل پیچیده اجتماعی و کارگری که بستری برای مسایل و چالش امنیتی بوده با ورود دستگاه قضایی تا حدودی زیادی حل شده و اجازه داده نشد مسایل اجتماعی به چالش امنیتی خوزستان تبدیل شود.
وی به اعتصاب های کارگری در صنایع فولاد ، حمله تروریستی 31شهریور اهواز که به شهادت 24نفر و مجروح شدن 60 نفر شد ، بحران نیشکر هفت تپه ، درگیری محلی 2 شهر اندیمشک و دزفول که منجر به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن 250نفر در روزهای پایانی سال 1397 شد اشاره کرد و افزود: بخش زیاد وقت قضات و دادسراهای خوزستان معطوف و متمرکز به حل و فصل این مسایل شده ضمن آنکه مسایل سیلاب اخیر نیز به آن اضافه شد.
وی فعالیت گروه های تجزبه طلب و تلاش گروه های تکفیری برای تغییر مذهب و نزدیکی نیروهای داعش و قوای خارجی در منطقه را از دیگر مسایل اجتماعی و امنیتی خوزستان بیان کرد و گفت: در حالی که برخی از این مسایل ، به امنیت ملی گره می خورد ولی امکانات برخورد با این چالش ها در حد محلی است.
افشارنیا افزود: وجود چنین مسایل پیچیده اجتماعی وقت زیادی از قضات ما را می گیرد بنابراین نیاز است که خوزستان در ابعاد مختلف به صورت خاص و ملی دیده شود.

** روند افزایش خسارات سیلاب اخیر
رییس کل دادگستری خوزستان گفت: در سیلاب اخیر 115هزار میلیارد ریال به بخش های کشاورزی ، تولیدی و زیرساختی استان وارد شد که احتمال دارد با فروکش کردن سیلاب ، حجم خسارات بیشتر از این باشد.
افشارنیا افزود:سیلاب اخیر خسارات بسیار زیادی به زمین های کشاورزی خوزستان وارد کرده که نیاز است دولت برای پرداخت غرامت به آسیب دیدگان زودتر وارد عمل شود تا این موضوع به محلی برای کشمکش محلی در منطقه تبدیل نشود.

** لزوم جدی گرفتن پیشگیری از حوادث
رییس دادگستری خوزستان بر لزوم جدی گرفتن مساله پیشگیری از حوادث غیرقابل پیش بینی همچون سیلاب با هدف کاهش آلام مردم خوزستان تاکید کرد.
وی گفت: 27روز است که خوزستان گرفتار سیلاب و آثار آن است و این باعث آزار مردم و تحمیل خسارات زیادی به آنها شده که چنانچه پیشگیری می شد شاهد این حجم خسارت در خوزستان نبودیم.
افشارنیا خواستار ورود سازمان بازرسی به حادثه سیلاب اخیر در خوزستان شد تا به گفته وی چنانچه قصوری در این مساله صورت گرفته با خاطیان احتمالی برخورد قانونی شود.
در این نشست ، روسای دادگاه های خانواده ، تجدید نظر خوزستان و دادستان ماهشهر چالش های موجود در این محاکم قضایی را مطرح و بر لزوم رفع مشکلات قضات و تامین چارت اداری و قضایی دادگاه ها به ویژه مشاور خانواده و پلیس قضایی در خوزستان تاکید کردند.
رییس قوه قضاییه صبح پنجشنبه برای بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی مشکلات مردم خوزستان، از طریق فرودگاه اهواز وارد این استان شد.
6065/ 6037

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...