جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم، طعم هایی به گستره شرق تا غرب


جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم، طعم هایی به گستره شرق تا غرب

زنجان - ایرنا - جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم امسال نیز در پنجمین دوره خود، همچون سالهای گذشته میزبان گروههای آشپزی از کشورهای مختلف است تا تجربه دلپذیری از طعم ها و غذاهای گوناگون را برای بازدیدکنندگان رقم بزند.

به گزارش ایرنا، غذا پس از اقامت گردشگردان در یک مقصد گردشگری، نخستین تجربه و موضوعی محسوب می شود که ذهن فرد را درگیر می کند؛ از این رو جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم فرصتی برای کسب تجربه هایی با رنگ و طعم غذاهای کشورهای مختلف است.
این جشنواره پس از چند دوره برگزاری موفق به میزبانی زنجان، سال گذشته در قالب بیانیه نهایی نشست وزیران امور خارجه اکو در شهر دوشنبه تاجیکستان مورد تایید و شناسایی کشورهای عضو قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه تلاش داریم در قالب جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم ظرفیتی را ایجاد کنیم تا گردشگران و مخاطبان بتوانند غذای کشورهای مختلف را در یک مکان و زمان تجربه کنند، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، نزدیک یک سوم هزینه سفر گردشگران صرف تهیه غذا می شود، بنابراین غذا و تجربه طعم ها می تواند یکی از محوری ترین موضوعات در گردشگردی قلمداد شود.
یحیی رحمتی با بیان اینکه امسال در پنجمین دوره جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم مهمانانی در سطح سفیر و دیپلمات از 14 کشور در زنجان حاضر شدند، افزود: اتریش، سریلانکا، عمان، کرواسی، یونان، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، اندونزی، ترکیه، آذربایجان، هندوستان و روسیه از جمله کشورهایی هستند که سفرا و دیپلمات های آنها در این جشنواره حضور دارند.
وی از حضور 18 گروه آشپزی خارجی در پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم خبر داد و خاطرنشان کرد: آشپزهای محلی اعزامی از کشورهای یونان، ترکیه، اندونزی، آذربایجان و افغانستان در کنار آشپزهای سفارتخانه های سوریه، پاکستان، چین، یمن، اکراین، تاجیکستان، عراق، هندوستان و بنگلادش به طبخ و ارائه غذا در این جشنواره می پردازند.
گفتنی است پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم 29 فروردین تا اول اردیبهشت امسال در مجموعه نمایشگاهی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: امسال در کنار غرفه های آشپزی، 30 غرفه نیز به منظور عرضه صنایع دستی با حضور 19 استان کشور در محوطه مجموعه نمایشگاهی کاسپین برپا شده است.
نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو – جاده ابریشم در سال 1394 همراه با دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار شد.
رحمتی از گنجانده شدن طرح زنجان 2020 در شورای برنامه ریزی سازمان اکو نیز خبر داد و گفت: اجرای مطلوب این طرح که با هدف توسعه گردشگری و برندسازی در استان زنجان انجام می شود مستلزم همکاری همه ارکان دولتی، عمومی و خصوصی استان است.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به 'اکو' یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.
سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
3088

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی