سفر 3 روزه کارساز ظریف


سفر 3 روزه کارساز ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان 3 روز گذشته خود را در سوریه و ترکیه گذراند تا روابط مغفول مانده میان ایران با این کشورها را فعال کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه تهران را به مقصد دمشق ترک کرد و تا شب همان روز در سوریه باقی ماند.

ظریف در سوریه ابتدا به زیارت حضرت زینب (س) رفت و پس از آن با «ولید المعلم» وزیر خارجه، «بشار اسد» رئیس جمهوری و «عماد خمیس» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

تحلیلگران اهداف سفر ظریف به سوریه را اعلام ادامه همکاری ایران با این کشور به جهانیان و مقدمه سازی برای سفر روحانی به دمشق توصیف کردند.

بامداد چهارشنبه وزیر خارجه کشورمان راهی ترکیه شد تا ادامه مذاکرات خود در مورد سوریه را در آنکارا پیگیری کند.

در خبرگزاری شبستان بخوانید:‌ ایجاد ساز و کار اینستکس برای توسعه روابط تهران – آنکارا

دیدارهای ظریف از روز چهارشنبه (28 فروردین) با سه دور رایزنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای‌ ترکیه‌ای آغاز شد و دو طرف در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند و به تشریح رایزنی‌هایشان پرداختند.

ظریف پس از آن به دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه رفت و با وی درباره آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «مصطفی مصطفی شنتاپ» رئیس مجلس ملی ترکیه نیز دیدار کرد.

وی امروز (پنجشنبه) پس از پایان این سفر در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌هایش پرداخت و از توافقات با ترکیه برای کار در پنج حوزه خبر داد و گفت که دو کشور توافق کردند سازوکاری مشابه اینستکس راه‌اندازی کنند و افزود: توافق کردیم در پنج حوزه شامل تعرفه ترجیحی، انرژی، بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه کار را با ترکیه دنبال کنیم.

اما جزئیات بیشتری از سفر ظریف به ترکیه را سفیر کشورمان دراین کشور شرح داد.

«محمد فرازمند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در پایان سفر ظریف به آنکارا در صفحه توئیترش به مهمترین توافقات سفر وزیر امور خارجه ایران پرداخت و مهمترین توافقات دو جانبه این سفر را «افزایش همکاری در زمینه انرژی، ایجاد سازوکار مالی شبیه اینستکس، بروزرسانی لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی، استفاده از پول ملی در تجارت بینابینی و استفاده از ظرفیت صادرات مجدد» برشمرد.

وی همچنین در توئیت دیگری با اشاره به اعلام همدری مقامات ترکیه در این سفر در پی سیل در ایران و اعلام آمادگی برای ارسال کمک رسانی بیشتر به مواضع ترکیه در قابل قبول نبودن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و مخالفت با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی ایران اشاره کرد.

سفیر ایران در آنکارا به تبریک ظریف به مقامات ترکیه در پی انتخابات شهرداری‌ها و موفقیت حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز اشاره کرد.

وی «تلاش مشترک و نزدیک‌تر برای حل بحران سوریه، رایزنی درباره ادلب، شرق سوریه و حضور نیروهای آمریکا، انتقال دیدگاه‌ها بین پایتخت‌ها، نگرانی مشترک از تحولات شمال آفریقا و همسویی مواضع به ویژه در بحران‌های لیبی و سودان در جهت حمایت از حق تعیین سرنوشت توسط مردم» را از دیگر مواردی برشمرد که در سفر ظریف به آنکارا با مقامات ترکیه درباره آن گفت‌وگو شده است.

گفتنی است، ظریف ساعتی پیش وارد تهران شد./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403