دیده بان حقوق بشر: ترامپ حاضر است از هر فردی علیه ایران حمایت کند


مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرد رئیس جمهور آمریکا حاضر است از هر کسی که به او در هجمه اش علیه ایران کمک کند، حمایت کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، مدیر اجرایی سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر تاکید کرد رئیس جمهور آمریکا حاضر است از هر کسی که به او در هجمه اش علیه ایران کمک کند، حمایت کند.
کنث روث (Kenneth Roth) در مصاحبه با این شبکه گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در برابر جهان خود را یک طرفدار اصلاحات جلوه می دهد، اما همزمان فعالان زنی را که برای دفاع از حقوق زنان تلاش می کنند یا هر فردی را که از سیاست او انتقاد کند، بازداشت می کند. زیرا او در واقع خواهان گسترش آزادی در عربستان نیست. آنچه محمد بن سلمان انجام می دهد، اصلاحات نیست، بلکه دیکتاتوری فراگیری است که هیچ کسی در برابر آن در امان نیست. در حالی که واقعیت حکومت در عربستان اینگونه است، بسیاری از کشورهای غربی به منافع مالی و قراردادهای تسلیحاتی خود در برابر حمایت از اصول حقوق بشر، اولویت می دهند، به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که حاکمان یاغی را دوست دارد و از حقوق بشر متنفر است.

وی افزود: در واقع ترامپ دوست دارد کارهایی را که این دیکتاتورها انجام می دهند، تکرار کند، اما بد شانسی ترامپ آن است که آزادی رسانه ها در آمریکا قویتر است. ترامپ دوست دارد همه این رسانه ها را تعطیل کند. متاسفانه ترامپ حاضر است از هر کسی که به او در هجمه اش علیه ایران کمک کند، حمایت کند. همین هفته شاهد بودیم که ترامپ تلاش های کنگره را برای متوقف کردن کمک های نظامی به ائتلاف به فرماندهی عربستان در جنگ یمن وتو کرد.
روث افزود: دولت عربستان جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد را در خارج این کشور تحت تعقیب قرار داد تا اینکه او را به قتل رساند و جسد او را هم نابود کرد. اقدام ریاض در محاکمه کسانی که آنها را به این قتل متهم کرد، شفاف نیست زیرا ناظران نمی توانند در این جلسات محاکمه شرکت کنند و گزارش های زیادی هم به دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این ترور اشاره می کند، در حالی که او جزو متهمان این دادگاه نیست. بنابراین این محاکمه، چیزی جز تلاش برای ساکت کردن مردم نیست. می خواهند این افراد را فدای مقامات بلندپایه عربستانی کنند که در این ترور دست داشتند. ما نگاه تردیدآمیزی به محاکمه عاملان قتل خاشقجی در عربستان داریم. تردید دارم که این محاکمه ها عادلانه و منصفانه باشد. محمد بن سلمان، بعضی سلفی هایی را که در گذشته از حکومت آل سعود استقبال می کردند، محدود کرد.
مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در پاسخ به سوالی درباره اوضاع مصر گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر یک مستبد است که فضای سیاسی را در این کشور بست و همه کسانی را که از او انتقاد کردند، بازداشت کرد. به همین علت دهها هزار زندانی سیاسی بدون محاکمه در مصر وجود دارند و محاکمه هایی هم که صورت می گیرد عادلانه نیست. علاوه بر اینها، شاهد شکنجه بازداشت شدگان در زندان های مصر بودیم. اعدام های خارج از چارچوب قانونی، بهترین هدیه السیسی به تروریست هایی است که مدعی مبارزه با آنهاست. السیسی می خواهد بر خلاف خواست مردم مصر، پس از سال 2030 هم در قدرت باقی بماند. از کشورهای بزرگ می خواهیم به السیسی به عنوان یک مشتری سلاح نگاه نکنند و به او با سکوت در برابر نقض مستمر حقوق بشر، پاداش ندهند. السیسی پس از کودتا، هشتصد غیرنظامی را در میدان رابعه به قتل رساند.
کنث روث با متهم کردن امارات به ایجاد زندان های سری در شرق یمن گفت: دیده بان حقوق بشر، اقدام نیروهای اماراتی را در شکنجه بازداشت شدگان در این زندان ها در شرق یمن مستند کرد. این زندان ها مشکل بزرگی است که امارات مسئول آن است. نیروهای خلیفه حفتر، سابقه زیادی در نقض آشکار حقوق بشر دارند. دولت فرانسه از خلیفه حفتر بدون توجه به پیشینه او در زمینه حقوق بشر حمایت می کند.
روث افزود: در منطقه خاورمیانه دولت های نظامی وجود دارند که بر باقی ماندن در قدرت اصرار دارند و حاضر نیستند هیچ تغییری را بپذیرند. در بیشتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد وضع وخیم و ناامیدکننده حقوق بشر هستیم. بیشتر دولت ها در این منطقه می ترسند به مردم خود حق رای بدهند. آنها آمادگی دارند تا به خشونت، شکنجه، بازداشت و حتی اعدام متوسل شوند تا در قدرت بمانند.
وی خاطر نشان کرد:‌ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از عربستان می ترسد و حاضر نشد در پرونده قتل خاشقجی، با عربستان روبرو شود. شاهد همدستی کشورهای بزرگ در مسئله نقض حقوق بشر و جنایت های جنگی در یمن هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری