ورزشگاه آزادی تهران


ورزشگاه آزادی تهران (ورزشگاه آریامهر پیشین) ورزشگاه ملّی ایران است. این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های آسیایی 1974 که در تهران برگزار می‌شد ساخته شد.ورزشگاه آزادی تهران در واقع بخشی از مجموعهٔ ورزشی آزادی است؛ که بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال ایران و همچنین دو تیم بزرگ پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار می‌شود.طبق […] نوشته...

ورزشگاه آزادی تهران (ورزشگاه آریامهر پیشین) ورزشگاه ملّی ایران است. این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران برگزار می‌شد ساخته شد.ورزشگاه آزادی تهران در واقع بخشی از مجموعهٔ ورزشی آزادی است؛ که بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال ایران و همچنین دو تیم بزرگ پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار می‌شود.طبق گزارشی که در مهرماه سال ۱۳۹۲ در بلیچر رپورت منتشر شد، ورزشگاه آزادی در میان ۲۰ ورزشگاه برتر جهان جای گرفت. همچنین این ورزشگاه برای مدت زیادی در رسانه‌های مطرح جهان از جمله گاردین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان مطرح بود.

ورزشگاه آزادی تهران، از نظر استانداردها و ضوابط کنفدراسیون فوتبال آسیا، دارای نمره A- است.ورزشگاه آزادی، با معیارهای بین‌المللی و برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ با مساحت ۱۴۱٬۰۰۰ متر مربع در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد. طراحی و ساخت این ورزشگاه را عبدالعزیز فرمانفرماییان به عهده گرفت و در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۵۰ گشایش یافت. و در ۱۰ شهریور ۱۳۵۳ و همزمان با بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۴ (میلادی) تهران رسماً بازگشایی شد.این ورزشگاه پیش از انقلاب آریامهر خوانده می‌شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران آزادی نام گرفت.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

تعمیر و بازسازی

در بازسازی ورزشگاه یکصد هزارنفری که توسط شرکت سیمان رزین انجام گردید، که از تاریخ خردادماه سال ۱۳۸۱خ لغایت خرداد ماه سال ۱۳۸۲خ بطول انجامید سکوهای طبقه اول بطور کامل عایق‌کاری گردید و رختکن‌های موجود بازسازی شد.

مجموعه ورزشی آزادی

ورزشگاه آزادی، بخشی از مجموعه ورزشی آزادی است. این مجموعه ورزشی هم‌اکنون با دارا بودن سالن‌های چند منظوره، سالن دوازده هزار نفری و دریاچه مصنوعی یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های ورزشی خاورمیانه و آسیا میباشد. این مجموعه در آغاز با نام مجموعه ورزشی آریامهر تهران جهت برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (سال ۱۳۵۳) ساخته شد و در دهم شهریور همان سال گشایش یافت. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، به مجموعه ورزشی آزادی تهران تغییر نام داد.

مراسم گشایش

نخستین مسابقه فوتبال که در این ورزشگاه برگزار شد، بازی دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و کروزیرو در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۵۰خ بود که با پیروزی چهار بر دو کروزیرو به پایان رسید. توستائو نخستین گلزن و صفر ایرانپاک نخستین گلزن ایرانی این ورزشگاه بود. عارف در بین دو نیمه مسابقه به اجرای برنامه پرداخت.
نخستین بازی دو تیم ایرانی در این ورزشگاه در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ بین دو تیم پاس تهران و عقاب تهران از سری مسابقات جام اتحاد برگزار شد که با دو گل حسین کازرانی و اکبر مالکی تیم پاس تهران این بازی را با برد پشت سر گذاشت. بعد از این بازی و در فینال بازیهای جام اتحاد دو تیم تاج تهران و پرسپولیس تهران در همین ورزشگاه به مصاف هم رفتند که تاجی‌ها با گل دقیقه ۳ مسعود مژدهی اولین دربی در ورزشگاه آزادی را با برد پشت سر گذاشتند. و اولین تیمی شدند که قهرمانی را در این ورزشگاه جشن گرفتند.
مشخصات
زمین بازی ورزشگاه از چمن طبیعی و اطراف چمن یک پیست دو و میدانی در هشت ردیف از جنس تارتان قرار دارد و در قسمت غربی ورزشگاه و ضلع جنوب جایگاه ویژه، جایگاه گزارشگران صدا و سیما و در جنب راست این محل جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۸۵ نفر ساخته شده‌است.
ایمنی

زمان تخلیه برای ورزشگاه ۱۱ دقیقه محاسبه شده‌است. تونل‌ها و راهروهای ورزشگاه به گونه‌ای پیش‌بینی شده‌اند که وسایل نقلیه مانند آتش‌نشانی، تمیزکاری و همچنین کانتینرهای مخصوص تلویزیون می‌توانند در هنگام لزوم تا نزدیک جایگاه بیایند.

گنجایش
گنجایش این ورزشگاه ۷۸٬۱۱۶ صندلی است. تا پیش از نصب صندلی در ورزشگاه، گنجایش این ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفر بود؛ اما پس از نصب صندلی و اعلام تعداد دقیق صندلی‌ها، گنجایش اسمی ورزشگاه به ۷۸٬۱۱۶ نفر کاهش یافت.

زمین شماره ۲ و ۳ آزادی

در کنار ورزشگاه آزادی دو زمین چمن فوتبال قرار دارند که با نام‌های زمین شماره ۲ و ۳ شناخته می‌شوند. این دو زمین چمن، مخصوصاً زمین شماره ۲ تا مدت‌ها محل تمرین تیم‌های ملی فوتبال ایران و تیم‌های باشگاهی از جمله استقلال و پرسپولیس بوده‌اند.

طراحی و معماری

معمار و طراح این ورزشگاه عبدالعزیز فرمانفرمائیان است، طرح وزشگاه براساس دید کامل برای همه تماشاچیان در نظر گرفته شده‌است بطوریکه بیشترین دید تماشاچی از مرکز زمین در شمال و جنوب ۱۳۶ متر و در شرق و غرب ۱۲۶ متر است.

ورزشگاه آزادی
نام کامل ورزشگاه آزادی تهران
محل تهران – ایران
شروع ساخت ۱۳۵۰ (گشایش ۲۶ مهر ۱۳۵۰)
تأسیس ۱۰ شهریور ۱۳۵۳ (۴۴ سال پیش)
بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴
(بازگشایی غیررسمی در ۲۷ اسفند ۱۳۵۰[۱])
بازسازی ۱۳۸۲–۱۳۸۱
مالک وزارت ورزش و جوانان
گرداننده مجموعه ورزشی آزادی تهران
نوع زمین چمن
طراح عبدالعزیز فرمانفرمائیان
گنجایش ۷۸٬۱۱۶ (از ۲۰۱۶)[۲]
۸۴٬۴۱۲ (۲۰۱۲–۲۰۱۶)[۳]
۹۵٬۲۲۵ (۲۰۰۳–۲۰۱۲)
۱۰۰٬۰۰۰ (۱۹۷۳–۲۰۰۳)

رکورد (۱۲۸/۰۰۰ نفر)
مستاجرها استقلال
پرسپولیس (۱۳۵۲–اکنون)
خانه تیم ملی فوتبال ایران (۱۳۵۴–اکنون)
ابعاد زمین ۱۱۰ متر در ۷۵ متر

ورزشگاه آزادی تهران
ورزشگاه آزادی تهران
ورزشگاه آزادی تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول