سرای نوآوری در هر استان راه‌اندازی می‌شود/برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی آماده‌ایم


سرای نوآوری در هر استان راه‌اندازی می‌شود/برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی آماده‌ایم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که راه‌اندازی سرای نوآوری در هر استان، رویکرد دانشگاه در کاربردی کردن آموزش و پژوهش است، از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با اتاق‌های بازرگانی در بستر زیست‌بوم واقعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در سفر به اصفهان و دیدار با رییس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان ضمن ابراز خوشحالی از این‌که در سال «رونق تولید» در کنار دوستان اتاق بازرگانی است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که متعلق به مردم است و ریالی بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و مردم این دانشگاه را ساخته‌اند تا برای توسعه نقش ایفا کند.

رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان است

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان شود، گفت: رویکرد ما بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان است، چرا که ایرانیان افراد باهوشی هستند و نسبت به آینده جوانان خود حساس هستند و اگر بدانند ما هم این حساسیت را درک کرده‌ایم و برای اشتغال و آینده جوانان برنامه داریم، شعار دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد دیگر این دانشگاه، توسعه هوشمند منطقه‌ای است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه شهری گره خورده و این موضوع برای ما بسیار مهم است که برای اقتصاد شهری مؤثر واقع شویم.

طهرانچی با اشاره به فرهنگ تمدنی ایران در حوزه صناعت، تصریح کرد: جریان دانش جریانی است که از گذشته وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد، اما دانشگاه سه بعد دیگر نیز دارد که فناوری یکی از آنهاست که در فرهنگ تمدنی به آن "صناعت" گفته می‌شد و موضوعی است که پژوهش کاربردی نیست، بلکه بکارگیری دانش برای حل مسئله در محیط واقعی است. رویکرد اقتصادی و اجتماعی، ابعاد دیگر دانشگاه هستند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانش کاربردی یک بحث و بکارگیری دانش برای حل مسئله بحثی دیگری است، خاطرنشان کرد: زمان ورود دانشگاه به ایران، مفهوم دوم دانشگاه که فناوری است، مورد غفلت قرار گرفت و این‌گونه شد که فناوری به کارخانه تبدیل شد و از دانشگاه جدا ماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تحصیل، مهارت جدید، صنایع جدید و انتقال فناوری یک چرخه تنگاتنگ است که با هم کار می‌کنند، گفت: صنعتگران ما در گذشته صنعت غرب را دیدند، اما آن را مانند گل مصنوعی وارد کردند. کارخانه را آوردیم، اما جذب فناوری نداشتیم.

دانشگاه آزاد بر بستر زیست‌بوم واقعی می‌خواهد با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشد

طهرانچی با بیان اینکه اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی به این بلوغ رسیده‌اند که باید به هم وصل شوند تا بتوانند در توسعه هوشمند منطقه‌ای تأثیرگذار باشند، ادامه داد: در اتاق بازرگانی، صنعتگران و صادرکنندگان بزرگ گرد هم هستند و اگر بتوانیم حلقه علم و اقتصاد را به یکدیگر پیوند بزنیم، می‌توانیم مؤلفه‌های اقتصاد کشور را شکل دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نقش‌آفرینی در شکل‌گیری این حرکت را افتخاری برای دانشگاه دانست و اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بر بستر زیست‌بوم واقعی می‌خواهد با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد صنایع موفق در جهان، گفت: در گذشته ۸۵ درصد سرمایه صنایع، سرمایه آشکار بود و تنها ۱۵ درصد از آن به دانش اختصاص داشت، اما اکنون ۱۵ درصد سرمایه مربوط به ماشین‌آلات و منابع مالی است و ۸۵ درصد آن مربوط به سرمایه نهان و دانش است، چرا که صنایع موفق معتقدند که این سرمایه دانش و تحقیقات فرصت نخستین بودن به آنها می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ما نیازمند کاربردی کردن آموزش‌ها هستیم، تصریح کرد: تاکنون دانشگاه‌ها به نیاز بازار توجه نداشتند. امروز به محض ورود به اصفهان، به دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق رفتم، چرا که رویکرد این دانشگاه مطلوب ماست و می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه در جوار صنعت باشد، بنابراین برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با تفکر، روشی طراحی کردیم که اکنون آماده اجراست.

از مهرماه همه دانشجویان دانشگاه پایان‌نامه‌های خود را از "سامانه پایش" انتخاب کنند
تا پایان اردیبهشت ظرفیت پژوهشی برای صد هزار نفر فعال می‌شود

طهرانچی در ادامه توضیح داد: در این مدل، ۸۰ هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار رساله دکتری که به صورت سالانه در دانشگاه آزاد اسلامی تهیه می‌شود، به چالش‌های ملی خواهند پرداخت که تاکنون ۱۰ چالش ملی را شناسایی و احصاء کردیم و در سفرهای استانی در حال شناسایی چالش‌های دیگر هستیم و تلاش می‌کنیم این چالش‌ها را به نظام موضوعات تبدیل کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، از مهرماه امسال همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موظفند پایان‌نامه و رساله‌های خود را از سامانه پایش انتخاب کنند که تاکنون۶ هزار و ۸۰۰ نظام موضوعات احصاء شده و تا پایان اردیبهشت این عدد به ۱۰ هزار موضوع خواهد رسید و ظرفیت پژوهشی برای صد هزار نفر فعال می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجو باید بداند اگر تحقیق خوب ارائه دهد، این تحقیق خریدار خواهد داشت، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت این کار را فراهم کرده و مقدمات آن آغاز شده، اما حلقه بعدی این چرخه، صنعتگران و بازرگانان هستند که باید این چرخه را تکمیل کنند.

وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند دو یا سه موضوع برای نظام موضوعات مورد نیاز خود در حوزه صنعت سنگ، نساجی و… بنویسد. به این ترتیب سالی ۵۰۰ تحقیق در مورد یک موضوع نوشته می‌شود و در اختیار صنایع استان قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی سرای نوآوری در هر استان، رویکرد دانشگاه در کاربردی کردن آموزش و پژوهش

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی سرای نوآوری در هر استان، رویکرد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در کاربردی کردن آموزش و پژوهش است، خاطرنشان کرد: این سراها ترکیبی از محیط جدید تخصصی بازار و تیمچه‌های قدیمی است که فضایی برای تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارتباط منسجم ایجاد کند. در سرای نوآوری، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذار، مدرسه خلاقیت و… وجود خواهد داشت.

وی با بیام اینکه آموزش کاربردی برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: آمادگی داریم در همه شهرها مراکز R D را به دانشگاه ببریم، چرا که هرچقدر آموزش ما به اشتغال نزدیک‌تر شود، دانشجوپذیری ما بیشتر می‌شود.

راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک

طهرانچی به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: مدارس عالی مهارت یکی از رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی در کاربردی کردن آموزش است. تاکنون مدرسه عالی مهارت حقوق که مدل شبیه‌سازی شده یک مجتمع قضایی است، در واحد تهران جنوب راه‌اندازی شده و به زودی مدارس عالی مهارت پویانمایی و بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رئیس و اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: شما هم درباره نیاز خود اعلام کنید که به چه مهارتی در استان نیاز دارید و پیشنهاد خود را برای راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت اصفهان ارائه کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ارائه مقالات، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد پژوهش‌ها مربوط به تحصیلات تکمیلی است، اما بنا داریم به هر دانشجوی دکتری که بتواند حل مسئله کند، مدرک ارائه کنیم.

طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه به هم پیوسته است که می‌تواند خود را با تغییرات منطبق کند، چرا که دماسنج این دانشگاه به نیاز مردم وصل است و در این دانشگاه مدیران سریع‌تر می‌توانند نیاز مردم یا ناکارآمدی آموزش عالی را درک کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا