نداشتن اعوجاج و استقامت در سلیقه از ویژگی‌های بارز المیزان است/ لزوم اهتمام طلاب به تفسیر


نداشتن اعوجاج و استقامت در سلیقه از ویژگی‌های بارز المیزان است/ لزوم اهتمام طلاب به تفسیر

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله استادی ضمن برشمردن چندین ویژگی و امتیاز المیزان در مقایسه با تفاسیر دیگر گفت: نداشتن اعوجاج و استقامت در سلیقه، پرداختن به مسائل روز و بحث مفصل در مورد امامت از ویژگی‌های بارز المیزان است.

نداشتن اعوجاج و استقامت در سلیقه از ویژگی‌های بارز المیزان است/ لزوم اهتمام طلاب به تفسیربه گزارش ایکنا آیت‌الله رضا استادی،29 فروردین در جلسه تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه تفاسیر از قرن سوم به بعد رواج یافته است ولی عمدتا تکراری است گفت: تفاسیر از یکدیگر اخذ کرده‌اند مانند اینکه مجمع از تبیان گرفته در حالی که یکی از امتیازات بارز المیزان این است که تکراری نیست.

وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم چون تفاسیر گذشته تکراری است پس کاری انجام نداده‌اند اظهار کرد: این مفسران اقفراد مسلطی بوده‌اند و دیدگاه گذشتگان را نقل و در برخی موارد چیزی بر آن افزوده و یا تصحیح کرده‌اند لذا عیب و خلاف رسم نبود و کسی هم توقع نداشته که مولف همه مطالب را از خود بگوید.

استادی با بیان اینکه تفسیر قرآن به قرآن همواره از همان قرن سوم بوده ولی اندک تصریح کرد: المیزان مدعی است که من از ابتدا تا انتها این کار را انجام می‌دهم؛ این روش تازه نیز از دیگر وجوه بارز آن است؛ علامه تفاسیر معروف را دیده ولی نمی‌توان گفت چندان تحت تاثیر آنان بوده است حتی نقل شده علامه به حافظه خود در رجوع به تفاسیر اعتماد می‌کرده است.

دبیر سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تفاسیر گذشته اگر قصد داشتند معطوف به روز هم بنویسند چندان فضا نبوده و یا با آن آشنا نبودند ولی در دوره علامه تحولات عالم زیاد و ایشان هم با فضای ملی و بین‌المللی مانند حقوق زن آشنا بوده است تصریح کرد: المیزان از ابتدا تا انتها مباحث روایی دارد و گاهی روایات را تاویل دانسته و گاهی برخی را ضعیف برشمرده است.

استادی با بیان اینکه المیزان، صحت و سقم روایات را نتیجه‌گیری و اقوال تفسیری گذشته را بیان کرده است، اظهار کرد: تفسیر موضوعی در دوره معاصر مرسوم است و علامه هم تفسیر موضوعی را بیان و رسم کرده است و برخی این موضوعات مانند شفاعت بعید است در کتب گذشتگان شبیه المیزان باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه المیزان از جهات مختلف نوآوری داشته است، بیان کرد: وی صرفاً به نقل اقوال بسنده نکرده بلکه احتمالات را هم بیان فرموده است مانند آنچه در علیکم انفسکم بیان شده و فرموده است که مراد خدا احتمالا این است که در نفس خود مطالعه و تفکر و تدبر کنید در حالی که گذشتگان عمدتا گفته‌اند که مراقب خودتان باشید.

استادی با بیان اینکه خیلی از مفسران و فقها کاری را با هدفی شروع می‌کنند ولی گاهی وسط کار از اهداف اولیه منحرف و یا خسته می‌شوند بیان کرد: علامه تاریخ شروع خود را مشخص کرده و دقیقا 20 سال طول کشیده و چون برنامه منظم داشته است از اهداف خود دورنشده است گرچه برخی در مورد جلد آخر این نظر را ندارند و می‌گویند برخی مطالب درز گرفته شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دوره کنونی دوره تبادل اطلاعات وسیع و گسترده است تصریح کرد: عیب است که امروز طلاب و فضلای حوزه یکبار اصول کافی و یا یک دوره تفسیر را به صورت مختصر نخوانده باشند زیرا دسترسی مردم به اطلاعات بالا رفته است. بنابراین هم باید اطلاعات داشته باشیم و هم مستند باشد.

وی با بیان اینکه آیت الله خوئی در سنین پیری حفظ قرآن را شروع کرده بود، اظهار کرد: حتی در روزنامه‌ای به نقل از یک فرد خواندم که آیت‌الله خامنه ای هم مشغول حفظ قرآن هستند بنابراین باید به این مسئله اهمیت بدهیم.

استادی با بیان اینکه المنار تفسیری جاافتاده است ولی تا سوره یوسف را بیشتر ندارد، افزود: متاسفانه بسیاری از روشنفکران اهل سنت گرایش به وهابیت دارند و در مباحث امامت، دیدگاه هایی دارند که مورد قبول ما نیست مانند آنچه در تطبیق صالح المومنین بر خلفا بیان کرده‌اند ولی اگر آیات ولایت المیزان استخراج شود یکی از بهترین تفاسیر در زمینه ولایت خواهد بود.

استادی با اشاره به روایت مشهور «ما نزل من القران فی علی بن ابیطالب(ع)» که خود اهل سنت، آن را نوشته‌اند گفت: طبق اقوال 300 آیه در شان اهل بیت(ع) در قرآن کریم وجود دارد که تقریباً 50 آیه را خود اهل سنت هم بر آن صحه گذاشته و بعضا آن را تحریف کرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی روشنفکران متدین هم برداشت‌هایی دارند که حاشیه ایجاد می‌کند؛ یعنی سخنان خوبی دارند ولی گاهی مثلاً در مورد علم امام مطالب حساسیت‌برانگیز عنوان می‌کنند، تصریح کرد: یکی دیگر از امتیازات المیزان این است در تمامی مباحث از حیث اسلام و شیعه و امامت چنان متعبد بوده و نقشه را طوری تنظیم کرده که اعتقاد درست و صحیح شیعه از آن بیرون بیاید ضمن اینکه حرف نو و روشنفکرانه هم زده است؛ علامه البته اگر مخالف داشته و هنوز هم دارد که به علت مباحث فلسفی علامه بوده است.

وی تاکید کرد: از امتیازات ایشان آن است که با وجود عارف و فیلسوف بودن مباحث را با تفسیر مخلوط نکرده و استقامت سلیقه او طوری بوده که گرفتار اعوجاج و کج روی و مطالب خلاف مذهب نشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس