سیل امداد هموطنان داغ سیلاب را به محاق انداخت


سیل امداد هموطنان داغ سیلاب را به محاق انداخت

ایلام - ایرنا - آغاز بهار امسال عجیب و متفاوت تر از سال های قبل بود، بهاری که نوروز آن سبزی و رنگارنگی طبیعت را با سیل ویرانگر آمیخته با رنگ عزا تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، آغاز بارش ها که از روزهای پایانی اسفندماه از شمال کشور آغاز شد در هفته دوم تعطیلات نوروزی به ایلام نیز رسید و سیل ویرانگر مناطقی از استان را درگیر کرد.
اگرچه بر اساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان ایلام مسئولان استان با اقدام های پیشگیرانه نظیر لایروبی مسیل ها و تخلیه چند روستای حاشیه رودخانه ها آمادگی لازم برای مقابله با سیل را داشتند ولی قدرت سیل بیشتر از اقدام های پیشگیرانه بود.
شهرستان دره شهر و روستاهای اطراف منطقه ماژین این شهرستان و روستای چم شیر سیروان مناطقی بودند که متاسفانه بر اثر سیل اخیر خسارت های زیادی به آنها وارد شد.
آبگرفتگی منازل و مغازه ها، تخریب واحدهای مسکونی، تلف شدن احشام و دام ها، از بین رفتن لوازم خانگی مددجویان و غیره خسارت هایی بود که بر اثر سیل ویرانگر اخیر در این مناطق بوجود آمد.

** خسارت 10هزار میلیارد ریالی سیل در ایلام
اگرچه سیل اخیر زمین تشنه ایلام را سیراب کرد ولی وارد شدن بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت به استان ایلام ره آورد سیل بهاری سال 98 ایلام بود که از سوی مسئولان برآورد شد.
میزان خسارت های سیل ایلام تا حدی است که عضو شورای عالی استان ‌ها زیان های حاصله از سیل اخیر این استان را با تخریب های ناشی از جنگ تحمیلی در این استان قابل مقایسه دانست.
عمده خسارت های سیل اخیر استان ایلام به شرح ذیل است:
تخریب 27 و آسیب دیدگی 750 دهنه پل، قطع آب 116 روستا که آب پنج روستا همچنان قطع است، قطع برق 11 روستا، خسارت به بیش از 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 760 هکتار باغات از جمله خسارات های وارده به استان ایلام در سیل اخیر است.
همچنین فیبرهای نوری سه گانه که از محل تقاطع سه استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان با استان ایلام زمینه اتصال مخابراتی و اینترنتی استان را فراهم می کردند، به علت سیلاب آسیب دید و ارتباط تلفنی و اینترنتی استان به مدت 12 ساعت با دیگر نقاط کشور قطع شد و در برخی مناطق قطعی ارتباط به بیش از 24 ساعت نیز رسید.
2 هزار واحد مسکونی خسارت جدی دیدند که نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند و 17 هزار واحد نیز به علت آسیب دیدگی نیازمند مرمت و تعمیر هستند.
از طرفی در 300 نقطه مواصلاتی کوه و جاده ریزش و رانش بوجود آمد و همچنین یک هزار و 200 کیلومتر از محورهای استان ایلام متحمل خسارت شد.

** آغاز امداد بین سیل زدگان
پیش از وقوع سیل تمامی دستگاه های خدمت رسان برای مقابله با این حادثه در حالت آماده باش کامل بودندو پس از این حادثه امداد رسانی خود را آغاز کردند.
سیل اخیر اگرچه حجم گسترده ای از ویرانی را به جا گذاشت ولی موجی از وحدت و همدلی بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی و مردم را به نمایش گذاشت.
یکی از این ارگانها هلال احمر بود که با ورود نیروهای سرخ پوش این جمعیت و پرواز دو بالگرد امدادی بر فراز آسمان
امید در دل سیل زدگان زنده شد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام در این خصوص گفت: این جمعیت در سیل اخیر در مجموع به دو هزار و 600خانوار در قالب 11هزار و 500نفر در بیش از 70 روستا از شهرستان های مختلف استان امداد رساند.
حسین عارفی افزود: امدادگران این جمعیت خدمات مذکور را در مناطق روستایی و عشایری شهرستان های ایلام، دهلران، سیروان، ملکشاهی، ایوان، چرداول، دره شهر، مهران و آبدانان که تحت تاثیر باران شدید، سیل و آبگرفتگی قرار داشتند انجام داده است.
وی با بیان اینکه در این مدت زمینه اسکان 781 سیل زده فراهم شده، ادامه داد: همچنین تخلیه آب 213 منزل مسکونی و واحد تجاری شهرستان دره شهر انجام شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت 541 تخته چادر، 919تخته موکت، دو هزار و 700تخته پتو و دو هزار و 500 بسته غذایی یک ماهه، 72 ساعته و 24 ساعته و 53 هزار و 600 قلم سایر اقلام امدادی نیز بین سیل زدگان توزیع شده است.
مدیرعامل هلال احمر ایلام تاکید کرد: همچنین طی پروازهای انجام گرفته توسط دو بالگرد امدادی این جمعیت
اقلام امدادی به مناطق سیل زده استان ارسال شده است.
عارفی یادآور شد: بالگردهای جمعیت در مسیر برگشت بیش از 220 نفر از مردم و مهمانان نوروزی گرفتار شده و افراد حادثه دیده در بخش ماژین و روستاهای اطراف آنرا جابجا کردند که این جابجایی ها تا روستای چم مهر در استان لرستان نیز پیش رفته است.
وی افزود: 58 تیم عملیاتی هلال احمر در مناطق تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی حضور دارند و همچنین کار تخلیه آب منزل های مسکونی تمام شده است.

** انجام 250 نشست و برخاست بالگرد امدادی در فرودگاه ایلام
مدیر فرودگاه ایلام نیز در این خصوص گفت: 250 مورد نشست و برخاست بالگرد، از زمان اعلام شرایط اضطراری سیل اخیر در این فرودگاه انجام شد.
به گفته علی متانت، این پروازهای غیربرنامه ای از قبیل بالگردهای ارتش، سپاه، هلال احمر، اورژانس هوایی، امداد و نجات و بالگرد پلیس به تعداد 250 سورتی در زمان بحران سیل بوده است.
وی با بیان اینکه تمام امکانات فرودگاهی در زمان بحران سیل برای انجام عملیات هوایی فراهم شد، گفت: فرودگاه ایلام تا پایان عملیات امدادرسانی در مناطق سیل زده استان با تمام توان خدمات لازم را به انواع پروازها ارایه خواهد کرد.
متانت با اشاره به خدمات و تلاش های فرودگاه ایلام در زمان بحران سیل در استان تاکید کرد: صدور تردد بیش از 2 هزار و 500 نفر ظرف کمتر از یک هفته شامل گروه های مختلف پروازی، خلبانان، نیروهای نظامی و انتظامی، اداری و خبرنگاران جهت تردد از طریق پرواز بالگرد برای عزیمت به مناطق سیل زده استان از دیگر اقدامات فرودگاه ایلام است.

** کمک 2 میلیارد ریالی اداره ورزش و جوانان ایلام به سیل زدگان
مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: در جریان سیل اخیر این اداره کل 2 محموله به ارزش 2 میلیارد ریال به مناطق خسارت دیده کمک و ارسال کرد.
بهروز حیدرزاده اظهار کرد: با حضور همه مدیران و پرسنل در شهرستان ها اماکن مورد نیاز برای اسکان اضطراری سیل زدگان با همکاری سازمان هلال احمر و سایر دستگاه ها فراهم شد.
وی افزود: محموله سوم نیز توسط هیات های ورزشی و سازمان های مردم نهاد در حال تهیه و با هماهنگی جمعیت هلال احمر استان به مناطق سیل زده ارسال می شود.
حیدرزاده یادآور شد: کمیته های غواصی، قایقرانی و غریق نجات همچنین ماشین های آفرود در این مناطق مستقر و کار خدمات رسانی را با توجه به صعب العبور بودن مسیرها انجام می دهند.

** توزیع 300 هزار لیتر نفت سفید بین سیل زدگان ایلام
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایلام نیز گفت: بیش از 300 هزار لیتر نفت سفید در مناطق سیل زده هلیلان، چرداول، سیروان، بدره و دره شهر توزیع شد.
علی اصغر چاغروندی اظهار کرد: این کار به منظور تأمین سوخت حرارتی مورد نیاز در مناطق سیل زده استان در فاصله روزهای 11 تا 17 فروردین ماه جاری صورت گرفت.
چاغروندی یادآور شد: همچنین در این مدت سوخت تمامی پرواز بالگردهایی که وظیفه امدادرسانی را داشتند تامین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

**100 هزار قرص نان برای مناطق سیل زده ایلام پخت شد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام نیز گفت: بیش از 100 هزار قرص نان تاکنون برای مردم گرفتار در سیلاب منطقه ماژین و روستاهای تابعه آن پخت شده و این روند کماکان ادامه دارد.
کامران سلیمان پور اظهار کرد: همچنین سپاه استان ایلام با استقرار یک واحد نانوایی سیار در منطقه عرب رودبار نان روستای های سیل زده این منطقه را تهیه می کند که تامین آرد این نانوایی سیار با شرکت غله است.
وی افزود: با توجه به اینکه در این مناطق سیل زده شرایط برای پخت نان توسط نانوایی ها هنوز مهیا نشده، تا زمان مساعد شدن شرایط نان این نقاط توسط نانوایی های سطح استان تامین و برای آنها ارسال می شود.

** بازگشایی راه های مسدود شده روستایی دره شهر
مدیرکل راهداری و حمل و جاده‌ای استان ایلام نیز گفت: تمامی راههای مسدود شده روستایی شهرستان دره شهر بر اثر سیلاب بازگشایی شدند.
نورالله دلخواه افزود: طی بارندگی‌های اخیر اکثر محورهای مواصلاتی با مشکل مواجه شدند و اکثر راه‌ها مسدود شدند که با تلاش راهداران این مشکل مرتفع و تردد در محورهای ارتباطی مناطق سیل زده استان در جریان است.

** وضعیت بارش های سیلابی
استاندار ایلام در تشریح وضعیت بارش های سیلابی این استان گفت: 11 استان به طور مستقیم درگیر بارش باران سیلابی بودند که فعالیت سامانه بارشی در پنج استان از جمله ایلام بیشتر از سایر نقاط کشور بود و استان ایلام در تعطیلات نوروزی شاهد فعالیت و عبور 2 موج قوی بارشی بود که هر کدام پیامدهایی را برای استان ایلام به دنبال داشت.
قاسم سلیمانی دشتکی فزود: با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی و مطالعه قدرت ریزش این سامانه های بارشی به همه فرمانداران شهرستان های مختلف به ویژه شهرستان های ناحیه جنوبی هشدارهای لازم از سوی ستاد بحران برای جلوگیری و مهار سیلاب و نیز کاهش مخاطرات آن داده شد.
استاندار ایلام با بیان اینکه عمده نگرانی ها برای شهرستان های ایلام، ایوان، دره شهر، آبدانان و بدره بود، یادآور شد: دره شهر در موج دوم 185 میلیمتر بارش را دریافت کرد تنها 57 میلیمتر این ریزش های جوی در سه ساعت رخ داد و همین امر باعث بروز خسارت های عدیده ای به این شهرستان به ویژه بخش ماژین شد.

** پیشگیری ها و هشدارهای به موقع نجات بخش ایلام از فاجعه
سلیمانی دشتکی گفت: یکی از اقدامات مهم ستاد بحران هشدار به این گروه از گردشگران نورزوی بود که با برپایی چادر در دامان طبیعت به تعطیلات گذرانی مشغول بودند که اعضای ستاد بحران به طرق مختلف چون ارسال پیامک های مداوم به همه مشترکان تلفن همراه، استفاده از بلندگو یا با حضور مستقیم در کلونی های جمعیتی به آنها در خصوص مخاطرات بارش های سیلابی هشدار دادند.
وی افزود: اعضای ستاد بحران چادرنشینان را ترغیب به ترک چادرها و بازگشت به منازل می کردند که در این بین حجم زیادی از گردشگران به منازل بازگشتند و سایر چادرنشینان با استحکام سازی چادرها خود را برای مقابله با باران آماده کردند و برخی از چادرها که در مناطق خطر آفرین نظیر حاشیه رودخانه ها یا سدها دایر شده بود با همکاری مقامات قضایی و انتظامی مجبور به جابجایی شدند.
به گفته استاندار ایلام ایجاد حوضچه های اطمینان در پایین دست طرح های آبخیزداری دره ارغوان، لایروبی سیل بندها، مسیل ها، طرح های آبخیزداری، رودخانه های پرخطر، دستور تخلیه برخی روستاها و ساکنان مناطق در معرض خطرماژین و چم شیر، هشدار به عشایر کوچرو، گردشگران نورزوی، ایجاد خاکریز و حفرکانال های جدید برای هدایت باران درجوار سدها و رودخانه ها و بالا دست مناطق شهری و روستایی از جمله اقدامات ستاد بحران استان ایلام برای کاهش خطرات سیلاب بود.
وی اظهار داشت: رهاسازی مدیریت شده آب سدهای سه گانه استان به اراضی پایین دست بدون آنکه به این اراضی خسارتی وارد شود و خالی کردن بخشی از فضای سدها برای پذیرش باران های بهاری قبل از شروع بارش ها از اقدامات موثر در کاهش آسیب های سیلاب استان بود.
سلیمانی دشتکی گفت: یکی از مشکلات ستاد بحران استان ایلام در منطقه چم شیر عرب روبار بود که ساکنان این مناطق با وجود اخطارهای مکرر حاضر به ترک منازل به علت درخواست مطالبه خود از وزارت نیرو به خاطر اراضی واگذار شده به سد سیمره نبودند.
وی توضیح داد: در همین راستا با رایزنی های مکرر با وزارت نیرو مقرر شد که برای حفظ سلامت جان ساکنان روستا و نیز پرداخت مطالبات مردم مبلغ 100 میلیارد ریال به حساب این روستاییان واریز شود تا آنها برای جلوگیری از فاجعه انسانی حاضر به ترک منازل خود شوند.
وی تاکید کرد: استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی از جمله رودخانه های دائمی و فصلی، شیب زیاد زمین، اشباع خاک از جذب باران مستعد سیلاب هایی مخرب تر از گلستان، خوزستان و دیگر مناطق آسیب دیده بود که با اقدامات به موقع از بروز فاجعه جلوگیری شد.
سلیمانی دشتکی با تقدیر از اقدامات به موقع اعضای ستاد بحران، دستگاه ها و نهاد های مختلف، نیروهای مسلح، افزود: در آن موقع حساس استان ایلام به محل همدلی، همراهی، اتحاد، همبستگی و وفاق همه دستگاه ها و نهادها برای مهار سیلاب و جلوگیری از خسارات تبدیل شد.
وی هشدار به دیگر گردشگران نوروزی غیر بومی، زائران عتبات عالیات، زائران کاروان های راهیان نور، عشایر بومی و مهمان از دیگر استان های لرستان، همدان و کرمانشاه را از دیگر اقدامات ستاد بحران برای آماده سازی افکار عمومی در خصوص سیلاب ذکر کرد.
به گفته استاندار ایلام یکی از تمهیدات و ابتکارات جالب ستاد بحران استان ایلام این بود که تمام شهرستان های 10 گانه استان از لحاظ مخاطره پذیری پهنه بندی شدند و هر پهنه به یک یا چند دستگاه عضو ستاد بحران واگذار شد که این نهادها با استقرار نفرات و ادوات در پهنه های محوله قبل، حین و بعد از وقوع بارش ها اقدام به مهار سیلاب کردند و این اقدام های موثر و به موقع تا حدود زیادی از بروز سیلاب و ایجاد خطرات سنگین در استان جلوگیری کرد.

** خدمات پس از سیلاب
استاندار ایلام گفت: جابجایی به موقع ساکنان برخی روستاها، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی های به موقع به عموم مردم و گردشگران نوروزی باعث شد که با وجود حجم بسیار زیاد بارش ها اما در استان ایلام هیچ گونه تلفات جانی رخ ندهد.
وی افزود: همان ساعات اولیه سیلاب با رایزنی های انجام گرفته به تدریج هفت فروند بالگرد از سپاه، ارتش، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت در استان ایلام مستقر شدند و خدمات هوایی زیادی به مناطق آسیب دیده استان ایلام و 9 روستای بخش کولانی شهرستان کوهدشت لرستان انجام دادند.
وی تاکید کرد: هدف و تلاش بی وقفه ستاد بحران استان ایلام و مسئولان کشوری نبود تلفات انسانی و کاهش بحران و خسارات ناشی از سیل بود که هرچند بخش هایی از زیرساخت های استان ایلام آسیب جدی دید.
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: با توجه به شدت بارش ها و وسعت خرابی ها برای استان ایلام همزمان با سه استان لرستان، خوزستان و گلستان از طرف دولت وزیر معین انتخاب شد که وزیر بهداشت با توجه به اشرافی که به سازمان برنامه و بودجه و شناخت جامعی که نسبت به استان دارد گزینه مناسبی برای استان ایلام بود.
به گزارش ایرنا، باران سیل آسای بهار امسال در کنار خسارت های وارده نکات ارزشمند و مفیدی را با خود به همراه داشت و این که مردم از احداث ساختمان، ابنیه و اراضی کشاورزی در بستر یا حاشیه رودخانه، خشکه رود و مسیل ها اجتناب کنند.
تجاوز به حریم رودخانه ها و سیلبندها پیامدی جز خرابی و ویرانی ندارد و مسئولان باید نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها داشته باشند و تاسیسات زیربنایی و عمرانی چون پل ها و راه ها که محل عبور افراد، ماشین و احشام است از استحکام و ایمنی بیشتری برخودار باشد.
باران های رگباری نیمه اول فروردین ماه امسال به گونه ای بود که در برخی نقاط همچون آبدانان 100 میلیمتر باران در کمتر از 15 ساعت بارید و در سایر نقاط نیز وضعیت به همین منوال بود و بارش شدید باران همه نقاط استان را احاطه کرد.
خستین بارش های سیلابی در استان ایلام از بامداد روز یکشنبه (10 فروردین) هفته گذشته آغاز شد، هرچند روز شنبه نیز بارش های موثری در استان باریدن گرفت اما اصل بارش ها از روز یکشنبه شروع شد و تا ساعاتی از روز سه شنبه ادامه داشت.
کارشناسان هواشناسی پیش از شروع بارندگی ها به کرات در خصوص میزان بالای ریزش این سیستم بارشی و قدرت تخریب آن به مسئولان و مردم هشدارهای لازم را داده بودند.
با وقوع بارش باران بخش های گسترده ای از استان ایلام دچار سیلاب شد و خسارت هایی را به بخش های مختلف وارد کرد که برخی نقاط با وجود گذشت یک هفته از اتمام بارش ها هنوز درگیر سیلاب و پیامدهای ناشی از آن است.
هرچند دامنه فعالیت این سامانه بارشی کل استان ایلام را در بر گرفته اما حجم بیشتر بارش ها در مناطق جنوبی بود و شهرستان آبدانان در آن مقطع زمانی از شنبه تا سه شنبه 216 میلیمتر بارش داشت.
شهرستان های آبدانان 216، دره شهر 191، بدره 131، ملکشاهی 112، دهلران 107، ایوان 102، مهران 98، لومار 91، ایلام 81 و سرابله 64 میلیمتر بارش باران را از روز شنبه تا سه شنبه هفته گذشته دریافت کردند.
7171/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید