اقتصاد مقاومتی زیربنای رونق تولید


اقتصاد مقاومتی زیربنای رونق تولید

یزد - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی 1398 را سال رونق تولید نامگذاری فرمودند، برای تحقق رهنمودهای معظم له و کمک به دولت در دستیابی به توسعه فعالیت اقتصادی تمام نیروهای مردمی، مسئولان و کارشناسان حوزه های مختلف توان و تلاش های خود را به کار گرفتند.

به گزارش ایرنا حمایت از خودکفایی و توانمندسازی بخش های راهبردی از بندهای اقتصاد مقاومتی است که سیاست های آن در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفت، سال 1396« اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال » نامگذاری شد و معظم له شعار سال گذشته را «حمایت از کالای ایرانی » اعلام فرمودند و سال جاری رونق تولید نامیده شد .
در این ارتباط بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان رشته های مختلف تلاش دارند با بررسی آسیب های اجرای این سیاست ها طی سال های اخیر، به دولت برای تحقق شعال رونق تولید، رشد اشتغال و کاهش آمار افراد جویای کار کمک کنند.
به همین منظور میزگردی با حضور جمعی از صاحب نظران و متفکران حوزه اقتصادی، با عنوان « راهکارهای تحقق رونق تولید بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی» با همکاری اندیشکده صنعت ، فناوری و اقتصاد ( صفا ) یزد برگزار شد .
در این نشست مباحثی همچون نامگذاری 98 با عنوان رونق تولید و تطبیق الزام آن با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بررسی شد و شرکت کنندگان دیدگاه ها، نظرها و پیشنهادهای خود را بیان کردند.

** الزام تحقق رونق تولید با شفاف سازی و دولت الکترونیک
در این میزگرد نایب رئیس اندیشکده صفا اظهار داشت: قبل از هر کاری، باید بند 19 سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی شفاف سازی را به عنوان الزام تحقق رونق تولید مدنظر قرار گیرد.
محمدحسین فنایی با بیان اینکه برای این کار باید به فکر ایجاد و توسعه دولت الکترونیک و کوچک سازی دولت نیز بود ، افزود: اگر می خواهیم شفاف باشیم باید به صنعتگران و تولید کنندگان هویت دهیم و تسهیلات به افرادی پرداخت شود که توانسته اند بهترین استفاده را از وام قبلی کرده اند.

** لزوم استفاده از نیروی انسانی جوان
وی تصریح کرد: از سوی دیگر مزیت نسبی یزد نیروی انسانی جوان استان است، اگر به این ظرفیت به عنوان تهدید نگاه شود، اشتباه بزرگی مرتکب شدیم در حالیکه این ظرفیت، فرصت بزرگی است.
عضو هیأت مدیره اندیشکده صفای یزد یکی دیگر از راهکارهای رونق تولید در کشور و استان را تولید « صادرات محور» بر مبنای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
فنایی بر این باور است: در این خصوص باید از تجربه چینی ها استفاده کرد که بر این مبنا موفق شدند اقتصاد جهانی را تحت سیطره قدرت خود قرار دهند، ولی نتوانستیم در این ارتباط به صورت علمی و عملی حرکت مناسبی انجام دهیم.

** لزوم تقویت ضابطه محوری به جای رابطه محوری
نایب رئیس اندیشکده صفا در عین حال یکی از ایرادهای اساسی جامعه کنونی را گسترش « رابطه محوری» به جای « ضابطه محوری » در حوزه اقتصاد دانست و ادامه داد: برای سکانداری بخش های اقتصادی ، ضابطه خاصی وجود ندارد و باید در ساختارها تجدیدنظر شود.
به گفته این صنعتگر یزدی، دولت باید نظارت بیشتری انجام دهد و به جای رقابت با بخش خصوصی، نظارت بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در ایران برخی فعالیت ها عکس سایر کشورهاست به جای اینکه تولید داخلی را به دلیل رونقی که ایجاد می کند معاف از مالیات کنیم، از برخی وارد کنندگان نسبت به ارزش کالای خود کم اظهاری می کنند، مالیات کمتری دریافت می شود.
نایب رئیس اندیشکده صفا افزود: همچنین از سرمایه گذاری در تولید با ریسک های موجود مالیات اخذ می شود اما سپرده گذاران در بانک ها علاوه بر پرداخت سودهای بالا، از پرداخت مالیات هم معاف هستند.

** ضعف در بزنگاه های نبرد اقتصادی
همچنین مدیرعامل اندیشکده صفا اظهار داشت: بر پایه بررسی اندیشکده در متن سیاست های ابلاغی با نگاه رونق تولید ، از بهمن 92 که این سیاست ها، ابلاغ شد و شعارهایی که تاکنون انتخاب شد و کارگروه هایی که برای تحقق شعارهای انتخابی در کشور و استان ها شکل گرفته است، متاسفانه در بزنگاه نبرد اقتصادی ضعف های بسیاری داریم.
حسن بلندیان افزود: هم اکنون به عنوان نمونه در بحث تحرکات آمریکا ، بازار ایران در پایین ترین سطوح تولید هم با مشکل مواجه شد که نشان می دهد در تحقق سیاست های ابلاغی بویژه در بحث اقتصاد مقاومتی با مشکل مواجه هستیم و باید در راستای رفع آنها تلاش کنیم.

** ارتباط مستقیم 15بند اقتصاد مقاومتی با رونق تولید
وی تاکید کرد: از 24 بند سند اقتصاد مقاومتی، 5 بند غیرمستقیم با رونق تولید ارتباط و 15 بند هم مستقیما با تولید، صادرات و موارد دیگر که کلید واژه های اصلی رونق تولید است، ارتباط دارد.
عضو هیأت مدیره اندیشکده صفا تأکید کرد: در واقع اگر رفتارها در کشور از سال قبل بر اساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تنظیم شده بود الان در اجرای سیاست های سال جدید موفق تر عمل می کردیم و اوضاع خیلی بهتر از این بود.
بلندیان راهکار تحقق رونق تولید را به بازدهی رساندن عوامل تولید عنوان کرد و اظهار داشت: فناوری، منابع انسانی ،کارآمدی سازمان و مدیریت منابع مالی باید به بازدهی برسد و از سوی دیگر توجه به میزان هزینه و تولید و درآمد بیشتر مدنظر باشد.

** فشار دشمنان نظام بر اقتصاد کشور
همچنین یکی از استادان دانشگاه های یزد در نشست یادشده با لزوم بررسی میزان هماهنگی مباحث اقتصاد مقاومتی با شعار سال در استان اظهار داشت: اقتصاد ایران در شرایط خاصی قرار دارد و در 100 سال اخیر، هیچ کشوری در چنین فشاری از سوی دشمنان روبرو نبود.
عباس علوی راد با بیان اینکه باید سراغ مسائل بنیادین و اصلاح ساختار رفت، افزود: دولت ها بابد به نسخه هایی که رهبر معظم انقلاب بیان می فرمایند، کاملا توجه کنند و نباید بی توجهی در اجرای اصل 44 و سند 1404 را این گونه هستیم ، شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: با این وجود، شرایط فعلی اجازه ورود به مسائل ساختاری حداقل تا یک سال آینده را نمی دهد و اگر کسی دوستدار و دلسوز انقلاب، نظام و کشور است، باید سعی کنند از این چالش عبور کنیم .
عضو هیأت مدیره اندیشکده صفا با تشریح برخی آمارهای ارائه شده درباره وضعیت اقتصادی در 9 ماهه پارسال تاکید کرد: رشد اقتصادی در این مدت با نفت منفی 3.9 درصد و بدون نفت منفی 1.9 درصد بود، اگر با فصل مشابه آن با سال 96 مقایسه کنیم بیانگر آن است که وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

** هوشمندی در انتخاب شعار رونق تولید
علوی راد انتخاب شعار رونق تولید از سوی رهبری را بسیار هوشمندانه دانست و ادعا کرد: با توجه به مصرف بالا از ذخایر و انبارها، در سال 98 احتمالا با بحران عرضه کالا روبرو هستیم و اگر هر تولید کننده بتواند 2 درصد تولید را افزایش دهد در واقع به کشور در رفع چالش و بحران کمک کرد.
وی مهمترین مشکل اقتصاد را عدم مقاومت در برابر کمترین « تکانه ها» به ویژه در بحث قیمت ارز عنوان کرد و افزود: رشد منفی حدود هشت درصد کمتر در اقتصاد دنیا اتفاق می افتد و در ایران چون اقتصاد و تولید به شدت به نفت وابسته است با چنین مشکلی مواجه هستیم.
این استاد دانشگاه یکی از مشکلات را نبود تعادل میان واردات و صادرات دانست و گفت: در آمارهای ارائه شده در 9 ماهه سال گذشته ، اعلام مثبت بودن تراز تجاری کشور، جای سئوال دارد، با این حال اگر دلسوز هستیم باید مسائل را خیلی عمیق تر و متفاوت تر نگاه کنیم .

** حمایت از صنایع با ارزبری کمتر و تولید و اشتغال بیشتر
وی مقصر اصلی مسائل اقتصادی را دولت ها دانست و ادامه داد: پیشنهادش این است در شرایط فعلی با پرهیز از ارائه نسخه های بلندمدت، برای بازه زمانی یک ساله برنامه ریزی کرد و حمایت از صنایعی که ارزبری کمتر و تولید و اشتغال بیشتری دارد را در اولویت قرار داد.
عضو اندیشکده صفا با بیان اینکه برخی صنایع همچون شیلاب رشد 16 درصد با وجود منفی بودن رشد سایر بخش ها در سال قبل داشت، تصریح کرد: در واقع راهکار دیگر ، شناسایی صنایع درآمدزا همچون پرورش ماهی تیلاپیا و یا شهرک کشاورزی هیدروپونیک باشد تا بتوانیم در سال 98 به نتیجه برسیم.
علوی راد با اشاره به رکورد رشد بیکاری یزد در 15 سال گذشته و رسیدن به مرز 13.9 درصد اظهار داشت: کشور در سال های 74، 77 ، 91 و 97 دچار چهار شوک بزرگ اقتصادی شد و در تمام موارد ، تولید با ریزش روبرو شد اما چرا دولت ها از این اتفاق ها درس نگرفت و برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی برنامه ریزی نکرد و یا چقدر در این شوک ها مقصر هستند؟

** لزوم ایجاد نظام مهندسی صنعت / بررسی تعهد سیاسی و تعهد دینی در میان مدیران
همچنین یکی از استادان دانشگاه های یزد و اصفهان اظهار عقیده کرد: باید هدف محور باشد و به همین دلیل درآمدهای ارزی به سمت مجموعه صنعت کشور می رود .
محمدعلی صالحی افزود: بر همین مبنا چند سال قبل پیشنهاد داد، که در بخش ساختمان و کشاورزی، نظام مهندسی داریم برای صنعت هم این تشکل تعریف شود.
وی تأکید کرد: با ایجاد نظام مهندسی صنعت، فعالیت در این حوزه که محور ارز آوری اقتصاد برای کشور است دارای ساختار می شود و افراد متخصص می توانند بر اساس چارچوب تعریف شده ورود پیدا کنند.
این استاد دانشگاه راهکار دیگر را تعریف سه الزام در واحدهای صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: مدیر توانا ، تولید بر مبنای نیاز بازار و داشتن مهندسان حرفه ای و متخصص مرتبط با هر بخش می تواند به رشد تولید و رونق تولید کمک زیادی کند و بهره وری اتوماتیک را به همراه داشته باشد.
صالحی بر لزوم بررسی تأثیر « تعهد سیاسی » و « تعهد دینی » در انتخاب مدیران تأکید کرد و خواستار تقویت هدایت شده اقتصاد کشاورزی برای رونق تولید و اشتغال در استان نیز شد.

** تمرکز بر تولید نهایی و تکمیل حلقه تولید
همچنین دیگر عضو هیأت مدیره اندیشکده صفا معتقد است که این مجموعه باید راهکار و نسخه اجرایی برای تحقق شعار رونق تولید ارائه کند.
ناصر صدرا ابرقویی می گوید: هزینه ای که دولت بر اساس اصول اقتصاد هزینه می کند، اگر با پشتوانه تولید بر مبنای ارزش افزوده همراه نباشد، هزینه ها را چندین برابر می کند.
وی افزود: دلیل اینکه رشد بخش کشاورزی نسبت به سایر عرصه های اقتصادی ، رسیدن به تولید نهایی است نه اینکه مثل بخش صنعت و معدن که سنگ آهن و شمش با آن همه آلودگی تولید کنیم و پس از صادرات و فرآوری ، آن را با چند برابر قیمت به عنوان یک محصول خریداری می کنیم.
این استاد دانشگاه راهکار رونق تولید را رفع مشکل اشتغال و خارج شدن استان از مشکلات و ایجاد چند کارگروه متشکل از متخصصان برشمرد.
وی تشکیل کار گروه های شناخت ظرفیت های تولیدی استان و اولویت بندی آنها، تقویت سرمایه گذاری موجود و ایجاد سرمایه گذاری مولد در راستای تولید نهایی و شناسایی نیازهای آموزشی کاربردی استان در سیستم تولید عنوان کرد.
ابرقویی، ایجاد کارگروه های جلوگیری از سوء استفاده ها از طریق شفاف سازی امور، تشکیل کارگروه شناسایی و ظرفیت های بازار داخلی و خارج کشور و کارگروه پشتیبانی از بخش تولید فعال را از دیگر کار گروه ها برای رسیدن به تحقق شعار امسال دانست.
عضو اندیشکده صفا تأکید کرد: امسال باید فکر، ذکر و نگرش همه ، تولید نهایی و تکمیل حلقه تولید برای ایجاد ارزش افزوده باشد و واردات هم باید در این حوزه متمرکز شود.

** لزوم داشتن مدیران توانمند
همچنین امام جمعه شهر احمدآباد شهرستان اردکان و عضو هیأت مدیره اندیشکده صفا در این نشست با تأکید بر اینکه باید افکار ما فراجناحی و با پرهیز از نگاه و عملکرد سلیقه ای باشد، گفت: اگر برای تمام بخش ها برنامه ریزی داشته باشیم با مشکل مواجه نخواهیم شد.
حجت الاسلام مهدی صابری افزود: به مدیران توانا و توانمند نیاز داریم تا بتوانند جامعه را از شرایط خاصی همچون امروز نجات دهند.
وی تأکید کرد: ضروری است در این خصوص نگاه همه جانبه به مسائل داشته باشیم و صادرات و واردات بر اساس ضابطه و قواعدی درست انجام شود.
همچنین در ادامه محمدمهدی فقیه دیگر عضو اندیشکده صفا ، توجه ویژه به « دین مداری» و نیز » اخلاق مداری » را خواستار شد و گفت: اگر این 2 مبحث رشد کند، خیلی از مشکلات رفع می شود.
همچنین یکی از اعضای اندیشکده صفا با انتقاد از تعدد کارگروه های مختلف در سال های گذشته اظهار داشت: این کارگروه ها نتیجه نداد و اکنون با مشکلاتی روبرو هستیم.
محمدمهدی زارع افزود: افراد خبره و آشنا به کار در استان زیاد هستند، باید از تخصص و تجربه آنها در مسائل مختلف برای رفع مشکل بهره گرفت و پیشنهادهای آنها را مورد توجه قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مسئولان ، مشکل اقتصادی را به خوبی می شناسند ولی در آنها عزمی برای اجرا و رفع آن دیده نمی شود.
1968/ 2047

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد