بازتاب سخنان رئیس جمهوری در رسانه های غربی


بازتاب سخنان رئیس جمهوری در رسانه های غربی

تهران – ایرنا – خبرگزاری های غربی سخنان روزچهارشنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران را درجلسه هیات دولت بازتاب داده اندکه ازواشنگتن به علت اعمال تحریم ها و ممانعت از رسیدن کمک های بین المللی به سیل زدگان انتقاد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت:روحانی گفته است که اگر مقام های ایالات متحده عاقل بودند، باید اعلان می کردند که تحریم های ایران را به علت جاری شدن سیل به مدت یک سال تعلیق خواهند کرد.
این خبرگزاری به نقل از رسانه های ایران افزود: روحانی کاخ سفید را به علت خودداری از صدور مجوز انتقال کمک های نقدی و مالی به حساب سازمان هلال احمر ایران، غیرانسانی و کثیف خوانده است.
به نوشته این خبرگزاری، مقامات ایران بارها گلایه کرده اند که تحریم های آمریکا که سال گذشته ازسرگرفته شد، مانع رسیدن کمک های امداد رسانی به قربانیان سیل گسترده و شدید ماه مارس درشمال و غرب ایران شده است.
خبرگزاری فرانسه نیز روز چهارشنبه گزارش داد که روحانی گفته است: واکنش ایالات متحده به سیل هایی که ده ها تلفات در ایران برجای گذاشته است، ماهیت شیطانی و پلید واشنگتن را رسوا و افشا کرد.
به نوشته این خبرگزاری، سازمان هلال احمر ایران بارها شکایت کرده که ازسرگرفته شدن تحریم های بانکی ایالات متحده در سال گذشته، رسیدن هدایا وکمک های خارجی را غیرممکن ساخته است.روحانی گفت: جلوگیری واشنگتن که همیشه ادعا می کند روابط خوبی با مردم ایران دارد از کمک رسانی به هلال احمر، نشاندهنده نادرستی این ادعاست.
فرانس پرس افزود:براساس ارزیابی سازمان های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ وهلال احمر، در پی وقوع بزرگ ترین فاجعه در بیش از 15 سال اخیر ایران، حدود 2 میلیون تن به کمک انساندوستانه نیاز دارند. روحانی این سیل ها را آزمایشی تاریخی برای ایالات متحده دانست.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز با متهم کردن واشنگتن به تروریسم اقتصادی، گفته است تحریم های یکجانبه آن مانع رسیدن تلاش های امدادرسانی به شهرهای سیلزده شده است.
ایران کمک های مادی از همسایگانش مانند پاکستان و کویت و همچنین کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن دریافت کرده است.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری ایران دیروز با اشاره به اینکه این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیأت حاکمه آمریکا بود، اضافه کرد: سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند. در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یکسال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند.
روحانی ادامه داد: اگر آمریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت آمریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، اشتباه است، اما آمریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود راازطریق بانک‌ها برای هلال احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضد بشر بودن آمریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد.
اروپام**1486**1590

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟