به گزارش فارس، «شمس الدین کباشی» سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان از بازداشت دو برادر عمر البشیر (رئیس جمهور برکنار شده) خبر داد.

به گفته کباشی این بازداشت‌ها در چارچوب برنامه «مبارزه با چهره‌های فساد رژیم سابق» این کشور انجام شده است. به گزارش روسیا الیوم، این مقام شورای نظامی سودان تاکید کرد: بازداشت مهره‌های رژیم مخلوع این کشور و دارودسته مظنون به فساد آنها ادامه دارد و مهم‌ترین این افراد عبدالله و العباس، دو برادر عمر البشیر هستند.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان روز چهارشنبه، پس از آنکه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، به زندان کوبر در خارطوم منتقل شد، حکمی را درباره طرح مبارزه با فساد و مجازات مفسدان در این کشور صادر کرد.

بر اساس این تصمیم، طبق بیانیه شورا، تراکنش‌های مالی از تاریخ اول آوریل توسط بانک مرکزی سودان بررسی و هر گونه تحرک مشکوک مالی گزارش می‌شود.

این حکم، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، نهادهای دولتی و تمام اشخاص را که دولت سودان نزد آنها سهمی دارد، موظف کرده است درباره حساب‌های بانکی، سپرده‌ها، اوراق بهادار، پول نقد، فلزات گرانبها و جواهرات داخل و خارج از سودان شفاف‌سازی کنند.

بر اساس حکم مذکور 72 ساعت برای تکمیل این پرونده، فرصت تعیین شده است و در صورت تخلف، محکومیت تا ده سال زندان یا جریمه یا هر دو مجازات در انتظار مجرمان است.

عمر البشیر سه شنبه شب به زندان سیاسی کوبر انتقال یافته است. شماری دیگری از چهره‌ها و رهبران حزب کنگره ملی حزب حاکم سابق از جمله ابراهیم احمد عمر، رئیس پارلمان، احمد ابراهیم الطاهر، رئیس اسبق پارلمان ، عبدالرحمن الخضر استاندار اسبق خارطوم به زندان منتقل شدند.

به گزارش روسیا الیوم، سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان همچنین گفت که اعضایی از شورای نظامی سرپرستی استانداری‌های سودان را برعهده گرفته‌اند.

شورای نظامی سودان استاندارهای استان‌های سودان را هم برکنار کرده بود.

الکباشی گفت که شورای نظامی در اسرع زمان قدرت را به مردم بازخواهد گرداند؛ وی تاکید کرد که البرهان با چندین هیات منطقه‌ای و بین المللی از جمله هیاتی مصری دیدار کرده است.

سخنگوی شورای نظامی سودان گفت که این شورا تصمیم گرفته است نیروهای دفاع مدنی و پلیس تحت امر دولت سابق سودان را هم تحت تسلط نیروهای مسلح سودان(ارتش) قرار دهد.

کباشی درعین حال از اعلام آتش بس سامه در دارفور سودان هم استقبال کرد.

پیشنهاد میانجیگری جوبا

از سوی دیگر دفتر «سلواکر میاردیت»، رئیس جمهور سودان جنوبی اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور پس از برکناری عمر البشیر رئیس جمهور سودان تحت فشار اعتراضات مردمی آماده میانجیگری در فرآیند انتقال سیاسی در این کشور همسایه شمالی است.

سلواکر گفت که آماده حمایت از خواسته‌های دموکراتیک سودان و کمک به انتقال مسالمت آمیز در آنجاست.

بیانیه دفتر رئیس جمهور سودان جنوبی گفت: پیشنهاد میانجیگری رئیس جمهور در مذاکرات کنونی میان احزاب مختلف سودان به امید انتقال صلح آمیز قدرت به یک دوره جدید در سودان است.

از سوی دیگر وزیر نفت سودان جنوبی در راس هیاتی بلندپایه شامل رئیس سرویس امنیتی در جوبا، پایتخت سودان جنوبی و یکی از مشاوران حوزه امنیتی رئیس جمهور این کشور برای ملاقات با رهبران شورای انتقالی سودان به خارطوم سفر کرد.

معارضان دیدگاه خود درباره مرحله انتقالی را تحویل شورای نظامی دادند

در همین حال احزاب معارض «إعلان الحریة والتغییر» سودان دیدگاه خود درباره مرحله انتقالی را تحویل شورای نظامی سودان کردند.

مدنی عباس مدنی یکی از رهبران معارض سودان گفت: ما بر خواسته‌های خود مبنی بر تحویل قدرت به دولت انتقالی مدنی تاکید می‌کنیم و شورای نظامی پیشنهادهای گروه‌های معارض در خصوص سطوح حاکمیتی، اجرایی و قانون‌گذاری را تحویل گرفته است.

به گفته وی پیشنهاد معارضان شامل تحویل قدرت به یک شورای حاکمیتی ریاستی مدنی با حضور نمایندگانی از نظامیان و همچنین تشکیل مجلس قانون‌گذاری و تشکیل کابینه است.