سند بنیادین آموزش و پرورش تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است


سند بنیادین آموزش و پرورش تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است

شیراز _ وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است زیرا اصلی ترین مخاطب این بیانیه جوانان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بطحائی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین مقاصد سفر خود را بازدید از روند پیشرفت کار در مدارس آسیب دیده از سیل اخیر شیراز دانست و گفت: باید ببینیم آماده سازی این مدارس برای مهرماه سال آینده چگونه خواهد بود و کمک هایی که باید به شکل متمرکز شود چه خواهد بود.

وی در خصوص برنامه ریزی خود در جهت تحقق فرازی از گام دوم انقلاب در زمینه پرورش نیروهای مستعد جوانی که در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: اصلی ترین مخاطب این بیانیه جوانان و نوجوانان هستند و از آنجا که مأموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش، کار با نوجوانان است، این نهاد تربیتی سهم قابل توجهی در تحقق منویات مقام معظم رهبری در این بیانیه بر عهده دارد.

وی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نه یک شعار، بلکه نقشه راه برای آموزش و پرورش است و مسیر حرکت جمهوری اسلامی را برای رسیدن به ترازی که شایسته نظام مقدس است ترسیم کرده است و برای رسیدن به آنچه که مقام معظم رهبری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به عنوان گام دوم مطرح فرمودند، شتاب بخشی به تحقق آنها از مسیر سند تحول بنیادین است.

بطحائی گفت: بر اساس انعطافی که در سند تحول بنیادین وجود دارد می‌توان از مسیر این سند، نظام آموزش و پرورش را به سمتی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند به عنوان یک چشم اندازی برای گام دوم انقلاب حرکت داد.

وزیر آموزش و پرورش مبانی مفهومی سند تحول که زیر بنای تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهد، برگرفته از آموزه‌های دینی و تمدنی دانست و گفت: اینها مفاهیم عام و عمومی سند تحول است اما آنچه که مبنای عملیات پیدا می‌کند زیر نظام سند تحول است.

وی گفت: هر برنامه‌ای که در آموزش و پرورش درحال تدوین است باید هماهنگ با زیرنظام های مختلف در این سند باشد و استقرار آن منوط به اجرای برنامه‌های هر کدام از این زیرنظام ها است که در این زمینه گام‌های خوبی را برداشته ایم و باید سرعتمان را در جهت استقرار سند تحول بیشتر کنیم.

بطحائی تاکید کرد: باید همه ارکان و اجزای حاکمیت ائم از بخش‌های دولتی و غیر دولتی، با درک صحیح و واقع بینانه از این سند، دست به دست هم داده تا تعلیم و تربیت ما سریع‌تر به افق‌های ترسیم شده در سند تحول دست یابد.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا فضا، تجهیزات و منابع ضروری و سخت افزای آموزش و پرورش را فراهم کنیم و با استقرار نظام مدیریتی کارآمد، به راهکارهای مطلوب در فرایندهای تعلیم و تربیت دست یابیم که همان رسیدن دانش آموزان به مراتبی از درجات حیات طیبه، بر اساس سند تحول بنیادین می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح انتظارات خود از دستگاه‌ها و اقشار جامعه گفت: همه تلاش و زندگی ما برای آن است که نسل آینده سعادتمند و عاقبت به خیر شود و این بالاترین هدف تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی است که آموزش و پرورش فقط می‌تواند بستر این سیر تکوین و تعالی برای بچه‌های امروز که بزرگسالان فردا هستند را فراهم کند و بقیه موارد را باید بخشهای مختلف دیگر جلو بیایند.

وی در خصوص ارتقا جایگاه معلمان و اجرای نظام رتبه بندی گفت: مهمترین عاملی که در سند تحول به عنوان عامل تحقق ساز مطرح شده نیروی انسانی و معلم است و بدون وجود یک معلم شایسته و با انگیزه مسیر تحقق اهداف سند تحول طی نخواهد شد.

بطحائی افزود: در سند تحول صحبت از شایستگی نیروی انسانی می‌شود که می‌تواند مسیر رشد و تعالی دانش آموزان را ایجاد کند که این شایستگی‌ها از یک طرف، دانش‌ها و مهارتها و توانایی‌های مورد نیاز نیروی انسانی است و از سوی دیگر عوامل انگیزشی برای بکار گرفتن توانایی‌ها و دانش‌ها در مرحله عمل و انجام مأموریت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حقیقت مهمترین مأموریت نظام رتبه بندی معلمان ارتقا پله به پله مراتب شایستگی است که یکی از الزامات آن تفاوت در نظام پرداخت‌ها است.

وی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه رتبه بندی در اواسط سال ۹۷، گفت: این لایحه پس از قرار گرفتن در دستور کار دولت، در کمیسیون‌های مختلف دولت مطرح و مورد جرح و تعدیل و اصلاح و نهایتاً تأیید قرار گرفت و امید است با تصویب آن در دولت و ارائه به مجلس، انشا الله عملیاتی شود.

بطحائی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین و نقش خانواده‌ها در تحقق اهداف این سند، گفت: خانواده و مدرسه همچون دو بالی هستند که با همسویی و همگرایی می‌توانند موجب رشد و ترقی دانش آموزان شوند و در صورت وجود تضاد در ارزشها در خانواده و مدرسه، فرزندان رو به تباهی خواهند رفت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز باید به عنوان خانواده دوم دانش آموزان شناخته شود و مدرسه به جایی تبدیل شود که فرزندان در آن زندگی کنند و اینگونه است که اشتیاق آنها برای حضور در مدرسه زیاد می‌شود.

وی با انتقاد از تاکید بر آموزش‌های مبتنی بر حیطه شناختی و تقویت آموخته‌های ذهنی دانش آموزان گفت: این روش‌ها مخل تربیت است و آنچه سند تحول بنیادین برای تعلیم و تربیت ترسیم نموده، تبدیل شدن مدرسه به خانه دوم و آموزش مهارت‌های زندگی همچون صبوری، از خود گذشتگی به نفع دیگران و دهها هدف تربیتی دیگر است و در این مسیر به شدت به همراهی خانواده‌ها نیازمندیم.

بطحائی گفت: برای آشنایی خانواده‌ها با سند تحول بنیادین، تلاش شده تا آنها اثر سند تحول را در تعلیم و تربیت فرزندان خود مشاهده کنند و برای کاهش آثار آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان، باید با ایجاد گفتگوی دو طرفه بین خانه و مدرسه زمینه تعامل این دو نهاد فراهم شود تا نقش هر دو نهاد در مسیر تربیت فرزندان مشخص شود.


به گزارش خبرنگار مهر، محمد بطحائی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین مقاصد سفر خود را بازدید از روند پیشرفت کار در مدارس آسیب دیده از سیل اخیر شیراز دانست و گفت: باید ببینیم آماده سازی این مدارس برای مهرماه سال آینده چگونه خواهد بود و کمک هایی که باید به شکل متمرکز شود چه خواهد بود.

وی در خصوص برنامه ریزی خود در جهت تحقق فرازی از گام دوم انقلاب در زمینه پرورش نیروهای مستعد جوانی که در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: اصلی ترین مخاطب این بیانیه جوانان و نوجوانان هستند و از آنجا که مأموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش، کار با نوجوانان است، این نهاد تربیتی سهم قابل توجهی در تحقق منویات مقام معظم رهبری در این بیانیه بر عهده دارد.

وی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نه یک شعار، بلکه نقشه راه برای آموزش و پرورش است و مسیر حرکت جمهوری اسلامی را برای رسیدن به ترازی که شایسته نظام مقدس است ترسیم کرده است و برای رسیدن به آنچه که مقام معظم رهبری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به عنوان گام دوم مطرح فرمودند، شتاب بخشی به تحقق آنها از مسیر سند تحول بنیادین است.

بطحائی گفت: بر اساس انعطافی که در سند تحول بنیادین وجود دارد می‌توان از مسیر این سند، نظام آموزش و پرورش را به سمتی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند به عنوان یک چشم اندازی برای گام دوم انقلاب حرکت داد.

وزیر آموزش و پرورش مبانی مفهومی سند تحول که زیر بنای تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهد، برگرفته از آموزه‌های دینی و تمدنی دانست و گفت: اینها مفاهیم عام و عمومی سند تحول است اما آنچه که مبنای عملیات پیدا می‌کند زیر نظام سند تحول است.

وی گفت: هر برنامه‌ای که در آموزش و پرورش درحال تدوین است باید هماهنگ با زیرنظام های مختلف در این سند باشد و استقرار آن منوط به اجرای برنامه‌های هر کدام از این زیرنظام ها است که در این زمینه گام‌های خوبی را برداشته ایم و باید سرعتمان را در جهت استقرار سند تحول بیشتر کنیم.

بطحائی تاکید کرد: باید همه ارکان و اجزای حاکمیت ائم از بخش‌های دولتی و غیر دولتی، با درک صحیح و واقع بینانه از این سند، دست به دست هم داده تا تعلیم و تربیت ما سریع‌تر به افق‌های ترسیم شده در سند تحول دست یابد.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا فضا، تجهیزات و منابع ضروری و سخت افزای آموزش و پرورش را فراهم کنیم و با استقرار نظام مدیریتی کارآمد، به راهکارهای مطلوب در فرایندهای تعلیم و تربیت دست یابیم که همان رسیدن دانش آموزان به مراتبی از درجات حیات طیبه، بر اساس سند تحول بنیادین می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح انتظارات خود از دستگاه‌ها و اقشار جامعه گفت: همه تلاش و زندگی ما برای آن است که نسل آینده سعادتمند و عاقبت به خیر شود و این بالاترین هدف تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی است که آموزش و پرورش فقط می‌تواند بستر این سیر تکوین و تعالی برای بچه‌های امروز که بزرگسالان فردا هستند را فراهم کند و بقیه موارد را باید بخشهای مختلف دیگر جلو بیایند.

وی در خصوص ارتقا جایگاه معلمان و اجرای نظام رتبه بندی گفت: مهمترین عاملی که در سند تحول به عنوان عامل تحقق ساز مطرح شده نیروی انسانی و معلم است و بدون وجود یک معلم شایسته و با انگیزه مسیر تحقق اهداف سند تحول طی نخواهد شد.

بطحائی افزود: در سند تحول صحبت از شایستگی نیروی انسانی می‌شود که می‌تواند مسیر رشد و تعالی دانش آموزان را ایجاد کند که این شایستگی‌ها از یک طرف، دانش‌ها و مهارتها و توانایی‌های مورد نیاز نیروی انسانی است و از سوی دیگر عوامل انگیزشی برای بکار گرفتن توانایی‌ها و دانش‌ها در مرحله عمل و انجام مأموریت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حقیقت مهمترین مأموریت نظام رتبه بندی معلمان ارتقا پله به پله مراتب شایستگی است که یکی از الزامات آن تفاوت در نظام پرداخت‌ها است.

وی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه رتبه بندی در اواسط سال ۹۷، گفت: این لایحه پس از قرار گرفتن در دستور کار دولت، در کمیسیون‌های مختلف دولت مطرح و مورد جرح و تعدیل و اصلاح و نهایتاً تأیید قرار گرفت و امید است با تصویب آن در دولت و ارائه به مجلس، انشا الله عملیاتی شود.

بطحائی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین و نقش خانواده‌ها در تحقق اهداف این سند، گفت: خانواده و مدرسه همچون دو بالی هستند که با همسویی و همگرایی می‌توانند موجب رشد و ترقی دانش آموزان شوند و در صورت وجود تضاد در ارزشها در خانواده و مدرسه، فرزندان رو به تباهی خواهند رفت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز باید به عنوان خانواده دوم دانش آموزان شناخته شود و مدرسه به جایی تبدیل شود که فرزندان در آن زندگی کنند و اینگونه است که اشتیاق آنها برای حضور در مدرسه زیاد می‌شود.

وی با انتقاد از تاکید بر آموزش‌های مبتنی بر حیطه شناختی و تقویت آموخته‌های ذهنی دانش آموزان گفت: این روش‌ها مخل تربیت است و آنچه سند تحول بنیادین برای تعلیم و تربیت ترسیم نموده، تبدیل شدن مدرسه به خانه دوم و آموزش مهارت‌های زندگی همچون صبوری، از خود گذشتگی به نفع دیگران و دهها هدف تربیتی دیگر است و در این مسیر به شدت به همراهی خانواده‌ها نیازمندیم.

بطحائی گفت: برای آشنایی خانواده‌ها با سند تحول بنیادین، تلاش شده تا آنها اثر سند تحول را در تعلیم و تربیت فرزندان خود مشاهده کنند و برای کاهش آثار آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان، باید با ایجاد گفتگوی دو طرفه بین خانه و مدرسه زمینه تعامل این دو نهاد فراهم شود تا نقش هر دو نهاد در مسیر تربیت فرزندان مشخص شود.

کد خبر 4594231

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق